• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vergelijken en optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ratje10

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2009
Ik heb 2 databases welke ik met elkaar moet vergelijken en optellen. In onderstaand voorbeeld heb ik een vereenvoudigd voorbeeld gegeven van mijn situatie:

1232270696.png

Zoal jullie zien heb ik een input 1. Bij elke record staat ook een aantal. Daarnaast heb ik een input 2. Ook bij deze records staat een aantal. De kolommen zijn niet even lang van beide inputs en ze kunnen ook beide records bevatten welke overeenkomen (of juist niet). Zo heeft input 1 een record 'a' en input 2 ook. Nu wil ik dit record in de kolom met totalen krijgen, zodat daar staat 'a' met als aantal 6 (2+4). Zo gaat dat ook voor record 'b' met als aantal 8 (5+3). Maar zoals je ziet heeft input 1 een record 'c". Deze heeft input 2 niet. Dus record 'c' moet bij de totalen komen met als aantal 1. Daarentegen heeft input 2 weer records die input 1 weer niet heeft. Als voorbeeld kan je record 'e' nemen.

Uiteindelijk moet in de totalen kolom alle records van input 1 en 2 tezamen komen, waarbij indien een record zowel bij input 1 en 2 voorkomt de aantallen opgeteld worden.

Op dit moment gaat het om 2 inputs, maar over en tijd heb ik nog een input 3, een input 4 en zo kan het wel doorgaan tot 50 inputs. Het is dus iets wat met regelmaat terug gaat komen en waarbij ik een nieuw input wil toevoegen.

Ik heb zelf het idee dat ik iets met verticaal zoeken en draaitabellen moet doen, maar ik kom er niet echt uit en weet uberhaupt niet of die gedachte juist is.

Kan iemand mij helpen. Ik heb het bestand ook als document bijgevoegd.

Bijlagen

Beste ratje10 ;)

Zet volgende formule in H2 en sleep deze naar beneden.

Code:
=SOM.ALS($A$2:$A$27;G2;$B$2:$B$27)+SOM.ALS($D$2:$D$27;G2;$E$2:$E$27)

Zie ook bestandje.

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

Beste Danny,

Dank je wel voor de reactie. Het werkt inderdaad die formule, maar ik moet nu alleen nog in kolom G zelf de letters ingeven voordat de totalen bij elkaar worden opgeteld, maar ik wil dus ook dat in kolom G de letters voor mij worden ingevuld, want in de echte database gaat het om meer dan 25.000 records.

Is hier ook een formule voor?

En als ik een nieuwe input heb (bijvoorbeeld input 3), hoe veranderdeb beide formule's dan (zowel voor kolom G als H)?

Beste ratje10 :thumb:

Die 25000 records zijn die verspreid over 3 kolommen of staan deze in 1 kolom.

Wat betreft de nieuw input zie aangepast bestandje.

Bijlagen

@trucker10 en danny147: dank jullie wel. Ik snap hoe de formule aangepast kan worden.

Beste ratje10 :thumb:

Die 25000 records zijn die verspreid over 3 kolommen of staan deze in 1 kolom.

Wat betreft de nieuw input zie aangepast bestandje.

Je moet de situatie van de inputs als volgt zien:
input 1 bevat de records van het jaar 2007, input 2 bevat de records van 2008. Die van 2008 is een geupdate versie van 2007. Dit betekent dat de grotendeels de records hetzelfde zullen zijn (maar wel met andere aantallen die ik dus bij de input van 2007 wil optellen), maar sommige records zullen niet meer bestaan en sommige records zullen nieuw zijn t.o.v. 2007.

Ik hoop dat het zo duidelijk is :cool:

Beste ratje10 ;)

Heb je Excel 2003 of Excel 2007

Beste ratje10 ;)

Secteer input 1 kopieer en plak deze ergens in een kolom, selecteer input 2 kopieer en plak deze onder input 1, selecteer input 3 kopieer en plak deze onder input 2.

Selecteer de kolom waar al de gegevens van de inputten in staan
Ga dan naar menu GEGEVENS en klik op DUPLIKATEN VERWIJDEREN.
Klik dan op OK.
Selecteer nu deze reeks en plak deze in kolom Totale input.

Klaar is Kees.

Duplikaten verwijderen, deze optie bestaat niet in Excel 2003, daarom maakt het wel iets uit.

Laatst bewerkt:
Beste Danny. Dank je wel vor je hulp. Het is opgelost. Nu kan ik weer goed verder.

Ik moet nog een issue tackelen, maar mocht dat niet lukken, dan laat ik het hier nog wel weten :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan