• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vergelijken OF criteria zelfde cel matrix

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vexcel

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2015
Berichten
63
Forum,
Ik zoek op 2 criteria in dezelfde cel met OF. De eerste is een verwijzing naar de cel die zoekt in matrix, het tweede op de linker 2 eerste posities van de informatie in de cel welke ook zoekt in dezelfde matrix range.
Ik krijg echter altijd het antwoord "Ja", terwijl als gevraagde niet voorkomt een "?" getoond dient te worden.
Xlsx bijgevoegd. Hopelijk weet je waar de schoen wringt.

Groetjes,
Victor
 

Bijlagen

  • Controle.xlsx
    45,1 KB · Weergaven: 45
Je formule keert nu een "Ja" als resultaat als 1 van de 2 criteria fout is. Dit is altijd het geval. Door je formule te veranderen in:
Code:
=ALS(C3="";"";ALS(OF([COLOR="#FF0000"]NIET[/COLOR](ISFOUT(VERGELIJKEN(C3;$A$3:$A$20;0)));[COLOR="#FF0000"]NIET[/COLOR](ISFOUT(VERGELIJKEN(LINKS(C3;2);$A$3:$A$20;0))));"Ja";"?"))
..staat je vraagstelling wat anders.

Je vraagt nu namelijk of de waardes voorkomen.
 
Of deze:
Code:
=ALS(EN(ISFOUT(VERGELIJKEN(C3;$A$3:$A$20;0));ISFOUT(VERGELIJKEN(LINKS($C3;2);$A$3:$A$20;0)));"?";"Ja")
 
Ndam90, Cobbe,
Toppie het werkt! Dat het antwoord zo dicht bij ligt. Ik heb voor de "EN" optie gekozen. Bedankt voor de snelle reactie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan