vermogen ..... ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

John99

Gebruiker
Lid geworden
27 jan 2007
Ik heb een vraag over speakers.
Mag het vermogen wat op de speakerboksen staat er volledig door de versterker opgezet worden , of moet dat een stuk hoger liggen als wat de versterker levert ?

Beter is om het vermogen van de speakers 1/4 hoger dan de versterker.
Let wel op, dat de weerstand van je speakers (ohm) exact overeenkomt met de specs van de versterker.
ALs de weerstand van je speakers hoegr is dan de eis van de verst. kan dit niet zo heel veel kwaad.
Is de weerstand van de speakers lager, dan kan de verst. te warm worden en / of stuk gaan.

hoeveel watt zijn de boxen, dat is ook wat deze aan vermogen aan kan.

Dat is niet helemaal waar Humpe. Je moet het continu vermogen(wattage) weten en de Ohm. Vaak wordt bij de verkoop als reclame de piek wattage aangegeven, dit kan echter maar kort.

Laatst bewerkt:
dat weet ik, als je piek te hoog is dan is het over met je boxen.

Laatst bewerkt:
Hangt van je boxen af. Als ze gelijkwaardig aan je versterker zijn, zou ik ze niet volluit belasten. Denk dat het niet eens zal klinken.

Je kunt 10Watt boxen gewoon op een 200Watt versterker zetten, als je hem maar niet volledig gaat belasten, het is dan ook niet aan te raden, maar de piekbelasting van de boxen, mogen zeker hoger zijn als het piekvermogen van de versterker, zeker als er ook nog equilizers worden gebruikt, waarbij vaak de tweaters worden overbelast.

Een beetje leesvoer.

Hangt van je boxen af. Als ze gelijkwaardig aan je versterker zijn, zou ik ze niet volluit belasten. Denk dat het niet eens zal klinken.

Ook uiteraard afhankelijk van het type versterker, A, A-B, B, of buizen, die klasse A zijn.
Weet niet of er nog verstekers zijn met Fets, anders dan voor autoversterkers.

Die klasse B, gaan zo fijn clippen, bij teveel vermogen.

Maar als de belastbaarheid veel hoger is, dan de versterker kan leveren, is de laatste alleen de beperkende factor, toch?

Maar als de belastbaarheid veel hoger is, dan de versterker kan leveren, is de laatste alleen de beperkende factor, toch?
Het lijkt me, dat je boxen neemt die meer kunnen hebben, dan een versterker/reciever kan leveren. Zo blijven beide gespaart van narigheid, als je het voluit wil gebruiken.

Inderdaad, dan kun je hem zo hoog draaien als je wilt, zonder verdere schade, alleen aan het geluid, en als er een beveiliging op de versterker zit, zoals ik heb, kan het helemaal geen kwaad, maar daar komt wel de weerstand om de hoek kijken, die moet gelijk, of hoger zijn dan die van de versterker.

Uiteraard kun je het overdrijven, maar je neemt meestal boxen, die voldoende boven het vermogen van de versterker/reciever zijn. De oude van mij heeft ook een beveiliging hiervoor en m'n nieuwe ook. Nu denk ik dat eerder de buren voor de deur staan, voordat de beveiliging inwerking treed.:p

Ik vind dat speakerboxen toch weer een ondergeschoven kindje is.
De boxen zijn vaak duurder dan de versterking.

Hangt er vanaf wat je kiest Humpe. Je kan natuurlijk dure boxen aanschaffen en een goedkope versterker/reciever. Lijkt mij zonde van het geld, want je haalt nooit uit de boxen wat ze werkelijk kunnen. Je kan ook een dure versterker/reciever kopen en daar goedkope boxen nemen. Hiermee doe je de verterker/reciever weer te kort.

Tja, B&W DM8, Yamaha C70-M70 combi, zegt je dat watt.:) 300
Jou setje?

Uiteraard kun je het overdrijven, maar je neemt meestal boxen, die voldoende boven het vermogen van de versterker/reciever zijn. De oude van mij heeft ook een beveiliging hiervoor en m'n nieuwe ook. Nu denk ik dat eerder de buren voor de deur staan, voordat de beveiliging inwerking treed.:p

Die beveiliging treedt alleen op bij het topvermogen, of eerder als je de volumeknop wat hebt teruggedraaid ?

Hangt er vanaf wat je kiest Humpe. Je kan natuurlijk dure boxen aanschaffen en een goedkope versterker/reciever. Lijkt mij zonde van het geld, want je haalt nooit uit de boxen wat ze werkelijk kunnen. Je kan ook een dure versterker/reciever kopen en daar goedkope boxen nemen. Hiermee doe je de verterker/reciever weer te kort.

Jou setje?

Tja, het is ouwe rommel, maar werkt uitstekend.neemt alleen veel plaats in.

Was ooit een hobby, ben nu hier verslaafd.:o

Oude rommel is leuk om mee te hobby-en. Nieuwe rommel is nog leuker.:p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan