• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verjaardagsdichtheid

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Ik heb een verjaardagskalender in Excel (basic overzichtje met kolommen Naam, dag, maand, jaar).
Nu wil ik graag weten in welk deel van het jaar de meeste verjaardagen te vinden zijn.
Hoe zoek ik dat het beste uit?

Vriendelijke groet,
Guido

Maak daarvoor gebruik van de countif/AANTAL.ALS functie.
Voor meer meer hulp hebben we een excel voorbeeld bestandje nodig.

welk deel van het jaar de meeste verjaardagen te vinden zijn
Tussen 2 januari en 30 december. :p

Voor andere perioden hebben we iets meer informatie nodig.
Gaat het om perioden van 4 weken of 4 maanden of ........

Het is wel leuk om te weten in welke periode van (bijvoorbeeld) 3 weken de meeste verjaardagen voorkomen, waar bijvoorbeeld uitkomt: tussen 2 en 23 januari.

Maar ook hoeveel verjaardagen er per kalendermaand zijn.
Is het mogelijk om de gebruiker (mag een simpele weergave zijn) in bijvoorbeeld cel G1 en H1 twee data op te laten geven en dat Excel dan vertelt hoeveel verjaardagen er in die periode vallen?

Er zullen vast nog wel meer leuke weetjes te bedenken zijn, maar ik kom er zo 1-2-3 niet op.

Vriendelijke groet,
Guido

Er zijn veel mogelijkheden om diverse informatie af te leiden uit een lijstje verjaardagen.

Is het mogelijk om de gebruiker (mag een simpele weergave zijn) in bijvoorbeeld cel G1 en H1 twee data op te laten geven en dat Excel dan vertelt hoeveel verjaardagen er in die periode vallen?

In de bijlage een voorbeeldje met het meegeven van een begin en eindperiode met behulp van wat vba code.

Bijlagen

Dankjewel Henk2802.
Echter, als ik de einddatum van de selectie verander in 30 september zou het aantal 4 moeten worden (12 oktober valt er dan buiten). Waarom geeft Excel niet dat resultaat?
Ik had mijn voorbeeld helaas wat te summier gemaakt. Ik had er teveel kolommen uitgehaald; die heb ik weer hersteld. Ook had ik niet aangegeven dat het een lijst betreft van bijna 400 namen. De kolommen K en L bevatten codes omtrent de relatie tussen de personen.
Als bijlage nogmaals het (gewijzigde) overzicht.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Vriendelijke groet,
Guido

Bijlagen

Dankjewel, Robdeg.
Ik zou inderdaad ook kunnen kiezen voor weergave per kwartaal, maar ik wil graag een bevestiging/ontkrachting van de "verzuchting": Er zijn wel erg veel familieleden jarig de komende weken. Daarom zou ik ook twee willekeurige data willen kunnen opgeven.

Een kleinigheidje over jouw oplossing: op basis van de tekst zou je ervan uitgaan dat Klaas Klaassen op 12 oktober 47 jaar wordt. Echter, 47 jaar is zijn huidige leeftijd. Er moet dus nog een controle worden ingebouwd of de verjaardag dit jaar al geweest of nog moet komen (of misschien zelfs wel vandaag is ;)).

Dankjewel Henk2802.
Echter, als ik de einddatum van de selectie verander in 30 september zou het aantal 4 moeten worden (12 oktober valt er dan buiten). Waarom geeft Excel niet dat resultaat?
Ik had mijn voorbeeld helaas wat te summier gemaakt. Ik had er teveel kolommen uitgehaald; die heb ik weer hersteld. Ook had ik niet aangegeven dat het een lijst betreft van bijna 400 namen. De kolommen K en L bevatten codes omtrent de relatie tussen de personen.
Als bijlage nogmaals het (gewijzigde) overzicht.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Vriendelijke groet,
Guido

Hoi Guido,

Ik zag dat je het Excel bestand wat had voorzien van extra kolommen, dit geef je zelf ook aan in je bericht.
Dit is ook de reden waarom de onderliggende vba code dan niet meer werkt, omdat die naar een vaste range/cel verwijst.
Heb een aantal aanpassingen gedaan in het bestand, door meer te werken met namen toegewezen aan een range, cel of kolom en hier naar te verwijzen in de vba code.
Als je nu kolommen extra gaat toevoegen blijft de vba code ook gewoon werken.

Gr, Henk

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan