Verschil tussen Linux en Windows?

Status
Niet open voor verdere reacties.

McKroket

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2006
Berichten
166
Wat is nou eigenlijk het verschil tussen linux en windows?

Voordelen en nadelen van linux...?

Voordelen en nadelen van windows...? (daarmee bedoel ik XP)




:rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
het verschil tusse linux en windows is dat linux minder snel in de soep loopt en perfect kan draaien als server, windows is darintegen makkelijker met wifi en gamen, maar linux pakt meteen alle drivers behalve de wifi, met windows hoef j geen moeilijke opdrachten (commando's) in te voeren maar met linux wel, dus als je een niet-gamer bent of een mooi webservertje wilt draaien raad ik je ana linux te gebruiken vooral SuSe of Fedora Core zijn aanraders en als j een gamer bent en een normale gebruiker dan raad ik je aan windows te gebruiken
 
aals je wil expirimenteren kun je linux gewoon naast windows draaien
doe ik zelf ook ivm met gamen :)
 
De stabiliteit en de veiligheid van linux word door linux fanaten altijd geprezen als het voordeel van linux. maar....

Dat hangt altijd af van de persoon die het installeert, ook windows is stabiel en secure te installeren. Net zoals een linux installatie ook slecht uit gevoerd kan worden waardoor hij zeer insecure en instabiel is

Security gebaseerd op Closed Source (Windows) en Open Source (linux) is altijd aan discussie onderhevig.

Closed source gaat uit van het principe "als niemand de broncode heeft is het lastiger om gaten te vinden" waar wat voor te zeggen is maar dat brengt met zich mee dat als er toch wat gevonden word dat er dan door een paar mensen een fix geschreven kan worden.

Open Source werkt met het principe "Geef iedereen de broncode dan kan iedereen naar gaten zoeken en als er 1 gevonden is kan iedereen er een fix voor schijven"

maar voor mij gelden onderstaande voor en nadelen

Linux
Het voordeel:
- Gratis
- Veel keuze
- Leuker (als je van "prutsen" houd :))
- Deels mogelijk om windows applicaties werkend te krijgen
- Geen Virussen (echte virussen)
- Voor security patches niet afhankelijk van 1 bedrijf maar van de hele wereld

Het nadeel:
- Anders dan Windows dus wennen,
- zoals eerder vermeld beperkt op game gebied. (Games gebaseerd op ID Engines zoals de quake Engines zijn vaak goed werkend te krijgen).
- (ook) veel keuze

Windows
Het voordeel:
- Bekend en alles werkt op de zelfde manier
- Goede game mogelijk heden

Het nadeel:
- (officieel) niet gratis
- Veel virussen
- Voor security afhankelijk van het bedrijf Microsoft

Met betrekking tot wifi (van no-fear) je zult goed moeten opletten welke wifi kaart je hebt/koopt er zijn er genoeg die meteen goed onder linux werken maar er zijn er ook erg veel die niet onder linux werken. en dat probleem heb je bij veel hardware. de leveranciers denken nog steeds alleen aan de Windows drivers en minder aan de linux drivers. maar het gaat steeds beter en de linux kernel kan ook steeds meer hardware aan
 
Laatst bewerkt:
Wat ik vooral tof vind is de keuze vrijheid, ik kan perfect alles instellen zoals ik het wil.

Een windows gebruiker is afhankelijk, van microsoft. Stel microsoft wil nu echt eens iets gaan doen tegen illigale versies. En door een fout in hun systeem word jouw installatie als illigaal gedetecteerd. (gebeurd op dit moment regelmatig.)

De handigheid van een package systeem, Er zit enorm veel software in de repo's ik kan me moeilijk voorstellen dat je nog ergens anders iets moet downloaden.
Ik selecteer gewoon de software en druk op install. bij windows moet je eerst de software op internet vinden, downloaden en dan installeren.
Als er een security bug inzit ofzow krijg ik direct een melding en word dit programma geupdate.
Nu ga je zeggen windows heeft toch ook windows update, maar dit is alleen voor het beperkt aantal programma's van microsoft. Je gebruikt er heus nog andere :)


PS:Een distributie als ubuntu 6.06 ondersteund al heel veel wifi kaarten bij default.
Bij windows moet je meestal nog een driver installeren, dit kan ook moeilijk zijn he als je internet nodig hebt om de driver te gaan halen. :p
 
meschien een aanrader om via https://shipit.ubuntu.com/ cd te bestellen ze worden gratis aan huis geleverd. Er zit ook een live cd, dan werkt ubuntu vanaf de cd, je kan dan perfect alles mooi uitesten en er word niets aan je harde schijf gedaan. Het werkt puur van de cd.

Nu zal je zeggen wie is er nu zo zot om gratis linux cd's op te sturen. Wel er is een zuid afrikaanse miljardair, hij heeft heel wat geld in ubuntu gepompt en is er de drijvende kracht achter. Mark Shuttleworth was ook de eerste gewone man in de ruimte. :)
http://video.google.com/videoplay?docid=-1341210584930823491
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan