verschil tussen records in 2 tabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

rebirth

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2008
hier ben ik opnieuw met een vraagje :D

Eerst even een situatieschets: Ik heb een tweetal tabellen. In de ene tabel moeten de laatste nieuwe 'vaste' gegevens bijgehouden worden wanneer de gebruiker dit beslist. De andere tabel gebruikt hij dagelijks, en kunnen gegevens veranderen.
Via een query ben ik er in gelukt om een tabel te krijgen waarin de records staan die niet overeen komen met de records in de tabel met laatste nieuwe 'vaste' gegevens. Dit kunnen zowel bestaande records zijn waarin gegevens gewijzigd werden, als nieuwe, onbestaande records.

Mijn vraag:
Het lukt mij perfect om de nieuwe records toe te voegen, maar het lukt me niet om de bestaande records te gaan updaten (of verwijderen en opnieuw toevoegen, welke ik ook al probeerde) in de tabel met de 'vaste' gegevens. Bestaat er een manier om deze te gaan updaten? Moet ik hier via VBA gaan werken? Want ik vermoed dat het via query's niet zal lukken. Het liefst natuurlijk een systeem die meteen de 2 doet, zowel de onbestaande toevoegen, als van de bestaande de gewijzigde velden aanpassen ;)

iemand die me hier ff op weg kan helpen?
Bedankt!

Waarom lukt het Updaten niet? Vaak is daar een logische verklaring voor te vinden, en die moet je verhelpen. In algemene zin is het zo, dat als een query niet als query is te draaien, dan lukt het ook niet als je hem via VBA maakt en uitvoert.

hmmz, misschien zit ik hier totaal op het verkeerde been dan.
Ik dacht dat er enkel iets bestond zoals een toevoeg en verwijderquery.
Bestaat er dan ook een updatequery (en voegt die dan de nieuwe toe, of dien je dit via een aparte query te doen)?

*edit* ff googlen leerde me dat dit dus inderdaad bestaat, stomme vraag van mij dus, excuses. Wat ik nu niet direct vond, is m'n laatste vraag, misschien dat je me daar snel even kan op antwoorden: voegt die dan de nieuwe toe, of dien je dit via een aparte query te doen?

Laatst bewerkt:
Bij een Update query kun je bepaalde velden in een tabel bijwerken, al dan niet op basis van een filtering. Bijvoorbeeld: de kostprijs van alle artikelen van een bepaalde leverancier met 10% verhogen.
Een toevoegquery voegt complete records toe, waarbij je de gegevens ook uit een andere tabel kunt halen. Je kunt ook één record toevoegen, door voor elk veld een waarde in te kloppen. Bij een verwijderquery haal je weer (een) record(s) weg, al dan niet a.d.h.v. een selectie.
Elk type query is niet te combineren met de andere, dus je moet ze apart draaien.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan