Verkoop rapportage

Status
Niet open voor verdere reacties.

FrankinZwolle

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2014
Ik heb voor een Hospice in Oeganda een Noordwind 2013 database verbouwd. Hierin heb ik diverse functies en tabellen toegevoegd.. Gelukkig kan ik ook ruim gebruik maken van allemaal mooie functies die de mannen en vrouwen van Microsoft bedacht hebben.

Zo hebben ze ook een print functie gemaakt (in de link de database waarin deze functie te vinden is via het Home formulier, button Reports - button Prescription Report) waarbij in een pop-upscherm diverse categorieën gekozen kan worden en ook per maand, kwartaal of jaar.

Nu gaan mijn vragen over deze functie:
1) Hoe is het op te lossen dat ik bij een keuze van bijvoorbeeld products per jaar een pop-up krijg om 2 parameters in te vullen? Ik wil die pop-ups niet maar krijg niet gevonden waar ze vandaan komen.
2) Kan iemand mij uitleggen waar de waarde op de rapporten vandaan komen. Hier staan velden 1,2, 3 en 4 op met bedragen. Snap dat het verkoop totalen zijn maar deze wil ik vervangen door verkoop aantallen. Voor het hospice is de prijs niet relevant, de aantallen wel.

Het programma wat ik aangepast heb is te vinden via de volgende link: https://www.wetransfer.com/download...4d2e77d9e7f03c1f42f2319220141006174648/06b568

LET OP: aanmelden als volunteer2, die heeft geen wachtwoord.
Gegevens vertrouwelijk behandelen!!!

Die 'parameters' zijn geen echte parameters, maar velden waar het rapport op probeert te sorteren. En de onderliggende gegevens zijn er niet. En dan behandelt Access ze als parametervragen. Als je de sortering weghaalt, ben je er van af.
Overigens ben ik een half uur bezig geweest om de db een beetje te fatsoeneren :). Sommige tabellen waren niet te koppelen bijvoorbeeld, en in een groot aantal tabellen worden keuzelijsten gebruikt, en in mijn boek (en cursus) is dat iets waar je heel erg ver vanaf moet blijven. Keuzelijsten (op basis van tabellen) gebruik je op formulieren, niet in tabellen. In een tabel zet je hooguit een keuzelijst op basis van waarden, zoals [Payment Type] met de waarden Credit Card;Check;Cash. Dat is wél een goed gebruik van keuzelijsten.

Interessant bericht Octafish. Ben nieuw op dit forum dus geen idee wat ik kan verwachten. En of ik panklare antwoorden of oplossingen op mijn vragen krijg. Tot nu toe, twee vragen gesteld, één volledig beantwoord is de scoren niet gek.

Maar met je antwoord op de eerste deelvraag kan ik helaas niets. Sortering weghalen. Prima, maar hoe, wat, waar? Of zijn dit vragen die niet op dit forum thuishoren. Dan hoor ik het ook graag.

Overigens leer ik graag en hoor dan ook welke tabellen niet te koppelen waren en waar er tabellen met keuzelijsten gebruikt worden die volgens jou niet op die manier gebruikt hadden moeten worden. Ik ben geen programmeur maar probeer slechts de wensen van de eindgebruiker te vertalen naar werkbare oplossingen in het programma. En daar ben ik tot nu toe, al zeg ik het zelf, behoorlijk in geslaagd. Kan natuurlijk beter maar met mijn beperkte kennis en middelen vind ik, maar nog belangrijker de mensen in Oeganda, het zo slecht nog niet.

Je wekte de indruk dat je al het een en ander aan de db zelf had gedaan (in je andere vraag) dus daarom ging ik er vanuit dat je wel wist hoe je een sortering uit een rapport kon krijgen. Blijkbaar verkeerd gedacht :). Dus je staat wat mij betreft toch op 2 complete antwoorden, want mijn antwoord was 100% correct. Je moet het rapport openen in Ontwerpweergave, en dan naar de Eigenschappen van het rapport gaan. Daar vind je op het tabblad <Gegevens> bij <Sorteren op> de boosdoener die je moet weghalen.
De rest van mijn verhaal is inderdaad niet erg relevant voor je vraag, maar wél voor het goed onderhouden van je database. Microsoft vind het prachtig hoor, die opzoekmogelijkheden in tabellen. Maar het is weinig meer dan een rampenplan als je de db echt goed wilt bouwen. Ik vind dat je in een tabel áltijd de echte waarden moet kunnen zien die je opslaat. En dat doe je nu nooit.

Laatst bewerkt:
Excuses als ik de indruk gewekt heb dat ik het programma zoals dit er nu staat helemaal zelf helemaal gemaakt heb. Ik ben slechts aan het verbouwen gegaan op een verder zeer solide programma.

De stand is nu inderdaad 3 vragen 2 volledig beantwoord. Bedankt OctaFish voor de laatste uitleg. Nu hoop ik toch ook een beetje dat vraag 3, hoe bedragen op de reports te vervangen door aantallen, beantwoord wordt.

Daarnaast nog een toegevoegde vraag: Ik heb aan de tabel Sales reports een aantal keuzes toegevoegd. Als ik deze vanuit het Report Dialog formulier benader krijg ik een 'parameter' scherm. Niet over de sortering maar bijvoorbeeld bij de keuze Prescribed by District een pop-up om County in te vullen. Vul je niets in dan krijg je wel resultaat. Zo krijg ik bij Prescribed per Counties een pop-up voor sub_county.
Hoe krijg ik deze pop-up/parameter schermpjes weg?

Excuses als ik de indruk gewekt heb dat ik het programma zoals dit er nu staat helemaal zelf helemaal gemaakt heb.
Dat had je niet hoor :).

Om de score weer naar 100% te brengen: in de Rapportvoettekst vind je een aantal tekstvakken met een formule. Nu staat daar:
=Nz(Som([1]);0) of =Nz(Som([2]);0) etc. Maar om het aantal te weten, moet je van SOM dus AANTAL maken.
=Nz(Aantal([1]);0), =Nz(Aantal([2]);0) etc van maken. De totaal formule blijft dan hetzelfde.
En ik zou de opmaak van de velden dan op Vast met 0 decimalen zetten, want de Euro opmaak is dan een beetje onzinnig.

Ik heb bij zowel het Monthly als het Quarterly Sales report aangepast. In de paginavoettekst heb ik alle woorden Som vervangen door Aantal.
Helaas zonder resultaat. Ik zie wel dat de totaal telling anders wordt maar de waarde in de detailregels blijft ongewijzigd het aantal * verkoopprijs tonen, dus bedrag. Valuta en decimalen verwijderen veranderd daar niets aan. :confused:

Heb inmiddels de oplossing voor het aantal gevonden. In de gebruikte SQL in het VB script het ik de verwijzing naar de kolom aangepast van Bedrag naar Aantal.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan