verschiel SATA en IDE

Status
Niet open voor verdere reacties.

JorritdeJong

Gebruiker
Lid geworden
1 jun 2008
ik wil een tweede HD in me kast voor XP (op de andere staat Vista)

maar moet je hiervoor een SATA of een IDE schijf hebben.

ik heb geen verstand van schijven, ik zou willen weten wat de verschillen zijn

Jorrit

Kort door de bocht?

Sata is wat sneller dan IDE en
IDE gebruikt die grote langwerpige stekkers om te connecten, terwijl
SATA de kleinere stekkers gebruikt.

[edit] de IDE kabel is heel breed en plat, terwijl de SATA kabel eigenlijk meer op een "normaal" snoertje lijkt. [end edit]

Laatst bewerkt:
En geen geklooi met jumper-instellingen (voor mensen zonder veel ervaring altijd wel even lastig).
Het moet alleen wel in je kast passen, maar aangezien je vista draait op de andere schijf kan het geen oude pc zijn. Dus kan je prima een sata-schijf kopen.
Alleen even kijken of je een vrije poort op je moederbord over hebt.

Kast open: volg het kabeltje van je huidige harde schijf, die naar het moederbord loopt.
Als het goed is komt deze in een klein poortje uit (cm of 2), waar er meer van naast/onder/achter elkaar zitten.
Zorg ervoor dat er nog eentje vrij is.

De andere kabel in je harde schijf loopt naar je voeding: die moet je dus niet hebben, al moet je nog wel een vrije stekker aan je voeding hebben zitten. (anders moet je namelijk een verloopstukje kopen van een paar euro..)

Als je sata neemt raad ik je wel aan om de windowscd te slipstreamen met SP2 of SP3 als dat nog niet is gebeurd of als de originele cd dat nog niet is.

Dat bespaart geklooi met satadrivers ;-)

Of maak een extra partitie aan op je huidige schijf voor xp? Of is hij daar te klein voor?

Een dualbootsysteem op 2 partities van dezelfde schijf is over het algemeen makkelijker dan een dualbootsysteem op 2 partities van 2 verschillende schijven. Indien je een dualbootsysteem op dezelfde harddisk neemt raad ik wel aan het besturingssysteem dat je het meest gaat gebruiken op de partitie te zetten die fysiek de eerste is. Dit hoeft niet per se als dit te moeilijk wordt of te veel werk met zich zou meebrengen, maar is over het algemeen beter.

Als je sata neemt raad ik je wel aan om de windowscd te slipstreamen met SP2 of SP3 als dat nog niet is gebeurd of als de originele cd dat nog niet is.

Dat bespaart geklooi met satadrivers ;-)

Of maak een extra partitie aan op je huidige schijf voor xp? Of is hij daar te klein voor?

Een dualbootsysteem op 2 partities van dezelfde schijf is over het algemeen makkelijker dan een dualbootsysteem op 2 partities van 2 verschillende schijven. Indien je een dualbootsysteem op dezelfde harddisk neemt raad ik wel aan het besturingssysteem dat je het meest gaat gebruiken op de partitie te zetten die fysiek de eerste is. Dit hoeft niet per se als dit te moeilijk wordt of te veel werk met zich zou meebrengen, maar is over het algemeen beter.
Ik heb het vanaf de versies met SP2 niet meer nodig gehad. Maar ehh dat kan ook aan mijn versies van XP liggen :o (dan weet je wel waar ik het over heb..).

het probleem is vooral dat als ik weer naar xp wil ik foutmeldingen krijg

dat gebeurt tog niet als je 2 los van elkaar staande schijven hebt?

Verklein de huidige partitie en maak een nieuwe aan. Dat kan binnen vista's schijfbeheer.

Installeer op de tweede partitie xp.

maar dan is mijn probleem niet opgelost ,, ik h'eb xp al geinstalleerd naast vista op een aparte partitie

maar ik krijg die foutmelding, het enige wat ik dan nog kan doen is xp opnieuwe installeren

en dat is niet iets waar ik lekker voor wil gaan zitten elke dag

dus ik zou graag eerst een 100% waterdichte oplossing willen

jorrit

welke foutmelding kreeg je?

Ik heb net ook zitten klooien met vista.
Vista geinstalleerd naast mijn bestaande xp (andere partitie).
Ik kon XP pas weer opstarten na het handmatig toevoegen van de installatie.

Dus als je de foutmelding geeft, misschien dat iemand een oplossing kan verzinnen.

het bericht was dat er bestanden beschadicht waren
om te dualbooten gebruikte ik vistabootpro,, of het daaraan licht weet ik niet
wat bedoel je met handmatig toevoegen? herinstalleren?

welke foutmelding kreeg je?

Ik heb net ook zitten klooien met vista.
Vista geinstalleerd naast mijn bestaande xp (andere partitie).
Ik kon XP pas weer opstarten na het handmatig toevoegen van de installatie.

Dus als je de foutmelding geeft, misschien dat iemand een oplossing kan verzinnen.

ik heb een foto van me foutmelding gemaakt

DSC00002.JPG

het bericht was dat er bestanden beschadicht waren
om te dualbooten gebruikte ik vistabootpro,, of het daaraan licht weet ik niet
wat bedoel je met handmatig toevoegen? herinstalleren?

Nee, in Vistabootpro kan je de installatie toevoegen, als dat het probleem is.
Volgens mij is het uploaden van t plaatje niet goed gegaan...

nee inderdaat maar nog een vraag..

als ik (wat ik nu heb gedaan) Xp op me C installeer en de C pertitie vernoem naar Q:/(ander volume letter) dan mijn acer vista recovery cd instaleer op de plaats vervangende C partitie(omdat ik niet kan kiezen bij deze installartie) ,, dan vervolgens de schijf met xp weer op C zet en vista op D (bijv.) dan zou dat tog moeten werken als dualboot zonder bootprogramma's en al helemaal zonder deze error
Nee, in Vistabootpro kan je de installatie toevoegen, als dat het probleem is.
Volgens mij is het uploaden van t plaatje niet goed gegaan...

Nee, dat zal niet werken.

Ten eerste kan je de stationsletter van een systeempartitie niet wijzigen.

Ten tweede ziet elk systeem zijn stationsletters anders bepalen.
XP kijkt bijvoorbeeld naar de volgorde en vista naar waar hij zelf op wordt geinstalleert.
En een bootdiskette kan soms een cddrive als R: zien terwijl dit in windows E: is.
En als je xp op C: hebt en een lege D: en je installeert vista op die D: wordt D: voor vista C: en is in vista C: op xp D:
Tenzij je uit xp installeert want dan neemt hij de letters over.
Een hele boterham niet? Je begrijpt dat de letters totaal onafhankelijk zijn van het opslagmedium en eigen zijn aan het systeem waarin je werkt. Het gaat dus echt niet helpen.

Bovendien ziet de recovery naar ofwel: het systeem dat er al opstaat, als je dat formatteert helpt dat dus niet. Of voor een volledige recovery kijkt het naar de fysieke partitie.
Mag je C: hernoemen naar Q: zoveel je wilt, de recovery zal doorgaan op die partitie en niet op een andere die je even C: noemt.

Als je er echt niet uitkomt met een bootprogramma is formatteren allebei de enige oplossing. En dan eerst xp installeren en dan vista herinstalleren. Bij die stap is het wel mogelijk om dit nog op te lossen als je dan problemen hebt door een xp te installeren en niet te activeren en deze te upgraden naar vista. Maar ik denk niet dat dat nog nodig zal zijn. Zeker niet met een normale vistadvd.

Het enige nadeel is dat je dan waarschijnlijk enkele standaardprogramma's van acer kwijt bent omdat je zelf moest installeren. Anders kan je het dualbootsysteem gaan herstellen en dan gaat het in jou situatie alsnog enkel met een bootprogramma.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan