Verschil tussen Megepixels..?

Status
Niet open voor verdere reacties.

bredaboy90

Gebruiker
Lid geworden
11 feb 2006
Zit er veel verschil tussen 5.1 MP en 7.1 of 8.1 ?
Of maak het bijna niets meer uit..

Want ik wel met een formaat van ongeveer 1024x768 werken...

Zit er veel verschil tussen 5.1 MP en 7.1 of 8.1 ?
Of maak het bijna niets meer uit..

Want ik wel met een formaat van ongeveer 1024x768 werken...

kort gezegd hoe hoger hoe beter.

en bij foto's vergroten zie je het wel.

vraagt wel meer geheugen

Hoe meer pixels hoe scherper de foto... dus hoe meer je kunt vergroten zonder dat het plaatje "blokkerig" wordt......
Met een 5.1 megapixel camera kun je , in de beste stand, plaatjes van 2592 x 1944 maken.......

Megapixel heeft voor gewone gebruikers niets te maken.
Zie jij een verschil in een foto van 15cm op 10cm of de resolutie 1024x768 is of 2592x1944? Het enigste is dat uw bestanden VEEL groter zijn. Alles boven 2 Megapixel is genoeg voor gewone gebruikers. Neem maar eens foto's met eens met een GSM met een 2.0 camera.

Als je een digitale camera koopt, kijk dan eerder naar de sluitsnelheid en zoom kwaliteiten.

Laatst bewerkt:
Ok bedankt allemaal, ik hou het nog even zo.
En over een paar maanden of een jaar dan koop ik een veel beter :thumb:

ben ik het gedeeltelijk niet mee eens.

ben van een 3.1 naar een 5.1 gegaan.
heb 4 jaar terug een foto gemaakt en gebruik als buroachtergrond.
nu met die 5.1 zelfde foto gemaakt en als ik switch zie ik toch echt wel verschil.

idd op een formaat 10x15 zal het wellicht moeilijker te zien zijn.
maar ga je bewerken dan zie ik het toch wel dat verschil.

ben ik het gedeeltelijk niet mee eens.

ben van een 3.1 naar een 5.1 gegaan.
heb 4 jaar terug een foto gemaakt en gebruik als buroachtergrond.
nu met die 5.1 zelfde foto gemaakt en als ik switch zie ik toch echt wel verschil.

idd op een formaat 10x15 zal het wellicht moeilijker te zien zijn.
maar ga je bewerken dan zie ik het toch wel dat verschil.
Idd maar als je boven de 5.1 gaat dan zie je steeds minder verschil, want ik zie ook wel een verschil tussen een telefoon foto en een camera foto...

verschil in helderheid dan.
Als je bureaublad in 1024x768 staat, kun je ook een foto met een 2.0 camera gebruiken

verschil in helderheid dan.
Als je bureaublad in 1024x768 staat, kun je ook een foto met een 2.0 camera gebruiken

Kan wel maar het is niet mooi. Ik zelf heb een telefoon met 3.2 MP en je ziet het echtwel. Heb ook nog een ixus van 6MP en die is echt schitterend!

1024 X 768 zal niet de resolutie van jou nieuwe monitor zijn en eigenlijk helemaal niet zo een hele hoge eis. Een gewoon LCD scherm werkt standaard op 1280X1024. Om foto's op deze resolutie goed te kunnen bewerken maak je ze zo groot dat ze twee keer de hoogte en de breedte hebben. Je kunt ze dan half de afmetingen maken zodat je genoeg beeldinformatie krijgt om te bewerken terwijl de foto niet vervormt.
Voor jou monitor dus foto's van 2048 X 1536 en bij een nieuwe monitor waarschijnlijk 2560 X 2048 = 3.145.728 of 5.242.880 pixels minimaal.
Mijn ervaring is dat een camera van veel megapixels niet evenredig mooie foto's maakt. Dat komt door alle nuances die je ziet en omdat het de zelfde afbeelding blijft. Je hebt die beeldinformatie wel echt nodig als het groot wordt afgedrukt. Een goede camera van 10 megapixels kan denk ik een foto afdrukken op A4 formaat maar wie het weet mag het zeggen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan