• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verschil berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

piloi

Gebruiker
Lid geworden
6 feb 2008
Hallo,

Op dit moment ben ik bezig mijn data van mijn onderzoek aan het analyseren . In mijn onderzoek laat ik twee mannen met elkaar in competitie gaan.

In excel heb ik nu 3 kolommen: in de eerste kolom (A) de proefpersoonnummers van alle mannen, in de tweede kolom (B) het nummer van zijn tegenstander, en in de derde kolom (C) de lengte van de proefpersoon uit de eerste kolom A. Elke proefpersoon saat zowel in kolom A als in kolom B. Nu wilde ik graag in een vierde kolom (D) het lengte verschil berekenen tussen de twee tegenstanders. De moeilijkheid is nu dus dat de formule de lengte moet opzoeken van de man uit kolom A, en de lengte moet opzoeken van zijn tegenstander uit kolom B. De lengte van de tegenstander uit kolom B moet dus opgezocht worden via kolom A, want de lengte in kolom C is alleen gekoppeld aan het nummer van de proefpersoon in kolom A. Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd. Ik heb een voorbeeld excel sheet toegevoegd.

Het zou erg mooi zijn als er voor deze berekening een formule bestaat. Het scheelt enorm veel tijd als ik die formule kan toepassen op al mijn data. Kan iemand mij helpen?

Vrienderlijke groeten,

Leander

Bijlagen

Formule voor D2.
Code:
=ABS(VERT.ZOEKEN(A2;$A$2:$C$85;3;ONWAAR)-VERT.ZOEKEN(B2;$A$2:$C$85;3;ONWAAR))

Deze formule kan je naar beneden slepen voor de overige waardes.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hoi Roncancio,

Dank je voor je antwoord. Als ik je formule in D2 plak krijg ik de error: #name? Doe ik misschien iets fout? Ik heb wel Excel 2003, ik weet niet of dat iets uitmaakt?

Groeten,

Leander

Hoi Roncancio,

Dank je voor je antwoord. Als ik je formule in D2 plak krijg ik de error: #name? Doe ik misschien iets fout? Ik heb wel Excel 2003, ik weet niet of dat iets uitmaakt?

Groeten,

Leander

Nee, je hebt een Engelstalige versie.
Ik heb de formule voor je in het bestand gezet.
Bij het openen wordt deze automatisch in het Engels aangepast.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Formule in D2

=+C2-VERT.ZOEKEN(B2;$A$2:$C$85;3;ONWAAR) naar beneden copieren.
vertaal hem nog wel zelf even...

Met vriendelijke groet,
Gesus

Hoi Roncancio,

Ha bedankt, ik heb inderdaad een Engelse versie. Nu berekent ie inderdaad wat ik wil.

Maar ik wil ook graag weten of het een positief verschil is of een negatief verschil. Kun je dat ook laten berekenen met je formule, dus dat hij een positief of negatief verschil aangeeft?

Ik hoop dat je weet hoe dat zou moeten.

Groeten,

Leander

zie mijn berekening. Deze geeft zowel positieve als negatieve waarden aan.

met vriendelijke groet,
Gesus

Hoi,

Bedankt allemaal! De formule doet het nu in het Engels en geeft neg. en pos. aan. Ik heb hem vertaald hiernaar:

=+C2-VLOOKUP(B2;$A$2:$C$85;3;FALSE)

Top, nu kan ik aan de slag met mijn data!

Maar ik wil ook graag weten of het een positief verschil is of een negatief verschil. Kun je dat ook laten berekenen met je formule, dus dat hij een positief of negatief verschil aangeeft?
Leander,

Haal uit de formule ABS en het laatste haakje. Of gebruik
Code:
=C2-VLOOKUP(B2;$A$2:$C$85;3;FALSE)
zoals in een eerdere reactie staat.

Laatst bewerkt:
Top! Het werkt, als ik abs wegaal doet de eerste formule het ook. Ik zet hem op opgelost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan