Verschillen bij DVD-branders

Status
Niet open voor verdere reacties.

MisterretsiM

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2001
Klopt het nu dat er bij DVD-branders verschillen zijn? Ik zie tenminste elke keer DVD-r,-rw,+r of +rw staan. Ik heb hier al eens een halfslachtig stukje over gelezen, maar ik ben er nog niet uit. Wie kan dit voor mij eens duidelijk uitleggen?

Als ik het goed begrijp (al zijn het verouderde artikelen), zijn er praktisch geen verschillen tussen de - en de + standaard (behalve prijs). Alleen hoef je bij de + standaard als je nog iets toe wilt voegen niet je hele schijfje opnieuw te branden. Klopt dit zo'n beetje? Zijn er trouwens ook branders die beide standaards ondersteunen? Dat zou natuurlijk helemaal makkelijk zijn.

OK, ik ben er zover uit. Eigenlijk is er praktisch geen verschil tussen de - en + standaarden (afgezien van de manier van coderen misschien). Eén groot voordeel van de +RW standaard t.o.v. de -RW is dat als je data aan de schijf wilt toevoegen, je dat gewoon kan doen, en niet zoals bij -RW alles naar de hdd, data erbij en alles opnieuw branden. Om alles nog makkelijjker te maken is er ook nog een derde standaard: de DVD-RAM. Dit was de eerste, en komt uit dezelfde groep als de -standaard. RAM heeft als voordelen dat de schijfjes als een hdd (dus Random Access) kunnen worden gezien (het betere sleur en pleur werk dus ;)). De schijfjes zitten verpakt in een case die je voor het afspelen in een stand-alone dvdspelerkunt verwijderen (voor de rest blijft ie zitten, ook tijdens het branden). En als enige heeft de RAM-standaard 9,6 GB schijfjes (t.o.v. 4,7 voor - en +). Het is nu al duidelijk dat de RAM-standaard waarschijnlijk niet al te popi zal worden.
Panasonic heeft echter een brander (LF-D321E) die zowel RAM als - brandt.
Sony heeft echter een brander (DRU500A) die -R, -RW, +R èn +RW brandt. Dit is bijzonder handig, omdat niet alle stand-alone dvd-spelers dezelfde standaard kunnen lezen. Maar het is vooralsnog niet duidelijk welke van deze twee standaarden zal overblijven. Wat wel duidelijk is, is dat de prijzen voor de branders en de schijfjes fiks in prijs zullen zakken (en daar zitten we natuurlijk allemaal op te wachten!)
Voor zover ik na kan gaan heb ik alles nu gehad, en klopt alles ook. Mocht iemand iets toe willen voegen of corrigeren: graag! Daar leren we tenslotte allemaal van.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan