Verschil include vs include_once

Status
Niet open voor verdere reacties.

raymond88

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2010
Ik ben nou meerdere keren dingen tegengekomen waar dit door elkaar gebruikt wordt. Nu snap ik niet echt wat het voordeel zou zijn van include() over include_once()... Kan hier iemand meer over vertellen? Zelf gebruik ik bijvoorbeeld includes bij klasses, functies en pagina's waar informatie in staat. Als ik op internet lees, kom ik geen duidelijke uitleg tegen waar het verschil duidelijk aan het licht komt. Jullie zijn vast wel slim genoeg om mij te overtuigen om of het een of het ander te gebruiken in bepaalde situaties :thumb:

Wat ik ervan begrepen heb ik het volgende... Als je op 1 pagina twee keer:

PHP:
<?php
include_once("pagina1.php");
include_once("pagina1.php");

echo $test;

?>

Als

$test = "Dit is een stuk tekst";

Zou je verwachten dat het 2x wordt geplaatst. Dit voorkomt include_once() echter, hij laat het maar 1x zien. Hij negeert de includes die meer dan 1x voorkomen. Vooral handig als je lange stukken code hebt en veel bestanden en niet precies weet wat je allemaal hebt geinclude.

Heb dit zelf ook ondervonden paar weken terug. Had ook eerst include() i.p.v. include_once(), maar kreeg regelmatig een melding dat functies meerdere keren waren gedefinieerd.

Laatst bewerkt:
Klopt in dit geval niet. echo $test; wordt hier altijd maar 1 keer ge-echot, of je nou 1, 2 of 300 includes hebt. Het wordt anders wanneer de echo in dat ge-include bestand staat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan