vergelijking moederbord processor

Status
Niet open voor verdere reacties.

pieterdesutter

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 sep 2006
Wat is het best:

een dure nieuwste versie van een processor => Vb AMD athlon 64 x2 4200+ en een minder moederbord Asus p5ld2

of een iets 'mindere' processor vb: amd athlon 3800+ en een zwaarder en duurder moederbord?

En is het nodig om een geheugen van 1 Giga in een pc te steken of is 2x 512 voldoende?

Bedankt alvast

Greetz

Een goed moederbord is wel belangrijk. Je wil je pc natuurlijk wel zo stabiel mogelijk hebben. Een goed moederbord moet gewoon aardig wat opties/uitbreidings-mogelijkheden en een fatsoenlijke chipset hebben. Met een fatsoenlijke chipset bedoel ik een recente chipset van Intel, nVidia of ATI.

De x2 is wat sneller, en de memorycontroller zit gewoon in de processor, dus een "zwaarder" moederbord, wat je ermee bedoeld, weet ik niet, zal geen snelheidswinst geven, wel de socket, de M2 wordt gebruikt met processoren die DDRll ondersteunen, en dan afhankelijk van de FSB, in dit geval de snelheid van de geheugenbus, kun je daardoor veel snelheidswinst behalen.

Maare, de Core 2 duo van Intel, verslaat de huidige AMD's met gemak, en die heeft een FSB van 1066, en een goede chipset ondersteund geheugen tot 800mHz, alhoewel het met 533 de beste combinatie geeft, maar toch langzamer is.

De x2 is wat sneller, en de memorycontroller zit gewoon in de processor, dus een "zwaarder" moederbord, wat je ermee bedoeld, weet ik niet, zal geen snelheidswinst geven, wel de socket, de M2 wordt gebruikt met processoren die DDRll ondersteunen, en dan afhankelijk van de FSB, in dit geval de snelheid van de geheugenbus, kun je daardoor veel snelheidswinst behalen.

Maare, de Core 2 duo van Intel, verslaat de huidige AMD's met gemak, en die heeft een FSB van 1066, en een goede chipset ondersteund geheugen tot 800mHz, alhoewel het met 533 de beste combinatie geeft, maar toch langzamer is.

Bedankt voor de uitleg

Dus kan ik beter

Asus P5VD2-MX (Socket 775 - Intel LGA775 Pentium 4 CPU - Support Intel® Presler 65nm Dual core and Core™2 Duo CPU - Chipset : VIA P4M890 en VIA VT823...[

als moederbord combineren met

Intel Core 2 Duo E6300 (Socket 775 - 1.86GHz - Bus 1066 MHz - 65 nm - 2MB L2 cache - Intel Virtualization Technology)

of

Intel Pentium Dual-Core Processor 915 BOX (Socket 775 - Dual-Core - Bus 800 MHz - 2.8Ghz - 65 nm - 2x2MB L2 - Extended Memory 64 Technology - cooler i...[...]

(wat is de beste optie?)

als processor

en dien ik dan nog een xtra geluidskaart en/of grafische kaart aan te schaffen?

en een kleiner geheugen er dan bij plaatsen of toch opteren voor dimm 1 giga 400 Mhz DDR ??

Bedankt alvast voor de tips

Nou, dat zijn geen goede combinaties, de eerste heeft maar 2 geheugen sloten tot PC 4300, dat is geheugen wat op 533mHz loopt, wat toch langzamer is dan PC6400, dat op 800mHz loopt.

De tweede is een gewone dual core processor, dan is een AMD x2 een betere keuze.

De huidige borden hebben een PCI-Ex16 slot, en daar passen geen AGP kaarten in, tevens is DDRll 800mHz, het snelst, zeker in dual-channel.

Een niet al te duur bord, is een Ecs P965T-A, heeft alles wat de duurdere borden ook hebben, een 965 chipset, 2 (4)dualchannel tot 800mHz geheugensloten, etc, etc.

De kunst is een goed evenwicht zoeken tussen de twee. In jouw geval zou ik een asus P5B met een core2duo E6300 kiezen. Het kost veel, maar dan heb je wel wat.(die 6300 kun je aardig overclocken, das het voordeel van een goed mobo: beter overclockbaar)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan