• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vermenigvuldigen en optellen in exel

Status
Niet open voor verdere reacties.

towing

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 sep 2008
Berichten
2
Ik heb een probleem maar weet niet of het mogelijk is in exel,
In a1 voer ik een getal in
in a2 wil ik een getal invoeren dat automatisch moet vermenigvuldigd worden met a1.
in a3 doe ik dit ook en zo doe ik dat in een stuk van kolom a, op het einde wil ik som van a2 en de rest van kolom a.

Kan iemand mij zeggen of dit mogelijk is en welke formule ik dan zou kunnen gebruiken.
 
towing, Je kan niet in een cel én iets invoeren én een berekening uitvoeren. Het is of of.
Staat dat 'in te voeren getal' al vast? Dan kan je wel in cel A2 zo'n soort formule zetten: (in het voorbeeld wordt de 'vaste waarde' 10) =$A$1*10. Deze formule kan je dan vervolgens doorslepen naar beneden. In de allerlaatste cel zet je dan je optelling =SOM(A2:A[tot zover je gekomen bent]).

Eventueel maak je gebruik van een 'hulpkolom'. Zet bijvoorbeeld in cel A2 de formule =$A$1*B2. Dan zet je in cel B2 je 'in te voeren waarde'.

Groet, Leo
 
Laatst bewerkt:
Je vult vak A2 =A1*x X vul je het getal in waar mee het vemenigvult wordt in
 
Leo,

Bedankt, ik dacht het wel maar je weet nooit daarom ff die vraag,
heb mijn probleem opgelost door dubbel cellen te gebruiken,
dus in a1 mijn getal
in a2 een formule bv =a1*a3 en dan kan ik al die onpare a3. a5 enz optellen en dan heb ik ook mijn resultaat.

Maar in alle geval bedankt
 
Ik heb het vermoeden dat het een stuk korter kan, maar wel met een iets moeilijkere formule.

Hang desgewenst een voorbeeldbestandje bij en ik zal kijken of het kan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan