• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verkeerslichten opmaken voor kleurenblinden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Helena1984

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2017
Ik ben op zoek naar de voorwaardelijke opmaak met verkeerslichten voor het volgende: ( niet in het kader van huiswerk of test )

Bij een BMI onder de 18,5 geef je een oranje verkeerslicht weer.
Bij een BMI vanaf 18,5 tot en met 24,9 geef je een groen verkeerslicht weer.
Bij een BMI vanaf 25 tot en met 29,9 geef je een oranje verkeerslicht weer.
Bij een BMI vanaf 30 geef je een rood verkeerslicht weer.

Ik heb het eerst geprobeerd met pictogrammenstijl drie verkeerslichten, maar als ik dan bij regels beheren de juiste voorwaarden zoek, loop ik vast.
Vooral bij de waarden onder de 18,5 omdat ik die al eerder instelde bij waarden 25 tot en met 29,9.
Ik begin eerst met "alle cellen opmaken op basis van de celwaarden" en dan kies ik de stijl. Nu probeer ik het met stijl " vier stoplichten" en dan vink ik aan : pictogrammenvolgorde omdraaien" zodat rood bovenaan komt.
Het feit dat ik kleurenblind ben helpt ook niet echt :) Rood en groen zijn voor mij exact gelijk.
Om dan meerdere voorwaarden in te voeren doe ik 'nieuwe regel' en dan "alleen cellen opmaken met" en dan probeer ik om het zwarte stoplicht te vermijden en het gele stoplicht voor de tweede keer in te voeren bij de tweede reeks waarden.
Hoe kan ik twee keer dezelfde kleur gebruiken bij verschillende waarden?
Alvast dank en fijn weekend
Bekijk bijlage BMI.xlsx
Helena

Het is zaak om 4 VO-regels te maken. Voor iedere categorie een.

Bijlagen

Beste Timshel en Cobbe,

Dank voor jullie snelle reactie!

Timshel, de voorwaardelijke opmaak in jouw bijlage geeft effectief een oplossing voor de correcte kleuraanduiding per BMI-categorie.
Maar het is de bedoeling om een pictogram stoplicht te gebruiken en dan zit ik met een overlapping van waarden.
Ik heb al getracht om via percentielaanduiding bij waarden (ipv getal) het zwarte stoplicht uit te schakelen doch zonder resultaat.

Cobbe, het stoplicht is prachtig :) maar bij waarden onder de 18,5 worden er zowel een oranje als een groen licht getoond, dus ook een overlapping.
Ik ga ervan uit dat het middelste oranje is en het onderste groen by the way :) Ik zie het verschil niet door mijn visuele 'handicap'
De opmaak moet gebeuren in cel N6.

Hoewel ik mijn huidige onkunde betreur, is het zoeken naar de oplossing best leuk. Er moeten vier voorwaarden ingevoerd zijn, dat weet ik voorlopig al zeker. En de pictogrammenstijl is 'vier verkeerslichten'.
Bij BMI > 45 zou ik een doodskopje willen plaatsen, maar dit hoort niet tot de opdracht.

Nogmaals dank.

De opmaak moet gebeuren in cel N6 dus niet via een apart stoplicht. thnx voor het doodskopje :)

Sorry zoals zo vaak de vraag en reactie niet ten gronde gelezen.
Zal de nodige aanpassingen doen (of iemand anders natuurlijk)

Is dit de bedoeling?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste Cobbe, nee het is zeker niet mijn bedoeling om pasklare antwoorden te verkrijgen. Ik ben blij met tips en zoek intussen zelf naarstig verder. Ik begrijp uw reactie. Het is wel ontzettend lief dat een onbekende hulp wil aanbieden.

Het is ook leuker om zélf tot een oplossing te komen natuurlijk. Als ik tijd heb zoek ik straks verder. Het is verslavend dergelijke 'vraagstukjes'. Ik post hier mijn'tussen'oplossing, in zoverre m'n denkwerk tot een goed resultaat zal leiden. Maar kom, zelfvertrouwen is niet slecht. :love:

Ik denk dat er een misverstand is gerezen, het was IK die fout zat, ik had de vraag niet goed gelezen en dus een niet toepasselijke oplossing geboden.

Maar eind goed al goed hé.

Het einde is nog niet in zicht Cobbe. Voor mij toch niet. Ik heb intussen verder gezocht en post hier graag mijn voorlopige resultaat. Ik heb de oplossing denk ik bijna gevonden (biojlage). Het schoentje blijft echter knellen. Voor de BMI waarden tussen 0 en 18,5 moet er ook een oranje stoplicht verschijnen en dat is niet evident vind ik. Heb al meerdere nieuwe regels toegevoegd en uitgetest, doch vruchteloos. I keep trying :shocked:

Ik snap even niet hoe je als kleurenblinde dit dan wel zou kunnen zien, vermits een stoplicht niet werkt door dit euvel.

stoplicht.png

Ik heb voor een kennis een soortgelijk probleem omzeilt door de juiste pictogrammen (standaard in excel) te gebruiken.
Kleuren is dan bijzaak geworden.
Doe er je voordeel mee

je hebt een punt. Ik zie het niet. Mijn zoontje van 6 helpt me bij groen en rood. Geel is gelukkig nog herkenbaar. En zwart ook. Maja zal me niet verrassen.
Ik wil dit gewoon graag snappen en kunnen oplossen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan