Verkeerde harddisk is 1st boot device. BIOS wekt niet goed

Status
Niet open voor verdere reacties.

HellupUandMe

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Hallo mensen,

Ik zit met het volgende probleem. Mijn computer was laatst kapot want een chip was oververhit, nieuw moederboord nodig, etc. Ik had toevallig een andere harddisk van 18g
(Western Digital WD200) in mijn computer gezet omdat ik eens een keer een tweede harddisk wilde hebben. Nu dachten die mensen van de computer-repararie-dinges dat dat mijn normale harddisk is. Ik kan nog wel bij m'n 149 GB normale schijf komen, maar de computer wordt vanaf de 18gb schijf gestart. Dus ik denk, op naar de BIOS.
Ik stelde mijn 149 GB SATA schijf als 1st boot device in en ik denk klaar.
Ik start de computer opnieuw op en dan komt er een berichtje dat ie aan het zoeken is naar data. Dit scherm blijft de heletijd. (Zwart scherm met witte letters).
Ik heb al gekeken of al mijn kabels er goed inzitten vanmijn 149 GB en dat was ook zo (logisch anders zou ik er niet via deze computer kunnen komen)

Oftewel: Mijn 149 GB schijf (SATA) moet voorang krijgen op mijn 18GB (IDE) schijf en via de BIOS werkt het niet (mijn theorie)

Kan iemand mij helpen? In ieder geval bedankt dat je dit hele verhaal hebt gelezen.

Op beide schijven. De 149 GB hoort eigenlijk bij mijn computer en die stomme 18gb waarvan ze bij de reparatie-dinges dachten dat dat m'n normale schijf was niet.

Op dei 18gb staat XP professional en op de 149 gb die dus in mijn computer zat toen ik hem kocht staat XP home edition.

Ik wil dus weer die schijf met home edition

Zitten ze allebei op dezelfde IDE kabel

Dan als volgt doen

De 149gb schijf aan het eind van de kabel met de jumper op Master
De andere schijf op de middelste aansluiting van de kabel met de jumper op Slave

Nee. De 149 GB is een SATA en die heeft geen IDE kabel. Die heeft een rood kabeltje naar het moederboord

XPpro word waarschijnlijk gezien als belangrijktste besturings systeem.
Kijk eens of je met easybcd de opstart kunt veranderen (te vinden met google)

ik zou windows van die 18 gb schijf verwijderen en dan probeeren:P:))

Gewoon zorgen dat die SATA schijf de first boot-device is in de bios!

Ja bedankt, maar dat deed ik maar dat werkte dus niet. Als ik hem als 1st boot device instelde in de BIOS. Dan begon ie te flippen en zei die dat ie naar data aan het zoeken was (en ja alle kabels zaten goed vast)

maar ik ga nu eventjes zoeken naar easybcd op google

...data aan het zoeken was (en ja alle kabels zaten goed vast)

maar ik ga nu eventjes zoeken naar easybcd op google

Nee, het werkt niet. Op die 18gb staat Service Pack 2 niet geïnstalleerd. Zou dat uitmaken? Ik heb al geprobeerd SP2 te installeren maar dat werkt ook niet. Ik krijg bijna bij alles een foutmelding als ik het heb geïnstalleerd en het wil starten.

Bij EasyBCD het volgende: "De toepassing kan niet worden gestart omdat de configuratie van de toepassing onjuist is. Het opnieuw installeren kan dit verhelpen". Ja, heb ik ook al gedaan.
Maar het helpt allemaal niks.

Oplossing

Bedank voor jullie hulp allemaal (m.u.v. mrmusic want die las mijn vraag kennelijk niet goed (maar toch bedankt voor de moeite))
maar ik ben naar de computerwinkel gegaan en die zeiden dat mijn SATA het nieuwe moederboard niet pikt. Dus niks aan te doen jammer
Tschüs

Bedank voor jullie hulp allemaal (m.u.v. mrmusic want die las mijn vraag kennelijk niet goed (maar toch bedankt voor de moeite))
maar ik ben naar de computerwinkel gegaan en die zeiden dat mijn SATA het nieuwe moederboard niet pikt. Dus niks aan te doen jammer
Tschüs

Ben dan toch benieuwd wie er wat niet snapt....

Het antwoord is heel simpel.

Als er idd zoals je aangeeft op beide harde schijven een os staat zou je in theorie van beide schijven moeten kunnen booten. Vroegah moest je eerst de opstartschijf actief maken, maar dat is tegenwoordig niet meer zo.

Maahaaaaaar, iedereen vergeet dat je een nieuw moederbord hebt gekregen en, anders kan ik het niet verklaren, een nieuwe chipset. De 20 GB schijf is WEL geinstalleerd terwijl het nieuwe moederbord erinzat.
De 160 GB schijf is geinstalleerd met je OUDE moederbord en dus oude chipset. Dit kun je met sysprep wel verhelpen.

Easypeasy ;)

Als je wilt booten van een schijf dient de eerste partitie altijd aktief te zijn, je kunt zelfs van 6 schijven b.v. booten d.m.v. het biosbootmenu, maar dan dienen die alle 6 wel aktief te zijn.

Overigens wilde hij inderdaad van een XP installatie booten die voor/op een ander moederbord was geïnstalleerd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan