verjaardag laat zien in Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

lvr2000

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2013
hoi Access-expert

ik ben bezig in access 2007 een verjaardagsdatabase
en wil ik op mijn voorpagina een lijst die vandaag jarig zijn en als ik op een andere knop druk dat ik dan zie wie er streef op deze dag
zie plaatje (van: MuziekDatabase 6)
HelpMijAfbeelding1Access.jpg

groetjes
Luc van Rijzingen

alvast bedankt :thumb:

Jezelf quooten, dat is een nieuwe :). Haal die quoot maar weg dus, want die is niet alleen slecht leesbaar, hij voegt ook niks toe. De oplossing kun je helemaal maken zonder programmeren, dus dat scheelt hopelijk weer :).
Maak een query die er zo uitziet, of pas deze variant aan:
Code:
SELECT BestandsNaam, Year(Date())-Year([DatumGewijzigd]) AS Leeftijd
FROM Bestanden_Uitgebreid
WHERE (DateSerial(Year(Date()),Month([DatumGewijzigd]),Day([DatumGewijzigd]))=Date());
De query zelf heb je niet nodig, maar als je de query eerst aanmaakt, kun je daarna de SQL heel simpel kopiëren voor de volgende stap. Wat je in ieder geval moet aanpassen, zijn de veldnamen die ik gebruik in het voorbeeld ([Bestandsnaam] en [DatumGewijzigd]). Zal bij jou vast Naam en Geboortedatum heten. En de naam van de tabel natuurlijk. Als je dat correct hebt aangepast, kun je de code al gelijk in een query draaien en testen. Die zou dan moeten werken.
Om de lijst op een formulier te zien, maak je een niet-afhankelijke keuzelijst (zonder invoervak dus) en daar plak je dezelfde SQL code in. Zet vervolgens het aantal kolommen op 2 (Naam + Leeftijd) en je bent al bijna klaar. Pas eventueel nog de breedte van de kolommen aan, en het aantal rijen. En dan ben je er.

Re:

dan krijg ik dat
HelpMijAfbeelding2Access.jpg
(zie afbeelding)

vertaling
BestandsMaam = Achternaam
DatumGewijzigd = Datum1
tabel = tblNaam

alvast bedankt:thumb:

Laatst bewerkt:
Ik had toch zo gehoopt dat je door had dat quooten totaal niet nodig is en dat onnodig quoot zelfs niet op prijs wordt gesteld, en nu blijf je het doen... Nogmaals het verzoek dus om a) niet meer te quooten, en b) de geplaatste quoots weg te halen voordat de moderator dat doet. Wanneer wel quoten? Nou, in dit geval dus...
Wat je in ieder geval moet aanpassen, zijn de veldnamen die ik gebruik ... En de naam van de tabel natuurlijk.
Je hebt alleen de veldnamen aangepast, en niet de tabelnaam.

waar dan moet je tabelnaam veranderen

Code:
FROM Bestanden_Uitgebreid
WHERE (DateSerial(Year(Date()),Month([DatumGewijzigd]),Day([DatumGewijzigd]))=Date());

De tweede regel.

Re

dus deze regel (in het groen)
Code:
[COLOR="#00FF00"]FROM Bestanden_Uitgebreid[/COLOR]

en dan ipv van de rode regel de tabelnaam
Code:
FROM [COLOR="#FF0000"]Bestanden_Uitgebreid[/COLOR]

dus zo
Code:
SELECT BestandsNaam, Year(Date())-Year([DatumGewijzigd]) AS Leeftijd[/COLOR]
[COLOR="#00FF00"]FROM[/COLOR] [COLOR="#FF0000"]TABELNAAM[/COLOR]

voor dit
HelpMijAfbeelding1Access.jpg:shocked:

Als jouw tabel [Tabelnaam] heet, dan ja, dan moet je de code zo aanpassen. Overigens een 'tabelnaam' van lik-me-vestje, want dat soort namen gebruik je natuurlijk niet als je een fatsoenlijke database gaat bouwen. Tabelnamen (en veldnamen, en formuliernamen etc) dienen beschrijvend te zijn, zodat iedereen gelijk kan ziet wat de betekenis is van een tabel/veld. Maar dat staat de werking uiteraard niet in de weg :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan