• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verschil berekenen tussen voorgande week

• Onderwerp starter Onderwerp starter mth
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

mth

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2001
Hallo,

ik heb hier als zitten zoeken maar kom er niet meer uit.

ik heb een bestandje gemaakt maat daarin de omzetten per dag.
nu wil ik graag dat hij het verschil uitrekend wat ik voor of achterloop op de voorgaande week.
Week 2 is compleet ingevuld en in week 3 alleen ma, di, wo.
Nu wil ik graag dat hij het verschil berekend met de voorgaande week maar dan elleen de ma, di, en wo. Is dit mogelijk?
En als ik dan de donderdag in vul dat dit dan automatish doorberekend.
Hoop dat het zo duidelijk is.

Ik heb er wel een voorbeeld bestandje bij gedaan.

Mth

Bijlagen

Je kan hiervoor de volgende formule gebruiken:
Code:
=SUMIF(B6:G6,">0",B5:G5)

Deze formule kijkt of er voor elke dag een waarde is ingevuld in rij 6 (week 4) die groter is dan 0, en zo ja, dan wordt van de dag van de rij erboven (week 3) ook de waarde opgeteld.

Je zou de formule nog dynamischer kunnen maken door afhankelijk van welke week je hebt ingevuld (in kolom A) , te kijken naar een andere rij:
Code:
=SUMIF(INDIRECT("B" & D12 & ":G"& D12),">0",INDIRECT("B"& D12-1 &":G" & D12-1))

Bepaal eerst de rij met de hoogste week:
Code:
=MAX(A3:A55)+2
De INDIRECT functie maakt van een tekst een adres/referentie voor de SUMIF formule.
Als je nu onder week 4 begint met week 5, dan verandert je (sub)totaal mee... :thumb:

Zie de bijlage voor een werkend voorbeeld...

Succes!

Bijlagen

heren bedankt voor de antwoorden en nieuwe formule's.

Maar nog een vraagje.
de berekening als het meer is, komt deze in het rood te staan of er komt een - teken voor. Is het nu ook mogelijk om dit andersom te krijgen.
Ben zelf bezig geweest met de formule van tilpi maar dan krijg ik hele andere uitkomsten.

met vriendelijke groet.
Mth

Heren allemaal THANKS voor jullie inbreng.
Het is me nu dan eindelijk gelukt.

mth

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan