Verschil tussen...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mre

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 okt 2006
Berichten
4
Gegroet,

effe mijn "voorgeschiedenis": ik heb op school basis Java gezien... en daar blijft het ongeveer bij :confused: (Met uitzondering van LabView, maar dat is nu ook wel een enorme uitzondering op "programmeren" :p ).
Ik heb zopas ingenieursopleiding afgesloten, maar spijtig genoeg veel te weinig programmeren gekregen (zowel wat mijn persoonlijke als professionele interesse betreft).
Zodus zou ik me een beetje (veel dieper) willen verdiepen in de wereld van de informatica met het oog op toepassing binnen de industriële automatisatie.

Mijn vraag: wat is nu eigenlijk het verschil tussen Visual Basic 2005 en heel die serie (is dat gewoon "update" en VB.net en dan ook tegenover C, C++, C#).
Ik vermoed dat dat niet bepaald kort beantwoord kan worden als je een beetje in detail wil gaan, maar algemeen gezien, waar zit hem nu precies het verschil. (Indien mogelijk url ofzo met uitleg, want des te meer ik er op zoek, hoe groter de jungle wordt :) ).

Als ik het goed begrijp is Java eerder aan te raden indien iemand verder wil gaan in webapplicaties ontwerpen,... .

Nu had ik ergens gelezen dat het aangeraden is om eerst met VB te starten (maar welke versie...) en na verloop van tijd over te schakelen op C++. Is dit zo, of niet?

Ne volledige boterham, ik weet het (sorry :) ), maar zou het enorm op prijs stellen om via deze weg terug een beetje in de juiste richting geduwd te worden.

Met vriendelijke groeten

Mre
 
het is niet zo dat je best begint met iets makkelijk en dan overschakelt op c++...

nou, misschien wel maar dat is niet noodzakelijk :p
 
VB is een 'slordige' taal tenopzichte van C/C++, je kunt C vergelijken met Nederlands terwijl Basic de MSN-Taal is. Je kunt je in beide verstaanbaar maken, maar met Nederlands weet je zeker dat de boodscha overkomt zoals je bedoeld :thumb:
Toch raad ik je persoonlijk aan om met C te beginnen, de basis is echt niet zo moelijk en je krijgt er een op inzichten door die Basic je niet geeft. Als je C dan 'onder de knie' hebt, kun je overschakelen naar C++ (object - geörienteerd).
 
VB is een 'slordige' taal tenopzichte van C/C++, je kunt C vergelijken met Nederlands terwijl Basic de MSN-Taal is. Je kunt je in beide verstaanbaar maken, maar met Nederlands weet je zeker dat de boodscha overkomt zoals je bedoeld :thumb:
Toch raad ik je persoonlijk aan om met C te beginnen, de basis is echt niet zo moelijk en je krijgt er een op inzichten door die Basic je niet geeft. Als je C dan 'onder de knie' hebt, kun je overschakelen naar C++ (object - geörienteerd).

OK

bedankt niek_e.
Een IDE voor C die aangeraden zou kunnen worden?

Groeten

Mre
 
Ik vind het niet nodig om eerst C en dan pas C++ te verkennen. Ikzelf doe het de 'omgekeerde' weg.

Ik zie C++ als een soort uitbreiding(OO) maar ook verfijning(andere header-implementatie) van C. Door rechtstreek met c++ te starten, heb ik de indruk dat ik mezelf verplichtte om geen 'verouderde' C-functies te gebruiken. En eenmaal ik weg was met C++, ben ik hier en daar wat C-achtergrond gaan bijleren en opzoeken.

Als IDE gebruik ik Dev-Cpp(4.9.9.2) te vinden op bloodshed.net (voor Windows). Onder linux ben ik wat aan't het jongleren met 'Eclipse'.

Een paar goede basistutorials (in het engels) van zowel C als C++ zijn te vinden op cprogramming.com (en vele andere sites)

--Johan
 
Ik zie C++ als een soort uitbreiding(OO) maar ook verfijning(andere header-implementatie) van C.

Jazeker is het beter om C++ te leren, maar als je inzicht wil krijgen in de taal en wat je er precies in het systeem mee doet, is C wel goed om mee te beginnen. Je leert netjes omgaan met resources etc en daar heb je later veel gemak van.

Ik gebruik trouwens zelf Visual Studio 2005 sinds kort. De express-versie is gratis te downloaden op microsoft.com. De pro-versie (die ik nu gebruik) mag je 90 dagen gratis proberen. Aangezien ik embedded systemen en dergelijke programmeer heb ik de pro-versie nodig, maar de express doet er niet veel van onder heb ik me laten vertellen.
Bloodshed Dev-c is ook een goede gratis compiler, maar er zitten wel een paar haken en ogen aan. Dev-C vind sommige stukken code goed, die andere compilers absoluut niet compilen, dus als je nog eens overstapt bestaat de kans dat je je code moet ombouwen.

Lees ook dit

gr Niek
 
Off topic: als je je aan de standaard houdt, dan heb je daar (bijna) geen last van.

De compilers van Microsoft hebben ook zo hun "eigen" trucjes die niet overdraagbaar zijn naar andere compilers. Dat is, in mijn mening, nog geen reden om die compiler dan af te schrijven. Eerder een ding dat je in je achterhoofd moet houden als je code wilt schrijven voor meerdere OS'en.

Mijn 2 centen. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan