verkeerde diskette voor formateren

• Onderwerp starter Onderwerp starter helma
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

helma

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2003
IK hebe een windows 98 geformateerd zoals beschreven in schone PC. Ging goed.
Maar per ongeluk pc uitgedaan, wil opnieuw opstarten met diskette maar de pc geeft nu aan dat het een verkeerde dioskette is. Ik probeer nu diverse bootdiskette's maar geen elke pakty meer.
Ik wil in BIOS kijken en er wordt gevraagd om een wachtwoord wat ik niet weet.

Vol met problemen dus , geen idee wat ik nu nog moet doen.

Wie kan het probleem van de diskette oplossen voor me, en/of ook het probleem van het wachtwoord in de bios.

groetjes

Wachtwoord is te verwijderen door debios te resetten dmv een jumper op het moederbord of de batterij enkele seconden te verwijderen, dan is het wachtwoord verwijdert in de bios.
Vermoedelijk zal die het diskette statioin dan wel weer herkennen kan zijn dat deze niet meer als eerste drive in de bios staat.

Ik ben een leek, geen idee hoe ik dat kan doen, het resetten. Waar de batterij zit en wat een jumper is.

helma zei:
Ik ben een leek, geen idee hoe ik dat kan doen, het resetten. Waar de batterij zit en wat een jumper is.

batterij en jumpers zitten op het moederbord dus je zult de kast moeten openen om hier bij te komen.

Ik durf zelf niet zo'n kast open te maken.
Dus ik had inmiddels in de bios gekeken en had daar iets op enable gezet wat betreft een floppydrive.
Nu krijg ik wel de A: prompt.
Maar als ik fdisk intyp. Krijg ik dat er geen vaste schijven zijn.

Dus kan ik weer niet verder

Volgens mij is win 98 SE bootable, dus start op met de cdrom ( win 98)

en begin opnieuw

Begrijp ik het goed, heb je de pc uitgezet terwijl je bezig was met de C schijf te formatteren?
In dat geval is het het makkelijkste om met fdisk (b.v. vanaf de bootdiskette) tenminste één nieuwe partitie aan te maken, hiervoor moet je wel eerst de oude verwijderen.

Ja inderdaad de pc is uitgeweest tijdends het formateren. Beetjke stom maar ja is gebeurd.

Maar het probleem is dat ik wel een partitie wil gaan maken, maar als ik dus met een bootdiskette de fdisk opvraag krijg ik dus nu "Er zijn geen vaste schijven aanwezig".

Word de schijf in de bios wel aangegeven ?

Met fdisk eerst partities aanmaken geprobeerd?

Kijk je misschien in fdisk bij partitiegegevens?

Probeer eerst eens fdisk /mbr.

fdisk/mbr ingetikt geeft dan ook aan geen vaste schijven aanwezig.

In de bios gekeken, zag ik staan primair master en slave staan automatisch. En op een ander blad op enabled.

Dus ik neem aan dat dit goed is, ik weet anders niet hoe ik dit moet zien.
Ik weet niet wat het inhoud maar er staat ook resources: controlled by automatisch op een site ik dacht dat dit ook wel iets mee te maken kon hebben.

als ik in dosprompt de c:dir intik krijg ik wel dat er wat op staat. En met een controle geeft het aan alles goed.

Ik hoop een beetje gegevens te hebben gegeven waar je wat aan heb.

Maar fdisk lukt dus helemaal niet, dus ook niet met /mbr

helma zei:
fdisk/mbr ingetikt geeft dan ook aan geen vaste schijven aanwezig.

In de bios gekeken, zag ik staan primair master en slave staan automatisch. En op een ander blad op enabled.

Dus ik neem aan dat dit goed is, ik weet anders niet hoe ik dit moet zien.
Ik weet niet wat het inhoud maar er staat ook resources: controlled by automatisch op een site ik dacht dat dit ook wel iets mee te maken kon hebben.

als ik in dosprompt de c:dir intik krijg ik wel dat er wat op staat. En met een controle geeft het aan alles goed.

Ik hoop een beetje gegevens te hebben gegeven waar je wat aan heb.

Maar fdisk lukt dus helemaal niet, dus ook niet met /mbr

Als je opstart met een 98SE flop, dan wordt de eerstvolgende vrije schijfletter gebruikt voor een ramdrive, dat is in dit geval de C:

Dit houdt in dat de bios GEEN vaste schijf heeft gedetecteerd, nu staan of de jumpers op de schijven foutief, of ze hangen aan de verkeerde connectors, of de kabel/s zitten niet goed.

Bij opstarten krijg altijd een scherm waarbij de aangesloten ide apparaten in beeld komt, indien je alleen de cdrom ziet, zit er iets fout.

Kabels kunnen toch niet zomaar verkeerd zitten, dit alles is gebeurd nadat de pc uitgezet werd. Terwijl ik met formateren bezig was. Daar voor ging het goed.
Jumpers wat zijn dat en hoe krijg ik dat goed. Hoe ziet het eruit

Wat ook nog zou kunnen, dat je sata schijven gebruikt of dat de schijven aan een third party controller hangen, dan zie je als je de drivers niet installeerd ook geen harde schijven. ( denk 't niet als je 98 gebruikt, maar je weet 't niet, hè )

Heb je een omschrijving van je computer, oftewel een lijst wat er in zit?

Jumpers zijn bruggetjes om kontakt te maken tussen 2 pinnetjes die achterop een harde schijf kunnen zitten en op het moederbord op instellingen te configureren.

Maare, de vraag of je de harde schijven op je scherm voorbij ziet komen buiten de cdrom, heb ik geen antwoord op gezien, je kunt met de toets pause/break het scherm even laten bevriezen als deze voorbij komt.

Nu het kan wel dat het een oude is er heeft windows 95 opgestaan voordat de windows 98 er op gezet was.. Het kan dus wezen dat het sata schijven zijn geen idee.

Ik heb deze pc geformateerd voor een ander (ik heb wel vaker geformateerd maar die keren ging het echt goed) die had er niets bij. En ik heb nog een windows 98se liggen (er zat voor formateren ook een 98 op).
En ik dacht als ik weer installeerd kan ik drivers opzoeken met everest.
Maar kan nu niet eens het formateren afmaken. Laat staan het installeren. Kan ik mischien wel van leren, maar hoop toch dat het toch gaat lukken.

Wat een third party controller is weet ik dus ook niet. Ik ben nog steeds lerende, dus weet nog niet alles. Ook al gaat dat steeds beter

Sorry hoor, maar ik vroeg al een paar keer of je de schij(f)(ven) in het opstartscherm voorbij ziet komen of niet, dan kunnen we verder.

Ja sorry dat ik niet op je vraag gereageerd heb. Maar ik heb tijdens het opstarten gekeken en geen schijven voorbij zien komen. Geeft aan geen drives.

IK ben ook nog naar de bios gegaan, en naar ide HDD auto detection.
Wilde de N op Y zetten dit gaat niet.

No drives gevonden aborting.

Ik heb in de kast gekeken, naar een naampje. Boven de Sseasonic staan met modelnr DD-200GPX. OP de moederbord staat MS6140 VER:1 EX 8
Kan voor de rest helemaal niets vinden. Heb misschien hier niets aan, maar vermeld het toch maar even.

Laatst bewerkt:
Hé, die helma, dat schiet niet op zo.;)

Er wordt dus gewoon geen schijf gezien, wat je kunt doen zijn de volgende dingen, zoek eerst je manual op van je moederbord bij MSI, of in je rommelkast:p , kijk naar het resetten van je moederbord ( mobo ) en zet het jumpertje even op de andere twee pennen, wel met de stroom eraf, ook kun je dit doen door de batterij er een aantal minuten eruit te halen, ook met de stroom er volledig af.

Ook kun je dit doen door in de bios door de toets F7 in te drukken.
Vervolgens de ide kabels, dat zijn die brede platte kabels met de stekkers goed in de contrastekkers op het mobo en harde schijf te drukken.

Opstarten en kijken of de schijf er nu wel bij staat, zoniet, dan horen we dat hier wel weer.

Laatst bewerkt:
Even alles uitgeprobeerd. F7 doet niets, stekkers enz. aangedrukt.

Naar de msi site geweest, geen handleiding gezonden voor de ms6140
(ook geen drivers helemaal niets). Wel heb ik drivers gevonden op driversguide.com van de ms6140. Heb ik misschien niets aan, maar dat hoor ik wel

Ik ga alles proberen morgen. De handleiding heb ik al uitgerpint. Bedankt heb m echt niet gezien.

En die F7 en saven is misschien wel dom, maar wel lerende

Moet ik nog iets met de drivers doen, ik heb wel vaker drivers geinstalleerd maar dan via apparaatbeheer (geluid en grafische kaart enz.) Maar nooit via de bios

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan