verkeerde partities

Status
Niet open voor verdere reacties.

Babette

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2001
Ik heb een nieuwe harde schijf gekocht en eerst windows 7 erop gezet. Dat mislukte omdat ik via de wireless knop er niet mee online kan komen. (probleem van medion)
Ten einde raad XP er weer opgezet, maar nu staat het in "rare" partities.
Het is een schijf van 300 gig. Bij het installeren staat er 1 schijf die door het systeem gereserveerd is??? van een 32 mb.
Hij heeft de installatie op de D gezet, wat ik niet wil, want die schijf is nu 297.96 NTFS en de C: is ook gereserveerd door het systeem, tw. 100 mb. De D is dus nu opstartschijf en veel te groot.

Mijn vraag is: kan ik de hele schijf niet tot 1 formatteren zodat ik het weer in kan delen in C: opstartschijf en D; wat ik wil bewaren?

Hoe doe ik dat en hoe kan ik hem na die tijd in partities zetten?
Ik wacht met spanning op een antwoord: groetjes
Babette

Die 100mb partitie heb je te danken aan de installatie van Windows 7. Zie hiervoor deze discussiedraad vanaf posting 5 van Harry Snor.

Als ik je goed begrijp heeft die 100mb partitie nu schijfletter c:
Die partitie kun je verwijderen; hopelijk kan het installatieprogramma van XP dat voor je doen. Verwijder dan ook meteen de D: schijf, maak daarna een nieuwe partitie, geef aan hoe groot die mag worden, die dan C: wordt en waarop je XP installeert. De rest van de ruimte (die je dus D: wilt geven) moet je dan vanuit XP zelf even aanmaken in de vrije ruimte via Schijfbeheer (Start -> Uitvoeren -> diskmgmt.msc).

Succes,

Tijs.

Dankje voor het reageren Tijs.
Het installatieprogramma van XP kan dat echter niet voor me oplossen, want ik heb alleen maar een recovery cd van de Medion. Bij het installeren kreeg ik de vraag waar ik XP neer wilde zetten, maar het had geen vraag hoeven zijn, want het KON alleen maar in de D. Die andere nutteloze partities staan er wel, maar ik heb er niets aan. Bovendien is D nu de opstartschijf.
Weet je nog een andere manier om de schijf kompleet te formatteren?

Makkelijkste / meeste kans van slagen heb je denk ik met een ubuntu opstartcd.

Ubuntu LiveCD

Of course, since you are reading this you are either interested in or intending to install Ubuntu Linux on your computer, either in a dual-boot or multi-boot configuration with Windows (or other Operating System) or as a stand-alone Operating System. Although in some circumstances the "Alternative Install" disk is required, the vast majority of you will be using a LiveCD version, with which you can not only install Ubuntu, but can run it directly from the CD to try it out as a demo first.

When you boot to the Ubuntu Live CD and select "Try Ubuntu without changes" from the beginning menu, you can run Ubuntu from the CD. You also have access to various tools which includes the Partition Editor. From the Launch Bar at the top of the desktop, select "System/Administration/Partition Editor." This will run the partition editor included on the disk, which the installer also uses to prepare your hard disk for the actual installation.

De Live CD kun je hier downloaden.
Het .ISO bestand kun je dan naar CD branden met (o.a.) Nero (Recorder -> Burn Image...) of met ImgBurn (Write image file to disc).

Succes,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan