• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vergelijkbare namen groeperen tot één

• Onderwerp starter Onderwerp starter dek8
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

dek8

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2018
Hallo!

Ik heb iets van 20.000 regels in excel met – zeg - schoennamen. Het punt is dat die namen soms net wat anders zijn geschreven. Ik wil vergelijkbare namen groeperen tot één schoennaam (het gaat immers om één en dezelfde schoen). Hoe doe ik dat in excel? Zie attachement als voorbeeld.

Bedankt!

Bijlagen

20000 regels en je maakt een voorbeeldje met 4 regels.??

Bedankt voor uw waardevolle bijdrage aan mijn vraag! :-)
Als u van plan was me te helpen, heel graag, bedankt daarvoor, dan hoor ik graag hoeveel regels u nodig heeft?
Ik ben enigszins bekend in excel en op zoek naar een formule die ik kan gebruiken. Het zou ZO maar kunnen dat die formule voor zowel 4 als 20.000 regels van toepassing kan zijn.
Toch?

Zeker, daar heb je ons dan ook niet voor nodig.

Zit ik toch op het verkeerde forum denk ik: helpmijniet.nl.

In alle ernst: ik heb uiteraard al zitten proberen, maar lukt me niet. Ik dacht dat het forum bedoeld was om daarvoor dan hulp in te schakelen.

In G4
Code:
=SOM.ALS($C$4:$C$7;"="&LINKS(F4;3)&"*";$D$4:$D$7)
De formule kijkt naar de eerst 3 tekens omdat deze bij alle 4 gelijk zijn (Dunning-Kruger antwoord).

Laatst bewerkt:
Heel hartelijk dank voor uw reactie, dit helpt, ik kan verder!

Bij 20.000 regels is de kans groot dat je iets meer nodig hebt.

"Fuzzy logic"

Excel heeft ook een fuzzy lookup addin
https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=15011

en binnen powerquery kun je via Fuzzy matching gelijkende namen groeperen
https://support.microsoft.com/en-au...er-query-ffdd5082-c0c8-4c8e-a794-bd3962b90649

Het ligt er een beetje aan, als het een eenmalige actie is kan de formule volstaan als er elke maand nieuwe "schoenen" bij komen kan het handig zijn

matchen op de eerste x tekens is een goed begin. Als het wat complexer wordt (spaties, streepjes en andere speciale tekens) dan kan de fuzzy mathcing of lookup helpen. het is geen directe oplossing maar wel een denkrichting.

Ja het klopt hoor, dit is een waardevolle aanvulling, ik ga er eens goed naar kijken, erg bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan