Verschil DVI en VGA

Status
Niet open voor verdere reacties.

GamerTom

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2011
Hoi,

Ik weet dat DVI beter is omdat het digitaal en niet analoog is, maar hoe veranderd dat de beeldkwaliteit? Worden de kleuren minder of is er minder contrast? Wat is dat digitaal en analoog eigenlijk?

Bvd,

GamerTom

over het algemeen geeft digitaal signaal scherper beeld ;)

Maar kun je dat ook echt zien of is het gewoon een miniscule verbetering?

persoonlijk kan ik het verschil zien ja. Vooral bij monitoren met een hogere resolutie (zeg full HD, 1080 x 1920) is het verschil duidelijk zichtbaar.

Dit heeft er ook wel een beetje mee te maken dat VGA een verouderde standaard is, die eigenlijk niet ontworpen is voor hogere resoluties (iets met bandbreedte, afscherming van de kabel speelt ook een cruciale rol).

Ik heb een 1280x1024 monitor. Zie ik daar het verschil wel? En heeft het een verminderde werking op mijn gaming experience?

Hangt ook een beetje van de soort TV af. Digitale ontvangst vind ik persoonlijk net even beter dan analoog, maar de kwaliteit gaat echt met sprongen vooruit op het moment dat het HD wordt.

Ik gebruik zelf ook DVI voor mijn 1080 x 1024 monitor, wat dat betreft kan ik het zeker aanbevelen (zelf vind ik het ook beter beeld op die resolutie zelfs).
DVI gaat je enkel een betere ervaring opleveren door het betere beeld.

Laatst bewerkt:
Nee, je GPU dient enkel een DVI aansluiting te hebben (tegenwoordig hebben losse GPU's nauwelijks nog VGA aansluitingen, dus dat kan het probleem niet zijn).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan