veroorzaakt javascript hoge dataverkeer ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

demol007

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2002
Berichten
145
k heb meerdere malen waarschuwingen gekregen dat met de site www.trotsopmijntuin.com teveel dataverkeer gegenereerd wordt. Dwz, meer dan 2 gig. Ik heb de fotos gecomprimeerd wat downloadables verwijderd en er zijn minder mensen die meedoen.
Echter ik kreeg weer een waarschuwing. Ik heb het prog "Open Webscope" ipv "Surfstats" gebruikt en zag tot mijn verbazing dat altijd dezelde plaatjes opgehaald worden, zijnde de knoppen van op de pagina die naar de individuele tuinen leiden. Wie kijkt op de site(www.trotsopmijntuin.com) ziet meteen wat ik bedoel. Deze knoppen (zie Bron) met de bijbehorende fotos worden aangestuurd door javascript.

Mijn vraag is simpel : Komt, zoals ik vermoed en interpreteer, het grote dataverkeer hier vandaan ?
Is het omdat de pagina tuinen.html vaak geladen wordt, inclusief de knoppen ?
OF
Roept het javascript telkens opnieuw de knoppen aan ?

Is het voldoende om bv de individuele tuinen in nieuwe paginas te laten openen zodat tuinen.html open blijft staan ? Of is het helaas, pindakaas, script er uit gooien ?

Ik zet deze vraag hier neer omdat ik niet met zekerheid kan zeggen wat de boosdoener is.

Alvast hartelijk dank !!!
 
Ziet er toch zo uit... wsl omdat het javascript de foto's elke keer opnieuw oplaadt en dus die telkens opnieuw gedownload worden naar je computer.


greetz
 
Als ik over de knoppen heen ga worden de plaatjes getoont. Wanneer ik over alle knoppen heen ga, worden alle plaatjes geladen. Zodra ik daarna snel over de knoppen heen ga zie ik alle foto's voorbij flitsen. Conclusie: de plaatjes worden 1 keer geladen.
Javascript laadt de plaatjes maar 1 keer.
Ik denk dat je de oorzaak voornamelijk in de plaatjes zelf moet zoeken. Je hebt 16 individuele tuinen, dat zijn 16 knoppen + voorbeeldtuintje. Achter die individuele tuinen zitten nóg eens foto's, zowel thumbnails (de kleine plaatjes) als de grotere. De echte tuinliefhebbers zullen je hele site afsporen tot ze elk plaatje gezien hebben. Elke individuele tuin heeft gemiddeld 15 plaatjes van zo'n 60 kb, dan de knop, het voorbeeldplaatje, de thumbnails en de vergroting van de thumbnails. In totaal is dat ... (15 × 60) + 2 + 3 + 20 = 925 kb. 16 tuinen van 925 kb = 15 mb.

1 bezoeker zal natuurlijk niet alle plaatjes bekijken, dan ben je een uur verder, maar toch zeker wel een paar tuinen. Dan moet je ook nog uitgaan van terugkeren naar de index, waardoor de plaatjes ook herladen worden. Een paar keer F5 omdat de pagina misschien niet goed laadde, nog meer laden. In totaal kun je er vanuit gaan dat elke bezoeker zo'n 2 mb van je site heeft afgehaald :) (bij 2 individuele tuinen bekijken).
Zou je 50 bezoekers per dag hebben, 50 × 2 = 100 mb per dag × 30 = 3000 mb per maand = 3 gig per maand. Lezende wat je host meldde, meer dan 2 gig, klopt dat wel redelijk ... Tis een schatting :p.

Een scherm openen voor de individuele tuinen zal het idd verlagen, hierdoor hoeft de pagina met de knoppen niet meer geladen worden, dit scheelt aanzienlijk. Die voorbeeldplaatjes van de tuinen worden namelijk tijdens het pagina laden ook meteen geladen, en niet wanneer je met de muis over zo'n knop heen gaat. Dit is dan ook al gauw 16 × zo'n 65 kb = 1 mb. Dus ja, dat scheelt wel wat :p.

Kan zijn dat ik rekenfoutjes maak, tis nogal laat ... of vroeg ... :p.

Succes verder :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan