• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vergelijk formule en dan een waarde invullen. HOE?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hylco

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2013
Hallo,

Voor een afreken sheet moet ik een soort van vergelijkingsformule hebben.

De "formule cq berekening" moet in tabblad A een containernummer zoeken en kijken of die in tabblad B overeenkomt. Als die overeenkomen, dan moet ie een waarde pakken uit een andere kollom uit tabblad A en dat getal invullen in tabblad C.

Het klinkt misschien een beetje omslachtig zo, maar ik denk dat het niet veel duidelijker kan.

- Tabblad A -> Containernummer zoeken
- kijken of deze in Tabblad B hetzelfde is
- als ze overeenkomen, moet deze een waarde uit tabblad A uit een andere kollom pakken
- deze waarde moet dan in een kollom in Tabblad C terecht komen

De formule is dus voor een cel in tabblad C!

Alvast bedankt voor de hulp. Helaas kan ik niet een voorbeeld van de sheet toevoegen ivm vertrouwelijke informatie.

Hylco,

een klein excel bestandje waar dit in moet komen zegt meer dan 1000 woorden!!

Ik heb een sheet een beetje aangepast en alle info veranderd.

Ik heb de cellen die vergeleken moeten worden geel gemaakt, en de kollom die ingevuld moet worden in het andere tabblad oranje gemaakt. Uiteindelijk moet het hele gebeuren dus in de RODE cel terecht komen.

Zie bijlage(s)

Info: Ik kan helaas de excel niet uploaden, dat is beschermt op het werk. Ik heb 2 printscreens.

Bijlagen

• blad A.jpg
    blad A.jpg
    106,2 KB · Weergaven: 74
  • blad B.jpg
    blad B.jpg
    105 KB · Weergaven: 51
gewoon een "als...dan..anders.."-constructie:
zet bijv in cel A3 van het 3e blad de volgende formule =ALS('inbound 2014'!B3='outbound 2014'!B3;'inbound 2014'!M3)
Dit betekent dat in cel a3 van blad 3 de waarde van M3 van het 1e blad komt te staan als de waarde van b3 van het 1e blad gelijk is aan de waarde van b3 van het 2e blad. Als dat niet zo is komt er niets te staan.

Dat is wel ongeveer wat ik zoek, denk ik.

Als ik de sheet kon geven, dan was het nog iets makkelijker om uit te leggen. Maar helaas gaat dat niet door de beveiliging heen. Logisch ook wel...

Zal het zo eens proberen, alvast bedankt!

Oh oh even iets over het hoofd gezien.

De containernummers staan natuurlijk niet vast.

Hij moet dus vergelijken of de container inbound, overeenkomt met een containernummer ergens uit kollom B tabblad Outbound, en daarvan dan de Afreken datum invullen.

Hylco,

zonder bestand is dit lastig, maar ken je de functie vert.zoeken?

Ja maar hij zal dan vertikaal moeten zoeken.. en dan naar iets wat hetzelfde is als het inbound tabblad

Laatst bewerkt:
Dan zou het zoiets moeten zijn als

=Als('Outbound 2014'!B3 {iets van vert. zoeken kolom B in tabblad inbound 2014} als die zelfde gevonden is dan kolom L3 overnemen)

Ik heb alleen werkelijk waar geen idee hoe ik deze formule uitschrijf. Ik heb al heel wat sheet van klein tot mega groot gemaakt, maar heb een formule als deze nooit gebruikt. Meestal kopieer ik ze lekker makkelijk uit andere sheets die ik gemaakt heb. Maar deze dus nog nooit.
Het probleem is dat als ik het handmatig invoer, de foutmarge te groot is. Plus dat het met het afreken veel te lang duurt om alles te controleren. Gaat om vele tientallen containers.

en je kunt ook niet een heel eenvoudig klein bestandje maken en posten?

Dat heb ik geprobeerd, maar die wordt tegen gehouden door het netwerk.

In het inbound tabblad staat normaal een hele lijst met containernummers in kollom B, daaruit moet hij dus de juiste kiezen en daarvan kollom L overnemen en in tabblad outbound invullen.

Hylco,

kijk eens of je dit dan wel kunt openen.....

Bijlagen

Ik dacht zelf dat het deze was maar dan krijg ik N#B

=ALS(B3="";"";VERT.ZOEKEN($B3;'Inbound 2014'!$A$1:$C$200;2;ONWAAR)) maar dan moet ik het comando cel L overnemen en invullen nog ergens verwerken. Geen idee hoe.

Laatst bewerkt:
Het is gelukt, Haije door jou voorbeeld ben ik er ongeveer wel uit gekomen!

Dank je!

=ALS(B3=B3;VERT.ZOEKEN(B3;'Inbound 2014'!B:L;11;0);"")

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan