• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verklaring formule (gemiddelde van 4 niet aanliggende cellen)

Status
Niet open voor verdere reacties.

BrentPeeters

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 mei 2022
Beste,

Momenteel heb ik het gemiddelde berekend van 4 niet aanliggende cellen (J3,N3,R3,V3) waarbij 0'en en lege cellen worden genegeerd door de volgende formule:

=SOM(J3;N3;R3;V3)/INDEX(INTERVAL((J3;N3;R3;V3);0);2)

Deze formule heb ik wat aangepast uit een online video. Echter zou ik graag willen weten wat de logica/uitleg precies is achter deze formule.
Hiermee bedoel ik dus vooral wat houden de INDEX en INTERVAL enz. in bij deze formule? Indien u extra informatie nodig heeft hoor ik het graag.
Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,
Brent Peeters

Gebruik de functie die hiervoor bedoeld is;)

Code:
=GEMIDDELDE.ALS(J3:V3;"<>0")

Beste JV,

Het probleem is dat er tussen de cellen nog andere waardes zitten die ook genegeerd moeten worden.
De formule die u gebruikt gaat dus ook de andere ingevulde cellen meetellen in de berekening (wat niet de bedoeling is).

Met vriendelijke groeten,
Brent Peeters

Welke Excel versie heb je?

Hier alvast eentje voor versies ouder dan 365(matrix formule)

Code:
=GEMIDDELDE(ALS.FOUT(1/(1/(INDEX(J3:V3;;{1\5\9\13})));""))

Laatst bewerkt:
Welkom

Echter zou ik graag willen weten wat de logica/uitleg precies is achter deze formule.
Hiermee bedoel ik dus vooral wat houden de INDEX en INTERVAL enz. in bij deze formule?

Misschien staat hier nog nuttige informatie. > G-Info

Overigens zijn voorbeeldbestanden altijd wenselijk. > Ga geavanceerd en dan via de Paperclip te plaatsen.

Laatst bewerkt:
Dit een optie?
Code:
=SOM(J3;N3;R3;V3)/((J3>0)+(N3>0)+(R3>0)+(V3>0))
Jouw formule is een, in mijn ogen, nogal moeilijke manier om hetzelfde te bereiken.

Laatst bewerkt:
Evalueren met een aantal ingevulde cellen en je begrijpt het wel.

Deze knop: ƒx

Enorm bedankt voor de hulp iedereen!
Ik ben uiteindelijk voor AlexCEL zijn oplossing gegaan!
Deze formule is eenvoudiger en deed hetzelfde als mijn formule.

Niet de simpelste oplossing voor deze vraag. Alleen ter illustratie van nieuwe functies

Code:
=GEMIDDELDE(BYCOL(INDEX(J3:V3;;{1\5\9\13});LAMBDA(x;ALS(x;x;""))))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan