Verschil Linksys WRT54G en WRT54GL

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ommeren

Banned
Lid geworden
8 aug 2007
Hoi,

Wie weet dit? Ik kon geen verschil ontdekken.
Dacht dat de L voor adsl i.t.t. kabel zou zijn, maar dat is 'm niet

Waarschijnlijk heeft de GL meer mogelijkheden, als ik zo de pagina's er bij pak zie ik dat de GL aan beveiliging dit heeft
TKIP and AES encryption, wireless MAC address filtering, powerful SPI firewall
en de G
Wi-Fi Protected Access™ (WPA), wireless MAC address filtering, powerful SPI firewall

Voor de rest maakt het denk ik niet zo heel veel uit. Ze moeten allebei worden verbonden met het modem en ondersteunen allebei 802.11b en 802.11g,

zocht een aardig goede router, maar ik wilde er wel graag mee kunnen spelen. Voorheen waren de Linksys routers voorzien van een Linux OS. Nu hebben de laatste revisies van de WRT54G/S (v5.0) een ander soort OS als firmware, waardoor het niet meer mogelijk is om 3rd party firmware te gebruiken. Linksys heeft voor de mensen die nog wel met hun router willen spelen de WRT54GL (de "L" staat dus voor Linux) uitgebracht onder de GNU license. Wat overigens erg bijzonder is.

Op deze router is het mogelijk om third party firmware te draaien. Twee bekende firmwares zijn DD-WRT en HyperWRT, daarnaast zijn er nog vele andere te krijgen. Daardoor is het bijvoorbeeld mogelijk om verborgen functies zichtbaar te maken of meer gebruiksmogelijkheden en functies in de router te creëren. Een aantal voorbeelden: verbeterde WiFi range (antennes boosten), verbeterde VPN, meerdere WiFi SSID's...

"bron tweakers.net"

Ik zou overigens voor de Wireless N van linksys gaan. Razendsnel

Hoi,

Dank voor je informatie, Justin.
Ik heb hiermee een antwoord op wat ik wilde weten.
Ik hoef zelf geen router, maar kijk steeds voor mijn 'klantjes' naar de mogelijkheden en merken die er zijn.
De WRT300-N is mij bekend en werkt prima bij iemand die eerst met een G-router in zijn woning een té slecht bereik had.
Overigiens zijn hierbij wel vraagtekens, met name omdat gebruik wordt gemaakt van drie frequenties voor de signaalversterking. Dit zou tot onplezierige neveneffecten kunnen leiden bij een grotere 'netwerkdichtheid' (wireless wel te verstaan) in de omgeving, zégt men ....

Hoewel het op dit moment voor mij geen 'hot-issue' is, kan ik me er wél iets bij voorstellen en verdere informatie hierover is welkom!

Groet, Teun

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan