Verschillende besturingsystemen op 1 computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thomasvanaquino

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2012
Hey iedereen,
Ik heb een vraagje ik heb standaard een laptop met het besturingsysteem windows 7. Kan ik er een ander besturingssysteem opzetten zonder windows 7 er af te gooien. Dus ik wil eigenlijk kunnen switchen tussen verschillende systemen. Is dat mogelijk?
MVG Aquino

Ja dat is mogelijk, alleen moet je dan tijdens het opstarten het besturingssysteem selecteren dat je wil (dus je moet ook opnieuw opstarten wanneer je wil wisselen). De verschillende besturingssystemen moeten overigens wel op verschillende partities staan.

Wel opletten dat je de bootloader van windows 7 kan repareren met een recovery disc ofzo,als je een oudere windows versie naast 7 wil installeren.......die overschrijven nl de win 7 bootloader,en dan kan je alleen maar die nieuwe installatie booten.....
Met Linux heb je dat probleem niet,tijdens installatie diens bootloader op de bootpartitie laten installeren,en je kan dan kiezen tussen windows en linux als Grub opstart....

Neehee, precies andersom!!! Daarom moet je ook eerst het oudste systeem installeren, op een aparte partitie, & dan de nieuwere er op een aparte partitie er boven op. Vanaf Vista overschrijft de bootloader dan de voorgaande (multi-)boot('s) & houdt je alleen die over. Dat kan je corrigeren met bootrec.exe (Windows Herstel Console) of BCDedit.

Ik denk dat je de post van de TS niet goed gelezen hebt.....;)
Hij heeft windows 7 er al op,en wil een ander os toevoegen,ZONDER zijn originele os eraf te gooien........dus in dit geval,klopt jouw theorie niet.......maar je hebt wel gelijk als de TS met lege partitities begint.....

Echte diehards douwen Linux onder Windows, alle grubbekuikens nogaantoe!... ;)

Graag een woordje uitleg .......bedoel je met Wubi of VirtualBox?Of iets anders?
Als je linux op een aparte paritie installeert,kan het os de optimale snelheid van je systeem's hardware benutten,en als je tijdens die installatie Grub toewijst aan het MBR van de bootpartitie neemt Grub mooi de windows installatie(s) op,zonder dat je met BCDEdit of een andere tool moet zitten klooien.....

OKe dus het is mogelijk :) momenteel heb ik maar 1 partitie Maar wil ander OS gebruiken indien mogelijk op een volgende partitie zoals bijvoorbeel LInux of andere maar wil inderdaad windows 7 behouden.

Laatst bewerkt:
Hihi... Daar gaan we!... :P

Ok, eerst het Windows-gebeuren: Het precies andersom zit 'm erin dat het sowieso oudste eerst moet, & vanaf Vista (als dat er dus al op staat) is het zo dat het geen ander ouder ("lager") besturingsysteem-installatie accepteert.
Als je de setup uitvoert vanuit windows klopt dat,maar als je een installatie opstart tijdens het booten van je pc,en je hebt een extra (primaire) partitie,of meerdere(primaire,tot maximum 4 op 1 harddisk), kan je makkelijk een ouder besturingssysteem installeren op een andere partitie van je schijf ........maar je moet dan wel je bootloader repareren,zoals ik al zei in mijn bovenstaande post......of een 3th party bootloader gebruiken.heb dit zelf al meer dan eens uitgevoerd...:)

Het Linux-gebeuren: Nee, niets virtueel, maar echt hard Linux onder Windows bootmanager installeren. Ja, het is lastig, voor grubbekuikens misschien zelfs iets te, maar..: Het kan!..
;)

Bedankt voor de link,deze kende ik nog niet...:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan