Verschil Userform_Activate versus Userform_Initialize i.v.m. lopende klok

Status
Niet open voor verdere reacties.

masala09

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2012
Ik heb een code die een lopende klok weergeeft in Label9.

Wat mij opviel is dat deze niet werkt onder het Event Initialize. Nu vraag ik mij af. Waarom werkt deze niet onder genoemd Event, maar wel onder Activate?

Ik bedoel Initialize stelt toch alles in zoals je alles wilt hebben en Activate verschilt hier toch niet zoveel mee of is deze juist enkel bedoelt om bepaalde objecten zoals Label9 te activeren zodat ze ook daadwerkelijk gaan werken?

Ook vraag ik mij af in hoeverre de code goed blijft lopen en of dat ik problemen kan verwachten met het runnen van het gehele userform in combinatie met andere userforms. Immers alle userforms komen op niet-modaal te staan zodat ik makkelijk door kan werken en kan schakelen tussen de werkbladen en userforms.

Code:
Private Sub UserForm_Activate()
    Do
        Label9 = Format(Now, "hh:mm:ss")
        DoEvents
    Loop

End Sub

Los van bovenstaande vraag.

Code verder uitgewerkt naar een andere opzet en verdeelt over meer Labels.

Code:
Private Sub UserForm_Activate()
    Do
        Lb_Week = DatePart("ww", Date - Weekday(Date, 2) + 4, 2, 2)
        Lb_Datum = WeekdayName(Weekday(Date, vbMonday), False, vbMonday) & Format(Date, " dd-mm-yyyy")
        Lb_Tijd = Format(Time, "hh:mm:ss")

DoEvents
    Loop

End Sub

Hoi Edmoor. Ik snap er nog niet veel van. Ik zal mijn chip Engels weer eens updaten. Wat ik er echter wel uithaal is dat het in ieder geval anders is dan ik dacht.

Toch is mijn vraag hiermee niet beantwoord. Immers Activate geeft het formulier volgens deze informatie de focus. Toch staat deze ook als niet modaal en kan ik meerdere formulieren, die ook als niet-modaal staan, bewerken en blijft de klok lopen. Ik vermoed dat ik mag aannemen dat als ik een willekeurig formulier oproep, deze automatisch de focus krijgt.

Bij initialize gebeurd dit dus niet, maar dat ligt dan puur aan het event.

Trouwens... jouw handtekening...... Hiroshima....... Ik ben dus niet de enig die gezeur heeft met Windows 10. Ik heb het meteen er weer vanaf gegooid. Wat een drama.

Wel een aardig vergelijking.... wel ver gezocht om nadruk te leggen. hihi

Een modeless formulier krijgt nooit focus, dat is de hele bedoeling van de vbModeless optie. Je kan beter een voorbeeld document plaatsen waarin je vraag erover duidelijk wordt.

Daarnaast is die handtekening puur humoristisch bedoeld. Ik ben een groot fan van Windows 10 en gebruik op PC's en laptops niet anders meer. Ook mijn smartphone draait op Windows 10 :D

Laatst bewerkt:
Ik zal zo wel eens kijken of ik een voorbeeldje kan zetten. Komt wel goed. Het is dan ook meer gewoon een open vraag omdat ik mij dit afvraag.

De laatste keer dat ik Windows 10 heb gedownload, deden vele besturingsprogramma's het niet meer en werd ik ook gek van al die bewegende tegels zodra ik op het window icoontje op de werkbalk klikte. Mij te druk. Misschien dat het al een heel end is verbeterd dat weet ik niet. Ik had het dan ook net na het uitbrengen gedownload.

Zelf zit ik nog op windows 8.1. Vele vinden dat een drama, maar ik ondervind daar weer geen problemen mee.

De laatste keer dat ik Windows 10 heb gedownload, deden vele besturingsprogramma's het niet meer en werd ik ook gek van al die bewegende tegels zodra ik op het window icoontje op de werkbalk klikte. Mij te druk.

Dan zet je dat uit of verwijderd die tegels uit het Start menu. Mijn Start menu:
Start.jpg

Alleen die Weer app is een live tile.

Wat die klok betreft kan je er beter een timer voor gebruiken.

Laatst bewerkt:
Een timer gebruiken...... Die kon ik niet vinden in mijn besturingselementen. Zodoende dat ik dit zo heb gedaan.

Ik moet zeggen jouw bureaublad is inderdaad netjes..... Ik wist niet dat je dat allemaal kon uitzetten.... Ik ga nu maar niet vragen hoe je dat hebt gedaan. Dat komt later wel als ik weer eens Windows 10 ga uitproberen, want dat is wel de bedoeling. Slechts om mijn genoemde redenen heb ik er tijdelijk vanaf gezien.

Dat is niet mijn bureaublad, slechts het Start menu. Dit is mijn bureaublad, zoals altijd bij mij, op een klokje na, helemaal leeg:
bb.jpg

Een timer is geen object bij de besturingselementen maar een subroutine die je zelf moet schrijven.
Hier een voorbeeld met timers die je ook kan gebruiken om een klok te laten lopen.
Dat kan in het document, maar ook op een userform:

Bekijk bijlage Timer in Excel 1-1.xlsm

Laatst bewerkt:
Zoiets had ik al eens eerder gehad. Ik stoorde mij aan het feit dat je echt merkt dat de klok aanwezig is. Kijk maar eens naar de cursor als je hem runt.

Fan van Star Trek... ??? Omdat ik de Enterprise zie.

Bij mij staan er allemaal koppelingen op. Pas nog een zooi in mappen geplaatst.

Het gaat mij om de werking van een timer routine. Hoe je vervolgens de klok toont kan je zelf bepalen. Op het actieve blad, een ander blad of een modeless formulier.

Inderdaad, een Star Trek fan :D
Dit is m'n bureaublad met taakbalk en Rocketdock menu zichtbaar:
bbz.jpg

Het zijn twee in elkaar overlopende HD beeldschermen.

Over Rocketdock:
http://rocketdock.com/

Laatst bewerkt:
Maar waarom zou jij dan beter timer gebruiken. Wat is dan het verschil met wat ik heb?

Ik ga met Windows10 wel eens aan de slag en dan kijk ik wel hoe en wat. Als er dan wat uit moet en ik kom er niet uit dan weet ik waar je helpmij woont. Haha

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan