• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vergelijking trendlijn

• Onderwerp starter Onderwerp starter ronka
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ronka

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2009
In excel bestaat de mogelijkheid om de vergelijking van een trendlijn, die je in een grafiek kiest, weer te geven via de optie 'vergelijking in grafiek weergeven.' Ik heb inmiddels al enkele malen geconstateerd dat de vergelijking die excel geeft, niet de juiste is. Heeft iemand hier ook ervaring mee en weet hoe dit probleem te omzeilen?

Ik zal een voorbeeld geven:

Door de volgende punten heb ik een 2e graads polynoom als trendlijn laten trekken:

x y
0 0
25 7900
35 12900

Als vergelijking wordt gegeven: y = 175.26 x^2 +226 x

Vul ik de waarde 25 in voor x, dan volgt uit de berekening een y-waarde van 115187. Dit komt dus volstrekt niet overeen met de ingevoerde y-waarde van 7900. Dezelfde ervaring heb ik vorig jaar gehad met een rechte als trendlijn.

De vergelijking van de trendlijnen kloppen wel degelijk. Het hangt ervan af welk type trendlijn je kiest (bijvoorbeeld lineair) en dat je er zeker van bent dat je de waarden van X en Y niet omwisselt...

Ik zal een voorbeeld geven:

Door de volgende punten heb ik een 2e graads polynoom als trendlijn laten trekken:

x y
0 0
25 7900
35 12900

Als vergelijking wordt gegeven: y = 175.26 x^2 +226 x

Vul ik de waarde 25 in voor x, dan volgt uit de berekening een y-waarde van 115187. Dit komt dus volstrekt niet overeen met de ingevoerde y-waarde van 7900. Dezelfde ervaring heb ik vorig jaar gehad met een rechte als trendlijn.

Met jouw voorbeeld heb ik de volgende vergelijking (polynoom)

y = 5,2571x2 + 184,57x + 4E-11

In mijn grafiek is staan de waarden 0, 25 en 35 op de x-as en de andere waarden op de y-as. Zou je jouw berekening willen uploaden? Wellicht dat ik dan kan zien wat jij anders doet dan ik.

In mijn grafiek is staan de waarden 0, 25 en 35 op de x-as en de andere waarden op de y-as. Zou je jouw berekening willen uploaden? Wellicht dat ik dan kan zien wat jij anders doet dan ik.

ik weet niet wat ik anders dan jij heb gedaan :)
Bij mij staat X en Y waarden ook juist :)

Hopelijk ben je er iets mee.:thumb:

Bijlagen

Ik ben er achter wat ik anders doe dan jij. Jij hebt voor grafiektype spreiding gekozen en ik voor lijn. Als je in jouw bestandje het type in lijn verandert, dan klopt ineens de vergelijking niet meer. Weer iets wijzer geworden over excel! Bedankt voor dit inzicht.. :thumb:

Als je een vergelijking zoekt tussen 2 parameters (hier X en Y), neem je best altijd een "scatterplot". ;)

Vraag opgelost? Klik rechts onderaan op Vraag opgelost :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan