• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vergroten worksheet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Developer

Gebruiker
Lid geworden
21 sep 2013
Berichten
103
Goede dag allemaal,

Ik ben trouw gebruiker van excel 2010.
Nou ben ik hier tegen een probleem opgelopen tijden het opbouwen van een data sheet ...
Het aantal kolommen is beperkt tot 16384. of te wel : XFD. Is er een manier om meer kolommen op 1 worksheet te krijgen ?

Hoor het graag als iemand hier iets op zou weten.

Developer
 
Alphamax,

Dank je voor je reactie. maar ...

Ik wil een matrix opbouwen van circa 50.000 x 50.000 cellen ..
Dus het transponeren is dan niet echt een oplossing

Ik weet niet of er hier een oplossing voor is ?

Zou die graag weten

Developer
 
ik zie dat je net lid bent van het forum
als je zoveel cellen nodig hebt, is het probleem niet de grenzen van excel, maar het probleem van de programmeur om de gegevens te structureren
kan je nader uitleggen waarom je zoveel cellen nodig hebt
misschien is een beeldbewerkingsprogramma of een statistisch pakket beter
 
Hoi Developer,

Je kunt op 5 werkbladen werken met een 10.000 kolommen per werkblad. Als je in kolom 32654 moet zijn, dat is dus Werkblad=GEHEEL(32654/10000)+1 en Kolom=REST(32654;10000)

Minder overzichtelijk, maar dat zijn 50.000 kolommen nu ook niet echt. Je zou evt nog een vba-code kunnen maken die er voor zorgt dat je na kolom 10.000 automatisch op het volgende blad komt.

Groet,
Jeroen
 
ik volg de redenering van alphamax, een tabel van 50.000*50.000 lijkt me overkill.
Je hebt dan niet alles netjes op een rij.
Ik zou mijn huiswerk overnieuw maken.
 
Alphamax, Cow 18, Jezet,

Dank je wel voor jullie feedback. Alle 3 goede input.
Zo o het eerste gezicht .. voel ik het meeste voor de opzet van Jezet (Je zou me een heel groot plezier doen als je mij hiervoor een voorbeeld sub zou kunnen mailen !)Daarin tegen .. hebben Alphamax en Cow 18, misschien ook wel een punt. Zal dit nog eens goed overwegen .. maar ik ben bang dat ik gezien de benodigde dat, toch aan de "overkill" zal moeten gaan ! maar wie weet ...

In ieder geval bedankt voor de input. en Jezet .. als jee een voorbeeld VBA zou kunnen posten .. dan ben ik je zeer erkentelijk !

Developer
 
ik hoop dat je niet te moeilijke formules gaat gebruiken in die 2500000000 cellen want dat kan dan wel een tijdje duren
het kan zijn dat je tegen de grenzen van de formules gaat aanlopen of de rekenkracht van de processor
 
Laatst bewerkt:
Opnieuw huiswerk:

Kun je vertellen waarvoor je zo'n 50k * 50k matrix wil gebruiken ?
 
Hoi Developer,

50.000*50.000 zouden best wel een hoop data, maar ik kan mij er wel wat bij voorstellen.

Een voordeel om op verschillende sheets te werken is in ieder geval dat je een deel van de sheets 'uit' kan zetten. Dat betekent dat die sheets niet continu herkerekend worden.
Ik weet niet of dat van pas komt.

In de onderstaande macro (beperkt tot slechts 100 kolommen) skip ik van kolom 110 naar kolom 1 van het volgende werkblad en andersom als ik in kolom 10 kom ga ik naar kolom 110 van het voorgaande werkblad (je krijgt natuurlijk een foutmelding als je op het eerste wekblad bent).

Waarom van kolom 11 t/m kolom 110, kun je in kolom 1 Rijkoppen zetten, en in kolom 2-10 de data van het eerdere werkblad (en in kolom 111-120 de gegevens van het volgende werkblad). Dan lijkt het net alsof je doorscrollt.

Code:
Private Sub Worksheet_Activate()
ActiveSheet.EnableCalculation = True
End Sub

Private Sub Worksheet_Deactivate()
ActiveSheet.EnableCalculation = False
End Sub

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
If Target.Column > 110 And Target.Row > 10 Then ActiveSheet.Next.Select: ActiveSheet.Cells(Target.Row, 11).Select
If Target.Column < 11 And Target.Row > 10 Then ActiveSheet.Previous.Select: ActiveSheet.Cells(Target.Row, 110).Select
End Sub

Ik heb er ook de voorwaarde bij gezet dat het rijnummer groter moet zijn dan 10 (ervan uitgaande dat dat de kolomkoppen in rij 10 staan en de data vanaf rij 11.
Succes,
Jeroen
 
Laatst bewerkt:
@bsalv en @snb

ik dacht dat wij als ervaren forumbezoekers al veel gezien hadden... blijkbaar niet ;)
 
@alpha,

Bsalv zal waarschijnlijk met een dictionary oplossing komen :D
 
@ Alpha,

Dankjewel.
Ik ben overigens niet zo nieuw als mijn geregistreerd datum doet vermoeden. Zoek op jzeedijk (initialen JZ, oftewel Jezet) en zie hier de link.

Groet,
Jeroen
 
Goed geraden snb en alphamx :thumb: maar als ik de probleemstelling wat verder bekijk, dan denk ik eerder dat we niet voor een dictionary moeten kijken maar voor een encyclopedy. Die is kwa syntax voor 99% gelijk aan een dictionary, alleen is dat een indexing-commando aan toegevoegd, zodat er een beter geheugenmanagement is wanneer er tussen de verschillende delen van de encyclopedy wordt geswapt. Zelf heb ik er nog nooit mee gewerkt, dus kan ik niets zeggen over de performantie, maar zoals ik lees op VBA voor E=mc2 zou het break-even point tss een dictionary en een encylopedy op 230 "unieke" entries liggen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan