vergelijking in query

• Onderwerp starter Onderwerp starter scw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

scw

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2009
Goedemiddag,

Om de omzet uit tabel A en uit tabel B met elkaar te vergelijken, maak ik gebruik van de volgende query:

Code:
SELECT tblOmzetA.Jaar, Sum(tblOmzetA.Weekomzet) AS SumOfWeekomzet, Sum(tblomzetB.Weekomzet) AS SumOfWeekomzet1
FROM tblOmzet A, tblOmzetB
GROUP BY tblOmzetA.Jaar;

Maar met deze opbouw, vult de query voor OmzetB, jaren waarin er 0 omzet is geweest (waar dus geen records van zijn). Hij pakt dan voor deze jaren de SOM van het eerste jaar dat er wel omzet is geweest :confused:.

Hoe kan ik de query anders formuleren, ik weet dat er nu gebruik wordt gemaakt van jaar uit de ene omzettabel. Maar voor de informatie: in beide tabellen heb ik de kolom jaar opgenomen per record.

Bij voorbaat dank,

scw:thumb:

Laatst bewerkt door een moderator:
tweede poging

Goedendag,

Ik heb nog geprobeerd om de tabellen aan elkaar te koppelen, maar dit werkte ook niet: de omzetten uit beide tabellen worden dan bij elkaar samengevoegd. Dat wil ik juist niet, want ik wil de gegevens namelijk gebruiken om te kunnen zien uit welke delen de totaalomzet bestaat.

Nu had ik geprobeerd:

Code:
SELECT tblOmzetA.Jaar, Sum(tblOmzetA.Weekomzet) AS SumOfWeekomzet, Sum(tblomzetB.Weekomzet) AS SumOfWeekomzet1 
FROM tblOmzet A, tblOmzetB 
GROUP BY tblOmzetA.Jaar;

Laatst bewerkt door een moderator:
Kun je een voorbeeldje posten? Dat denkt wat makkelijker mee...

voorbeeldje

Voila!

Dus wat ik uiteindelijk wil bereiken is dat de query als volgt er uit ziet:

Jaar Week OmzetA OmzetB
2010 1 500 600
2010 2 740 800

Bedankt, scw

Bijlagen

Durf het bijna niet te vragen.... 2003 format?

Hoi Michel,

Nou als Giga Senior en met name giga behulpzaam, mag jij veel vragen hoor! Excuus, mijn fout: had het kunnen weten onderhand!

Bijlagen

Dus je wilt dit als uitkomst?

Jaar Weeknummer OmzetA OmzetB
2009 51 700 1100
2009 52 300 600
2010 1 500 800
2010 2 200 750

Helemaal correct! Als dat mogelijk is tenminste...

ps. getallen komen niet overheen met de voorbeeld db hoor, alleen voor de beeldvorming. :p

Het is mogelijk, want het voorbeeld werkt ;)
Alleen kan ik geen voorbeelden uploaden op 't werk; de link doet het hier niet. Wil je de SQL van de queries, hebben, of wacht je tot ik vanavond het voorbeeld kan posten?

En omdat ik mijn voorbeeld toch al klaar had...

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan