verschil Celeron en Pentium

Status
Niet open voor verdere reacties.

Josd82

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2003
Kan iemand mij specifiek vertellen wat het verschil is tussen een intel pentium 4 processor en een intel celeron?

Bij voorbaat dank

Een Celeron draait op een lagere FSB (front side bus) Tegenwoordig 100 Mhz.

Verder zit er minder Cache-geheugen in de Celeron. Voor normaal huis tuin en keuken gebruik is de Celeron een zeer goede processor. Voor het zwaardere werk kan je beter een Pentium hebben.

[mod] verplaatst naar hardware > systeem, titel aangepast[/mod]

Wat is precies FSB?
En ik heb gehoord dat je met celeron geen goede films, spellen, grafieken (grafisch werk) kunt doen op een computer, klopt dat?

FSB= Front Side bus, de snelheid van de systeemcommunicatie zeg maar. Een Pentium vermenigvuldigt dit (x 4 bijvoorbeeld) een Celeron doet dat niet.

Een Celeron is minder geschikt voor zwaar werk. Voor sommige spellen is een Pentium beter net als bij zwaar grafisch werk. Een DVD of DIVX film kijken moet wel lukken hoor.

Dikwijls zijn de celerons ook "afgekeurde" pentiums , er wordt een bepaalde kloksnelheid van verlangt en als deze niet bereikt word dan gaan ze naar de budget modellen... dus celeron. Hoeft echt niet traag of slecht te zijn hoor.

Niet noodzakelijk.. Een Celeron heeft meestal gelijkaardige kloksnelheden als de Pentium-broertjes, alleen is er minder cache.

Overigens is er de Celeron gebaseerd op P III en de Celeron gebaseerd op P IV, vergis je niet tussen deze, ze moeten op verschillende moederborden en de prestatie van de P IV Celeron is een stuk beter dan de P III Celeron.

ja je verhaal klopt maar het is toch zo dat de afgekeurde pentiums (III of IV) niet zomaar weg gegooid worden maar als uitgeklede versies naar de celeron bak gaan dacht ik begrepen te hebben, net als met de athlon's en durons en ja , dan zullen ze er geen extra cache enzo bijprikken.

Cache wordt niet zomaar bijgeprikt, cache zit ingebakken in de core.

Pentium's die een bepaalde kloksnelheid niet halen, worden gewoon als een lager geklokte Pentium verkocht.. Als Intel een Pentium heeft die 3.06 GHz niet haalt, verkopen ze hem als bijvoorbeeld een 2.4 GHz.

En slechte CPU's, die slechts 600 MHz halen ofzo, worden gewoon niet verkocht.

Kijk ik heb op dit verhaal al zoveel varianten gehoord dat ik niet meer weet wat nou echt precies gebeurt met de "afgekeurde" procs. Mij hebben ze 5 jaar geleden eens wijs proberen te maken dat de celeron speciaal voor het grafische werk is (lachertje) in een pc winkel. Maar ik heb op tweakers eens het hele verhaal van amd zitten lezen over het testen van procs en daar vertelden ze dat de procs die net niet een bepaalde mhz halen in de budget modellen komen. En dan praat ik niet over een xp2000 die terugvalt naar 600 mhz , maar die bv 100 mhz lager haalt dan waar de 2000 op draait bij maximaal testen. Je verhaal kan wel kloppen maar er zijn veel varianten op die elkaar wel naderen maar ....
Maken ze een echte celeron lijn of gaan de mindere pentiums naar de celeron of is het beide ?? Die net niet door de test komen kunnen inderdaad ook naar een mindere kloksnelheid.

Weinigen onder ons kunnen het zeker weten natuurlijk, maar Intel kan volgens mij toch moeilijk cache weghalen uit een core, als blijkt dat hij een bepaalde kloksnelheid niet aankan. Ik denk dat de Celerons als Celeron worden gebakken, de Pentiums als Pentium, en dat de enige 'afgekeurde' modellen, modellen met een lagere kloksnelheid zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan