Verschil tussen FAT32 en NTFS

• Onderwerp starter Onderwerp starter ipea
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
ipea zei:
Oke Elisa
misschien dom ( ja ik ben ook blond ) maar bedoel je een legale XP lenen van iemand en bij instaleren het nr gebruiken waar hij nu mee geinstalleerd is?????

Ja, dat bedoel ik.

Laatst bewerkt:
ja geen probleem ik heb wel iemand die een legale XP Pro heeft
mijn Oem is complete windows
Was alleen kijken of ik iets kon bereiken zonder de hele PC te moeten leeghalen en opnieuw te installeren.
Maar goed dat weet ik nu dus binnenkort aan de slag

allemaal heel hartelijk bedankt voor de les en tot de volgende keer
Ipea

Ho ho, niet zo snel.
Als die oem waarvan jij dus het nummer hebt ook een pro is dan kun je die cd toch gebruiken om een herstel van windows te doen? (het nummer heb je dan trouwens niet nodig)
Hoef je niets leeg te halen en toch een schone Windows.
Converteren van Fat32 naar NTFS kan volgens mij daarna gewoon binnen Windows.

Lees de bijlage aandachtig. Lees ook goed de vragen die Windows stelt. Als je dit goed doet raak je niets kwijt en heb je een schone windows maar wel al je gegevens.
Doe het dus met beleid!!!!!!!

Bijlagen

Ik begrijp die link niet zo van je Jean. Dat heeft met msconfig/opstarten te maken.

Elisa

Dat is misschien wel zo.
Ik probeer suggesties te doen en misschien dat dit wel zou kunnen helpen.

jean

Dat was dus precies het probleem Elisa met mijn Oem, ook een Pro wil hij de R ( repair) niet doen .
Geeft dan een melding zoiets van de cd is niet de versie van WinXP die nu op uw PC staat.
Vandaar dat ik dacht dan maar formateren en opnieuw installeren.
Een kennis van mij die mij zou helpen hier mee kwam met het verhaal van Fat32> NTFS
Dus 2 zaken:
-Converteren van Fat32 naar NTFS ( waarbij mijn collega zegt dan ben je wel alles kwijt dus ook op ( D,E,F,G)en daar zit ik natuurlijk niet op te wachten, jij zegt dat het binnen Windows kan......kan ik dan wel alles buiten station C behouden??
-C formateren en nieuwe installatie van windows XP Pro

Als er gesproken wordt over een andere versie dan moet het over Pro en Home gaan of jij doet iets niet goed.
Klik eens op start/rechtsklik op deze computer/eigenschappen.
Op dit scherm kun je zien wat je nu in je pc hebt.

Goed, je hebt je legale nummer hiervan, zie nu aan een cd van wie dan ook te komen met dezelfde uitvoering Pro of Home hetzelfde als jij zojuist zag in de deze computer.

Voor de zekerheid ipea: Je hebt toch wel het bios op 1. starten van cd-rom gezet en 2. starten van harde schijf?
Het is de bedoeling dat je je pc opstart en hij direct aan je vraagt: Opstarten van cd of wilt u naar de c:\ of Windows zoiets.
Jij kiest voor opstarten van cd.
Goed opletten wat er staat als je opstart.

Als die oem van jou ook hetzelfde is als er nu inzit dan kun je het alsnog een keer op de beschreven manier proberen.

Laatst bewerkt:
Als er gesproken wordt dat de xp niet de versie is die op cd staat kan dit kloppen als die cd XP met SP1 is (of zelfs nog zonder) en jij op je pc SP2 hebt staan

Bij een herstel volgens de bijlage komt dat niet aan de orde. De hele Windows wordt vervangen.

Hallo,

ff geduurd maar....mijn collega die zou helpen met nieuwe installatie en overzetten Fat32 naar NTFS,,,,,ziet het eigenlijk niet zitten.
Ook kan ik niet aan een legale XP pro komen, dat is natuurlijk niet zo erg kan altijd mijn eigen Oem met servicepack 2 installeren
Maar ik durf het alleen niet aan heb nog nooit en XP geinstalleerd dus....konklusie
ga weer opzoek naar iemand die helpen kan

Voorlopig allemaal bedankt en waarschijnlijk tot ziens:confused:
Ipea

Geloof me, XP installeren is geen kunst.
Volgens mij krijg je ook de keuze voor NTFS.
Als je maar zorgt dat de installatie op de C:\ komt is er niets aan de hand.
Laat je niet kisten!!! Het wijst de weg van zelf.
Zorg wel dat je belangrijke data wegbrand of als je een partitie extra hebt daarop.

FAT
(File Allocation Table => Bestandstoewijzingstabel.)
De tabel waarin is vastgelegd welke gegevens op welke plaats op een schijfstation staan. Een soort inhoudsopgave dus. Hiervan bestaan verschillende typen: FAT12, FAT16, FAT32 en NTFS. Als de FAT beschadigt dan worden alle gegevens op de schijf onleesbaar.

De voordelen van FAT32 ten opzichte van FAT16 zijn onder andere:

* Schijfpartities kunnen tot 2 TB groot zijn.
* Minder gevoelig voor storingen
* Kleine bestanden nemen minder ruimte in door kleinere clusters.

Hoewel FAT32 een aanzienlijke verbetering was biedt het niet de functionaliteit van NTFS.

NTFS
(New Technology File System.)
Een geavanceerd bestandssysteem dat speciaal is ontwikkeld voor gebruik met het besturingssysteem Windows NT. Het ondersteunt bestandssysteemherstel, extreem grote opslagmedia, lange bestandsnamen en verschillende functies voor het subsysteem POSIX. Het heeft een 64-bits adressering, waardoor de haalbare schijfomvang zeer groot kan zijn. Het is een enigszins fouttolerant systeem, dat tevens spanning en striping ondersteunt.

Wanneer je met Windows 2000 of XP werkt zou ik persoonlijk altijd voor NTFS gaan.

Overigens leuke bijkomstigheid:
WinFS: Windows Future Storage
De opvolger van NTFS. Het zou in principe in Longhorn verschijnen (2007) maar dit blijkt toch niet door te gaan.

Bij FAT konden bestanden gefragmenteerd raken. Bij NTFS is dit nog het geval en bij ernstige fragmenatie van de hoofdschijf start je PC niet eens meer op.
Het idee achter WINFS is dat het niet uitmaakt waar de bestanden op je schijf staan omdat ze altijd even snel opgeroepen zouden kunnen worden.

Het fijne weet ik hier ook nog niet van.

Bobbi Flekman zei:
Eigenlijk is het heel simpel. Om gegevens op een harde schijf te stoppen, en veel belangrijker om het weer op te halen, moet er een bepaalde manier zijn om met die schijf te babbelen. Dit heet ene bestandssysteem (File System). Van oudsher zijn er voor Microsoft FAT (ook bekend als FAT16), FAT32 en NTFS. Dit is niets meer dan een afspraak over hoe de schijf is ingevuld.

FAT werkt door middel van een File Allocation Table. Hierin staat voor elk bestand waar het begint en waar de rest van het bestand te vinden is op de schijf. Deze File Allocation Table heeft een vaste positie op de harde schijf, zodat een besturingssysteem weet waar hij het vinden kan. FAT is naderhand uitgebreid van 16 bits naar 32 bits waardoor FAT32 is ontstaan.

NTFS is een bestandsysteem dat uitgevonden was voor Windows NT. Vandaar de naam NT File System. Daar NT een netwerk besturingssysteem is ondersteunt het een heleboel andere concepten zoals eigenaar en rechten voor/van bestanden. Allemaal niet belangrijk, want het gaat nu over het bestandssysteem. NTFS zoekt het begin van programma's op in de Master File Table, genaamd $MFT. En doet daarna hetzelfde spel als een FAT systeem.

Dat is in heel kort en simpel de werking en de verschillen hiertussen. Ik kan een zeer lang, zeer ingewikkeld verhaal maken hierover, maar zal dat maar niet doen. ;) Indien je specifieke vragen hebt, post ze maar.

B.t.w.: zoals je ziet in de werking van deze twee systemen, betekent het wel dat ze niet uitwisselbaar zijn. Je kan dus niet Windows XP opstarten met een opstartdiskette van Windows 95 en dan allerlei dingen gaan doen. W95 ondersteunt alleen FAT, en snapt hierdoor niets van NTFS. Als je een bestand wil openen gaat W95 kijken op de plaats waar de FAT zou moeten zijn en snapt er niets meer van. En er gebeurt dus verder niets.

XP_PC

Bedankt voor de moeite maar.....mijn kennis gaat zo ver niet ik snap er niet vel van

Elisa die collega van mij vertelde dat als ik over ga naar NTFS ik alles op alle partities kwijt zou zijn?????????? Moet dan opnieuw ook partities maken etc etc...geen idee
IK heb wel al alles gebrand en op diskette maar toch ik durf het alleen echt niet aan

en als ik er mee bezig ga en geen internet heb kan ik ook niemand meer bereiken etc etc...

wat een angsthaas ben ik...maar ja heb dan ook geen ervaring

Je kunt FAT gewoon veilig naar NTFS converteren.
De kans op dataverlies is er altijd; maar je PC kan ook in de brand vliegen.. Ik bedoel 'als als als' is altijd aanwezig.

Converteren kan met de volgende truuk:
Start
Uitvoeren
'convert X: /fs:ntfs'

waarbij X voor de schijfletter staat die geconverteerd moet worden

Elisa die collega van mij vertelde dat als ik over ga naar NTFS ik alles op alle partities kwijt zou zijn?????????? Moet dan opnieuw ook partities maken etc etc...geen idee

Laat die collega maar lekker uit zijn nek kletsen!
Je kunt het doen zoals XP het zegt.
Bovendien kun je b.v. wel de C:\ maar niet de D:\ doen al je nou echt zo angstig bent om het te doen. Maar....wat wil je, je hebt alle zekerheid, de meeste gegevens van je staan op cd .
Gewoon doen .
Als je nou eens begint met een partitie waarvan je alle data al 'gered' hebt. Dan zie je hoe het gaat. Het is zo gebeurd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan