verschiel SATA en IDE

Status
Niet open voor verdere reacties.

JorritdeJong

Gebruiker
Lid geworden
1 jun 2008
ik wil een tweede HD in me kast voor XP (op de andere staat Vista)

maar moet je hiervoor een SATA of een IDE schijf hebben.

ik heb geen verstand van schijven, ik zou willen weten wat de verschillen zijn

Jorrit

Kort door de bocht?

Sata is wat sneller dan IDE en
IDE gebruikt die grote langwerpige stekkers om te connecten, terwijl
SATA de kleinere stekkers gebruikt.

[edit] de IDE kabel is heel breed en plat, terwijl de SATA kabel eigenlijk meer op een "normaal" snoertje lijkt. [end edit]

Laatst bewerkt:
En geen geklooi met jumper-instellingen (voor mensen zonder veel ervaring altijd wel even lastig).
Het moet alleen wel in je kast passen, maar aangezien je vista draait op de andere schijf kan het geen oude pc zijn. Dus kan je prima een sata-schijf kopen.
Alleen even kijken of je een vrije poort op je moederbord over hebt.

Kast open: volg het kabeltje van je huidige harde schijf, die naar het moederbord loopt.
Als het goed is komt deze in een klein poortje uit (cm of 2), waar er meer van naast/onder/achter elkaar zitten.
Zorg ervoor dat er nog eentje vrij is.

De andere kabel in je harde schijf loopt naar je voeding: die moet je dus niet hebben, al moet je nog wel een vrije stekker aan je voeding hebben zitten. (anders moet je namelijk een verloopstukje kopen van een paar euro..)

Als je sata neemt raad ik je wel aan om de windowscd te slipstreamen met SP2 of SP3 als dat nog niet is gebeurd of als de originele cd dat nog niet is.

Dat bespaart geklooi met satadrivers ;-)

Of maak een extra partitie aan op je huidige schijf voor xp? Of is hij daar te klein voor?