• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vermenigvuldigen cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

deveshdj

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2021
ik ben bezig een menu calculator te maken voor wat betreft de kostprijs

ik ben niet bepaald een expert als het om excel gaat maar goed al doende en vragend leert men

ik probeer het volgende in c4 staan het aantal gasten

vanaf b12 staan de ingredienten en de de hoeveelheid die ik nodig heb dus bijvoorbeel cel b12 prei cel c12 200gr en zo onder elkaar verder nu probeer ik dus cel c12 vermenigvuld te krijgen met c4

dus als ik C4 verander van 1 naar naar 5 dat C12 verander in 1000gr en eigenlijk alle cellen met waar het gewicht in staat

is dit uberhaupt mogelijk

greetz devesh

welkom op het forum

ja dat is mogelijk
bv in C12:
Code:
=200*C4
plaats anders een excel voorbeeld dat is makkelijker

kan je na gaan hoe moeilijk kan het zijn

nu nog een manier vinden om dat op de hele kolom in 1x toe te passen zonder elke regel afzonderlijk te moeten wijzigen

De formule zou eigenlijk moeten zijn:
Code:
=C12 * C4
Maar dat gaat niet op vermoed ik, omdat je de tekst "200gr" in C12 hebt getypt. Je kunt geen tekst met getallen vermenigvuldigen. Als al je cellen in kolom C de gewichtscategorie "gr" hebben, kun je beter de notatie van kolom C aanpassen en er 0 "gr" van maken, zodat je in de cellen in kolom C alleen maar getallen hoeft in te vullen (in dit geval: 200). Dan werkt de formule wél, en die kan je dan gewoon naar rechts kopiëren.

De formule zou eigenlijk moeten zijn:
Code:
=C12 * C4
Maar dat gaat niet op vermoed ik, omdat je de tekst "200gr" in C12 hebt getypt. Je kunt geen tekst met getallen vermenigvuldigen. Als al je cellen in kolom C de gewichtscategorie "gr" hebben, kun je beter de notatie van kolom C aanpassen en er 0 "gr" van maken, zodat je in de cellen in kolom C alleen maar getallen hoeft in te vullen (in dit geval: 200). Dan werkt de formule wél, en die kan je dan gewoon naar rechts kopiëren.

ik heb de gewicht notatie niet in de cellen staan zie bijlage

in de kolom C onder aantal staan de gegevens die ik vermenigvuldigd wil hebben Dus als ik bij in CEL B8 het aantal wijzig dat er in de cellen C12 tm C35 automatisch vermenigvuldig word met B8

is het ook mogelijk om in c12 tm C35 de formule vast te zetten zo dat ik alleen het benodige gewicht of aantal in hoef te vullen ipv iedere keer die formule

Bijlagen

Laatst bewerkt:

ja zo had ik het ook al door alleen moet ook dan bij ieder ingredient die formule intypen ik zoek een andere oplossing daarvoor bv dat hij op 0 staat dat ik daar zelf een gewicht in vul maar dat hij toch ook die vermingvuldiging maakt een soort van verborgen formule ofzoiets ik weet alleen niet hoe

Dat hoeft dus niet als je er een Tabel van maakt. Dan worden de formules automatisch meegenomen. Moet je alleen niet halverwege (rij 24) wéér een rij met koppen opnemen, dat gaat natuurlijk niet werken. En je inkoop formules vanaf rij 37 staan ook behoorlijk in de weg.
En doe ons een lol, en blijf van de QUOTE knop af :).

Als je wilt vermenigvuldigen met een vaste cel (B8) dan zet je in C12 =B$8 en dan doortrekken naar beneden.

Ik heb de indruk dat je dat ook bij C25 tm C34 wilt. Dat is dan hetzelfde. Alleen dan met een hulpkolom, anders krijg je kringverwijzing. Als beide het geval is dan een hulpkolom maken tussen E en D.

Bekijk bijlage kostprijs_test.xlsx

Laatst bewerkt:
Lijkt wel een huiswerk vraag.

PHP:
=(C12*E12)/(1+999*(D12="gram"))

de optie van senso werkt voor mij het beste op dit moment

alles andere optie kan ik nog steeds niks invullen zonder dat ik daar een hele formule in moet typen ook bij de laatste emields staat er wel een formule maar bv in c12 staat een formule ik kan daar niet op klikken en bv de 1 in een 5 te veranderen zonder dat ik daarvoor in de formule moet gaan typen

enkel aantal gerchten en ingredienten invullen

aantal stuks wordt afgerond naar een geheel. (je moeilijk een half ei kopen)

zul je voor het gemak niet gelezen hebben

Laatst bewerkt:
dat heb ik wel gelezen

wat ik bedoel te zeggen menu en receptuur is aan verandering onderhevig

in jouw voorbeeld staat bijvoorbeeld bij aantal gerechten 8 en bij prei 1 stel nou dat ik deze 1 wil veranderen ik klik op een 1 en maak daar 2 van op het moment dat ik 2 intoets is de formule weg

is er een manier omdit te voorkomen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan