Verkeerde taal spellingscontrole

• Onderwerp starter Onderwerp starter buick
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Besturingssysteem
Windows 10/11
Ik gebruik al een tijdje Office 2000 NL. Maar telkens als ik een brief schrijf en spellingscontrole wil uitvoeren, wil Word de engelse woordenlijst gebruiken.
Ik kan hem dan via opties wel naar NL zetten, maar bij het volgende woord staat hij weer op Engels.

Ik heb al even gegoogled en er werd als oplossing gegeven om de invoertaal van je toetsenbord op NL te zetten, maar dat werkt ook niet.

Ik heb ook de normale Nederlandse windows dus daar kan het ook niet in zitten.

Weet iemand een oplossing?

:)

En hoe zet jij hem dan naar Nederlands?
Doe je dat via configuratiescherm-->landinstellingen-->talen-->details-->nederlands--> toepassen

enne Ruud Kremers: wat een flauwe opmerking

Oplossing is om het opstartbestand (normal.dot) aan te passen.

Ga in Word naar het menu extra en kies het tabje "bestandslocaties". Onderaan staat ergens een folder "opstarten" met een loactie. Schrijf even op waar die folder precies staat.

Maak nu een nieuw document aan, en stel dit in zoals je het zou willen met lettertype, lettergrootte, uitlijning, taalkeuze, enz. Sla dit vervolgens op als "normal.dot" in de folder opstarten (die je net opgezocht hebt). Gooi een eventueel reeds bestaand bestand met dezelfde naam niet weg, en overschijf het ook niet, maar hernoem het even naar "normal.old" ofzo, zodat je het in geval van problemen weer terug kunt halen.

Oh, en Ruud.... als je niets zinnings te zeggen hebt... wees dan gewoon stil... :p

Geplaatst door A.J.
En hoe zet jij hem dan naar Nederlands?
Doe je dat via configuratiescherm-->landinstellingen-->talen-->details-->nederlands--> toepassen

enne Ruud Kremers: wat een flauwe opmerking

Weliswaar via een kortere weg (rechtsklikken op net EN of NL icoontje rechtsonder en dan instellingen), maar wel hetzelfde scherm.
De taal rechtsonder blijft dan ook keurig op Nederlands en ook in mijn configuratiescherm staat de standaard taal op NL. Maar in Word blijft hij tijdens spellingscontrole de taal voor de woordenlijst op Engels kiezen. Zelfs als ik die handmatig op Nederlands klik, dan schiet hij bij het volgende woord weer terug naar Engels.

En de truuk van Madmuppet?
Die moet ik ook even onthouden als 'ie werkt, maar daar ga ik vanuit.

Ik heb normal.dot gerenamed naar normal.bak en toen een nieuw document opgeslagen als normal.dot.

Alleen daarna wilde Word niet meer opstarten en crashte. :)

Heb nu de normal.dot verwijderd en word opnieuw gestart en die heeft nu wel een nieuwe aangemaakt.
Ook de spellingscontrole staat nu netjes op Nederlands. :)

Het enige nadeel is dat ik mijn bestaande brief niet om kan zetten. Blijkbaar wordt de taal van de spellingscontrole mee opgeslagen in het document.

Dus dat wordt opnieuw intikken :D

Maar wel bedankt voor de tips. ;)

Geplaatst door buick
Het enige nadeel is dat ik mijn bestaande brief niet om kan zetten. Blijkbaar wordt de taal van de spellingscontrole mee opgeslagen in het document.

.... en dat klopt dus:

Open je bestaande brief
Druk op Ctrl-A (alles selecteren)
Kies Extra > Taal...; Taal instellen en kies hier voor .... juist, NL
Hierna sla je het document opneiuw op.

Sorry mensen maar dit is niet zo bedoeld

Ik bedoelde dat als je 2003 installeerd je van die Engelse taal af bent

Geplaatst door Ruud Kremers
Sorry mensen maar dit is niet zo bedoeld

Ik bedoelde dat als je 2003 installeerd je van die Engelse taal af bent

Dat is toch nog steeds een raaskallend antwoord.
Wanneer je Office 2003 Italiaans instaleerd ben je ook van het Engels af en een Chinese versie van Office 2003 doet ook wonderen wann eer je de Engelse taal niet machtig bent.
Of schenk jij een Office 2003 Nederlands pakket aan de vraagsteller?
Wanneer je dat doet neem ik direct alles terug.
Vraagsteller heeft namelijk het Office 2000 pakket en daar een probleem mee.

Na uuuuuren gezoek en geprobeer ben ik er achter:

je typt een tekst in Word, je selecteert die tekst, je gaat naar Extra, Talen en dan klik je daar op de taal van je tekst.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan