Verjaardag Actie rapport

Status
Niet open voor verdere reacties.

goedlichtJoost

Gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2012
Hallo Allemaal,

Ik zou graag een simpel rapport willen creeren dat ik vanuit een formulier kan "previewen / printen / emailen" of iets dergelijks (het mooiste zou zijn met een melding, wanneer het rapport daadwerkelijk inhoud krijgt)

Het is namelijk het volgende:

Ik heb een tabel met hierin al mijn contact personen, hierin kunnen twee geboortedatum's staan. Van contactpersoon, en mogelijk van partner.
Nu zou ik graag willen hebben dat als een gebruiker van mijn database (met specifieke naam, dus te controleren aan de ingelogde user) een rapport kan previewen waarin alle contactpersonen te zien zijn van mensen die binnen 10 dagen jarig zijn.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

het rapport zou dus eigenlijk alleen maar aan moeten geven, wanneer de persoon jarig is, en of het om de hoofdcontact persoon gaat of de partner. eventueel nog een adres, maar dit is op te zoeken.

Graag advies / methodes of tips :o

Mvg

Joost

Dat rapport is simpel te maken, en de onderliggende query ook. Die moet, behalve de persoonsgegevens die je op je rapport wilt zien, ook de geboortedatumvelden hebben. Een beetje jammer is het wel dat je hebt gekozen voor twee aparte datumvelden. Eén persoon is doorgaans maar op één datum geboren, en dat is dan ook het meest aangewezen veld om op te filteren. Maar als je ook de tweede persoon wilt zien, dan heb je een probleem, tenzij die op dezelfde dag is geboren. Je filtering wordt zo dus nodeloos ingewikkeld. Je moet nu al ongeveer gaan denken aan een UNION query waarin je twee subqueries maakt om het geboortedatumveld alsnog in één veld te krijgen.
Veel beter zou zijn als je voor de tweede persoon een eigen record zou aanmaken, want dan kun je daar ook de naam van opslaan, en het filter is dan weer op één eenduidig veld.

Tsja, Daar gaan we dan weer..

Ik ben echt maar een leek met Acces en heb geen flauw idee hoe dat ik dat dan precies moet doen. Als ik eenmaal iets een beetje begrijp probeer ik daar op voort te borduren om een werkend geheel te krijgen.
Ik denk dat ik het roer een beetje omgooi, ik ga een speciale Actie tabel maken. Hierin kun je acties toevoegen bijvoorbeeld ook terugbel acties naar een klant.
Dan maak ik op mijn contactpersonen formulier een knop naast beide geboortedatums, en maak deze zo dat dan het actieformulier geopend wordt.
Hier staat dan direct actie punt Verjaardag, en dan de datum van de persoon en de gekozen contact persoon.

Dan kan ik direct 1 rapport afdrukken met alle actie punten voor de komende 5 dagen ofzoiets.

Ik zou best de partners van de contactpersonen willen splitsen. ik weet alleen niet precies hoe ik dit het beste kan doen.
Kan ik dan het beste een apparte tabel maken, en dan een knop van "partner toevoegen" op mijn contactpersonen formulier die een nieuw formulier opent om partner gegevens in te voeren. oid.

mmm.. ik ben er nog niet helemaal uit wat de beste methode voor mij is (welke ik dus ook begrijp) het wordt nogal een onduidelijk verhaal zo

PS. Mijn database: https://www.yousendit.com/download/UW13ek9tcWZCMTdMbjhUQw (hij is 3.2 mb, geen flauw idee waarom hij zo groot is!)

Laatst bewerkt:
Ik krijg de indruk dat je iets te snel bent gaan bouwen; bij een database is het veruit het belangrijkste dat je eerst nadenkt over de structuur van de db: wat wil je opslaan, welke verbanden moeten er zijn, en wat moet er uiteindelijk uitkomen etc. Op basis daarvan ga je een tabellenstructuur maken, en daarna formulieren en rapporten.
Met één of twee tabellen beginnen, dan formulieren maken en rapporten, en er vervolgens achter komen dat de structuur niet werkt, betekent doorgaans: terug naar de tekentafel, en opnieuw beginnen. En dat kost dan vaak heel wat meer tijd. Daarmee wil ik niet zeggen dat je zo bezig bent overigens; meer een algemene constatering :)
Wil je weten of je op de goede weg zit: post de db erbij, dan weten we wat je aan het doen bent. Dat levert ook heel wat gerichtere tips op, omdat we dan vanuit de db kunnen meedenken.

Database is toegevoegd in vorige post. gebruikersnaam: joost wachtwoord tsooj om het navigatie menu te openen.

Werp er vanavond een blik op :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan