Verkeerde aankoop? Of...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Klaas Hielke

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2010
Dag mensen,

Ik heb gister een laptop gekocht, vandaag binnengekregen. Het gaat om deze laptop:
http://www.laptopshop.nl/product/207078/asus-x54c-sx292v.html#product_specifications

Wat ik er mee wou en wil: gewone schoolzaken, maar af en toe ook een simpel spel. Denk aan Minecraft, Red Alert. Ik heb een xbox en daar kan ik de 'echte' games wel op draaien.

Maargoed, vandaag kwam de laptop binnen. Hartstikke mooi allemaal natuurlijk, maar toen ik wat dingen ging testen (lees: MInecraft spelen) kwam ik erachter dat dat niet lekker vloeiend liep. Ik heb niet veel verstand van al die hardware en kaarten en processors enzo, maar volgensmij ligt het aan mijn gebrek aan een goede videokaart. Als ik het goedheb is zo'n INtel HD Graphics 3000 maar 64mb, en echte videokaarten zijn ongeveer 1gb toch?

Wat ik nu eigenlijk wil weten: zou ik gewoon simpele spellen: minecraft, moeten kunnen spelen op deze laptop en doe ik tot nu toe iets verkeerd aan instellingen. Of moet ik toch echt een andere laptop gaan zoeken!? (inruilen is geen probleem lijkt het bij Coolblue)

Asus is geen verkeert merk,maar ik zou persoonlijk iets meer geld uitgegeven hebben en voor een i5 gegaan zijn.
Maar de intel 3000 hd graphics heeft een dynamisch video geheugen,dat wil zeggen dat de videokaart meer werkgeheugen opneemt naarmate de toepassing zwaarder wordt.
Daarom zou ik ook meer werkgeheugen plaatsen als de standaard 4 gig.
In jouw laptop gaat max 8 gig in.

Oké. 1: heeft dat dynamisch videogeheugen tijd nodig om erachter te komen dat hij meer nodig heeft? Ik ben bijvoorbeeld ook redelijk snel gestopt nadat Minecraft sloom ging doen. Hij begon snel en werd slomer.
2: Is de aanschaf van meer werkgeheugen niet van de regen in de drup? Ik kan mijn geld hoogstwaarschijnlijk terugkrijgen, en als ik dan nog 100-200 euro bijleg wel een goede laptop kopen met een goede videokaart.

1. Als het goed is doet de videokaart zelf al herkennen waar je mee opstart.
2. ik zou voor optie 2 gaan met extra werkgeheugen.
Standaard zit er altijd te weinig geheugen in.

Ik zit hier nu ook met een asus K73E.
Daar heb ik recent corsair vengeance 1600Mhz werkgeheugen in gedaan.
De windows prestatie index ging ineens van 4.2 naar 6.
Wil ik wel een zien als ik de standaard hdd voor een ssd inwissel.
Wordt het helemaal een knaller.

je kan eens kijken als je minecraft start hoeveel van je werkgeheugen gebruikt wordt. indien dit geen 100% is weet je in ieder geval dat het bijkopen van extra werkgeheugen geen verschil gaat opleveren en dat je beter voor een andere laptop met een aparte videokaart kan gaan (dus geen shared videogeheugen). indien het werkgeheugen wel 100% is zou je voor een paar tientjes 8gb kunnen nemen.

Bijna goed.
Die laptop heeft een Nvidia kaart maar nog steeds een i3.
Pak nou iets met een i5.

lees eens goed wat palomino zegt klaas, een i5 is qua processor vaak een stuk sterker en zodoende kan je er een stuk langer mee vooruit. de processor die je als laatst linkt heeft een 1.4ghz dual core processor... mijn telefoon heeft letterlijk meer processorkracht dan die laptop...

ga eens op zoek naar een laptop met minstens een i5 processor, 8gb ram en een aparte videokaart met 1gb videogeheugen.

een paar dagen zoeken en een paar jaar plezier is beter dan een dag zoeken en over een half jaar een nieuwe laptop nodig hebben.

Ik had hetzelfde met mijn Asus X53SD-SX209V. Minecraft en andere spelletjes gingen hartstikke traag. Dit heeft absoluut niks te maken met of je een Intel Core i3 of een Intel Core i5 hebt of jouw videokaart, zoals de andere forumleden beweren. Maar ik heb de oplossing. Dit heeft met energieschema's te maken. Om dit op te lossen: Klik 'Start' -> klik 'Alle programma's' -> Scroll naar beneden -> Klik op 'Asus' -> Klik op 'Power4Gear Hybrid' -> Klik op 'Ja'. Nou zie je het programma 'Power4Gear Hybrid'. Dit programma staat standaard ingesteld op het energiebeheerschema 'Entertainment'. Dit houdt in dat de computer maar 80% van de processor mag gebruiken. Dit is waarom jouw games zo traag gaan. Nu druk je op het grote vierkantje 'High Peformance'. Nu mag de processor voor 100% gebruikt worden. Nu is jouw computer weer snel:D. Sluit het programma.

Suc6:D!

Laatst bewerkt:
Ik heb hem inderdaad op High Performance gezet. Precies dezelfde problemen, maakt nauwelijks verschil. In ieder geval niet genoeg.

@bassie, je zegt dus eigenlijk dat het niets te maken heeft met een i3 of een i5 (het verschil tussen een snellere processor), maar dat het te maken heeft of een processor met 80% of 100% draait....

weet je zelf eigenlijk wel waar je het überhaupt over hebt? beetje jammer om je medeforumleden in het ongelijk te stellen en vervolgens een oplossing te bieden die minder effect heeft dan elke eerder genoemde oplossing.

Example. Mijn budget is niet eindeloos hoor... Zo rondom de 500 euro.
Ik heb ook aangegeven dat ik niet zware games hoef te spelen, daar heb ik mijn 360 voor. Als ik gewoon spelletjes zoals minecraft (ik weet dat die ook redelijk 'zwaar' kan zijn) kan spelen is het al goed genoeg. Dus is daarvoor zoiets als deze http://www.laptopshop.nl/product/189535/acer-aspire-v3-571g-53214g50makk.html goed genoeg?

Dus: ik snap dat ik als ik echt iets goeds wil wel meer moet betalen, maar dan kies ik eerder voor een voor 600 waarop het amper kan dan voor een van 800 waarop het prima kan

die laatste die je linkt is op zich prima hoor, ik bedoelde ook niet te zeggen dat je 800 euro moet uitgeven, maar je link waar in hiervoor op reageerde had 1.4ghz... dit is serieus een netbook processor en is echt extreem weinig dus daarmee zou je alleen maar achteruit zijn gegaan. zodoende.

Oké. Ik vraag nog wat meer mensen. Is Acer sowieso een goed merk qua bouwkwaliteit en betrouwbaarheid? Dan ga ik nadenken over die ik noemde van 600 euro!

Bedankt zover trouwens

Hè? Werkt Minecraft niet met een Intel Core i3 processor? Raar... Anyway, Acer is wel goed, maar dan moet je wel een Acer kopen boven de €700,-. Die Acer heeft wel de nieuwste Intel Core i5 3210M Ivy Bridge processor, dus dat zit wel goed.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan