Verschil tussen "uncheck" en "delete" bij Autoruns.

Status
Niet open voor verdere reacties.

MDN111

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2007
Hallo !

Tot heden gebruik ik nog steeds MsConfig om ongewenste programma's tijdens het opstarten uit te schakelen, maar nu heb ik Autoruns gedownload. Dat biedt meer mogelijkheden en het ziet er redelijk handig uit. Na raadpleging van diverse sites met info daarover, ben ik redelijk op de hoogte geraakt over het gebruik en van de mogelijkheden, maar ik heb een vraag waar ik geen antwoord op kon vinden.

De vraag is in feite eenvoudig: je kan in Autoruns een entry unchecken of je kan een entry deleten.

Wat is eigenlijk het verschil tussen beiden ?

Grtz,
MDN111.

Dag Lange Pier !

Bedankt voor je reactie.

Wat je zegt in je antwoord, daar was ik ook al achter gekomen.
Wat ik eigenlijk bedoel is: Wat doet Autoruns in beide gevallen?

Volgens wat ik tot hier toe heb gevonden denk ik dat in geval men een entry unchecked, Autoruns dat proces zal verplaatsen uit z'n "opstartplaats" en onderbrengen in een AutorunsDisabled-folder of AutorunsDisabled-registry entry.

Maar wat gebeurt er met het proces als men delete? Wordt het proces afgestopt? Of is het dat Autoruns het gedelete proces gewoon niet meer wil bekijken? Of nog iets anders?

Grtz,
MDN

Delete is regel uit het register verwijderen bij mijn weten maar staan ze nog in het geheugen, na een reboot worden ze dan niet meer gebruikt.
Als je het proces wilt stoppen, kijk in taakbeheer of hij er nog bijstaat.

OK, dat heb ik begrepen en wantrouwig als ik ben, heb ik dat eens uitgeprobeerd. Ik onthoud daaruit dat men de optie "delete" best alleen maar toepast als men absoluut zeker is dat men het nooit meer hoeft terug te halen.

Brengt mij tot een volgend probleem. Missschien hoort dat thuis in een nieuwe topic, maar ik ga hier toch even verder.

Op het Autoruns-scherm vind ik verschillende geel gekleurde lijnen terug. Overal staat er "File not found:" gevolgd door een fullpath-filename. Bij sommige gele lijnen kan ik de vermelde bestanden inderdaad niet terugvinden, wat mij normaal lijkt.

Maar bij sommige andere gele lijnen vind ik het vermelde bestand gewoon terug !!!???. Wat is hier aan de hand ?

Screenshot bijgevoegd.

Bijlagen

• screenshot.jpg
    screenshot.jpg
    100,5 KB · Weergaven: 22
Zie jij een schijfletter staan? Zoals C: ?
Nee, ik zie alleen een : staan zonder de C er voor....

Oftewel de padnaam is niet goed, en daarom de melding "File not found".
Zie dat SGPCMenu er direct boven wél een volledige padnaam heeft, incl. schijfletter...

Tijs.

Laatst bewerkt:
Dag dnties !

Dat heb je inderdaad goed gezien. Ik merk ook dat in die pathnaam geen "\" staan, maar wel "/", doch dat mag geen bezwaar zijn. Een logische vraag die volgt is: Waar haalt Autoruns die pathnaam vandaan? Uit de Registry?

Verder is een ongeldige pathnaam toch geen volledige verklaring voor de vermelding "File not found:". Het doet zich namelijk ook voor bij andere entries waar wel een correcte path vermeld staat. In de tweede screenshot zie je het geval van een "File not found", maar nu met een geldige path. Wat moeten we daar van denken?

Het aangehaalde voorbeeld levert mij echter nog een probleem op: Blijkbaar is Ie4uinit.exe een geldig bestand dat gebruikt wordt door Internet Explorer. Ik wil dus die entry niet stoppen, maar wel herstellen. De vraag is hoe ik dat zou kunnen doen?

Grtz,
MDN111.

Bijlagen

• screenshot-2.jpg
    screenshot-2.jpg
    104,2 KB · Weergaven: 16
Niet zo heel spannend: Kijk welke registersleutel wordt genoemd boven de AutoRuns entry.
Ga naar die sleutel in regedit.exe
Wijzig/corrigeer de registerwaarde waar nu "File not found" bij staat. Met dubbelklikken van die waarde kun je 'm aanpassen.

Overigens zijn de ingangen in Tasks te wijzigen m.b.v. taskschd.msc

Tijs.

Ja dnties, spannend vind ik het ook niet, eerder vervelend.

Het is wel niet zo eenvoudig als je het mij voorspiegelt. Hier http://1drv.ms/1uaM96H vind je een screenshot met o.a. het detail van de registry-entry. Daar staat niets van "File not found" in de registerwaarde (?). Dus kan ik blijkbaar niet veel aanpassen.

Ik heb m'n vraag ook even gesteld op het Autoruns-forum, zie http://forum.sysinternals.com/topic31007_post144639.html#144639, en uit het antwoord blijkt dat het een Autoruns-issue is.

Toch een ontgoocheling. Dan kom je op een site http://technet.microsoft.com/, vind je een tool waarvan je denkt "dat is het" en dan merk je op een forum dat er wel een boel dingen zijn die niet werken. Maar goed, we liggen er niet verder van wakker.

:thumb:
Grtz,
MDN111.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan