• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verlotingmachine

Status
Niet open voor verdere reacties.

rsk

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2012
Berichten
525
Beste helpers,

Ik heb op het forum rond gekeken maar ik kan het niet vinden wat zoek of ik plaats niet de goede zoekwoorden in het zoekveld. Ik ben wil een lijst met namen in excel zetten en excel daar 1 naam van uit laten kiezen. Zie in het voorbeeld wat ik een beetje onder ogen heb. Ik weet niet om hoeveel namen het gaat in de toekomst dus graag dat er geen limiet aan zit.

Ik vraag in het voorbeeld bestand om 2 functies. Zie in het bestand waarom.



Alvast heel erg bedankt !
 

Bijlagen

  • verlotingsmachine.xlsx
    8,9 KB · Weergaven: 20
Zo?
Code:
=INDEX(A$3:A$9;ASELECTTUSSEN(1;7))
Druk op F9 en je krijgt een nieuwe loting.
 
met een knop op het toetsenbord heb ik het kunnen vinden. =INDEX(A3:A12;ASELECTTUSSEN(1;10))

Ik denk dat excel een foutmelding geeft met deze formule met lege cellen. Hoe kan ik voorkomen dat excel toch wel een naam geeft als die op een lege cel uitkomt zonder steeds de formule te moeten aanpassen?
 
Zo ?
Maak van de namen een dynamische tabel.
PHP:
=INDEX(Tabel1[namen];ASELECTTUSSEN(1;AANTALARG(Tabel1[namen])))
 
Dank je wel Albert maar heb je ook een oplossing dat je op een knop kan klikken ?
 
Ja die had ik zelf ook al gevonden maar ik ondervind een probleem met de formule als ik die al heb ingesteld voor de toekomst dat er niet 7 namen zijn maar 10 als voorbeeld en in het voorbeeld bestand staat dat ik 2 manier graag wil hebben omdat ik nog niet weet welke ik precies wil gebruiken.
 
Geen lege cellen in tabel moet toch werken, of mis ik iets?
 
Lijkt mij ook. Lege rijen eruit halen of niet invoeren.

Als je de tabel wilt uitbreiden dan kun je het beste een dynamische tabel gebruiken zoals Albert voorstelt. Die kun je aanvullen, en de formule blijft gewoon werken zonder aanpassingen. Je verwijst dan namelijk naar een kolomnaam en niet naar een bereik.

Knop drukken = F9 gebruiken.
 
Ik heb helemaal geen tabel en als ik een tabel ervan maak en de naam verander ik Tabel1 want dat staat in de formule dan blijft de formule inzicht en wordt niet opgenomen door de cel om het zomaar te zeggen.

Kan ook zijn dat ik het helemaal niet snap :d Zie wat ik in de bijlage
 

Bijlagen

  • verlotingsmachine.xlsx
    11,1 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
Maak van tabel1 eens tabel4.
En als je een knop wilt kun je toch een macro maken door in de macro op F9 te drukken.
Komt allemaal op het zelfde neer.
 
Laatst bewerkt:
En in de tabel geen lege cellen.
p.s. bij iedere wijziging in het blad wordt er herberekend.
 
Ik heb een naam gemaakt van de tabel, misschien werkt dat voor je.
Macro erin gezet.
Met dank aan de alle formule experts.
 

Bijlagen

  • verlotingsmachine.xlsb
    13,9 KB · Weergaven: 21
Nu zie ik wat er fout ging. Ik had een lege regel tussen de koptekst van de tabel staan en de eerste naam ,als ik die weghaal dan werkt de index formule van ad1957 wel.

jverkerk

1. Ik snap niet waarom je 2 verschillende index formules in het bestand geplaats heb. Wil je laten zien dat beide kunnen?
2. Is het normaal dat je soms op de knop of op f9 drukt dat de naam soms niet veranderd?

De macro met knop maken weet ik hoe ik die moet maken. Het schoot mij opeens weer te binnen hoe het ook alweer moet.
 
Laatst bewerkt:
Misschien toch maar zo ?
Code:
Sub Winnaar()
   Range("E5") = WorksheetFunction.Index(Range("Tabel1[namen]"), WorksheetFunction.RandBetween(1, Range("Tabel1[namen]").Rows.Count))
End Sub
 
Ik wou laten zien dat de verschillende formules, bij de één zonder aanpassen en bij de ander moet je hem aanpassen.
Moet je goed de knop indrukken, bij mij doet hij het prima.
Zet deze formule
Code:
=INDEX(Tabel1[Namen];ASELECTTUSSEN(1;AANTALARG(Tabel1[Namen])))
in cel C5 o het gelijk te maken.
 
Ad1957

Je eerste formule die als eerste had gegeven werkt perfekt in combinatie een tabel. Niks meer veranderen eraan !

Jverkerk

Ja ik zie inderdaad het verschil tussen beide.

Ik moet de kids ophalen. Ben vandaag of morgen weer terug. Tot nu toe iedereen heeeeeeeeeeel erg bedankt voor jullie tijd en het meedenken. Ik waardeer het enorm !!!
 
Ik zou nog er nog op terugkomen of jullie mij uit de brand hebben geholpen en dat is zo !!! Ik ga het nog wel even mooi uiterlijk geven enzo maar ik ben helemaal blij :D:D:D:D:D:D

Jverkerk ik ga jou manier gebruiken. Heel erg bedankt iedereen !!!! Dank jullie wel voor jullie tijd !!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan