Verschillende BSOD's

Status
Niet open voor verdere reacties.

Spoky

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2006
Ik heb ongeveer 1,5 jaar geleden een nieuwe computer gekocht.
Al vanaf de eerste windows installatie heb ik last van Blue Screen's of Death.

Nu, 20 windows installaties verder nog steeds. :(
Ik ben al vanaf BSOD #100 bezig met 'onderzoek' naar de oorzaak.
Zonder resultaat.

Sinds een maand heb ik op papier bij iedere BSOD opgeschreven wat de error is, welke programma's eraan stonden, en waar k op dat moment mee bezig was.
En nu heb ik een aantal errors gezien die terug blijven komen.

1e error die terugkomt:
Met het benaderen van mijn webcam. Heb ik niet altijd last van.
Als ik bijvoorbeeld Windows Movie Maker (aan het programma ligt het niet, is ook met andere programma's) aanzet, dan gaat die meteen kijken of er beeld is. Dan krijg ik een BSOD waar het volgende bestand aangegeven word:
USB_PORT.SYS

2e error die terugkomt:
Bij het downloaden met NewsLeecher (van usenet).
Is ook lang niet altijd, maar wel terugkomend.
Als er een bestand gedownload word, en dat bestand gaat van 99% naar 100%, alle 'losse delen' die je dan gedownload hebt worden dan samengevoegd tot 1 (rar) bestand. Daar gaat het ook wel eens mis.
De error die daarbij hoort:
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
Bestand wat aangegeven word: ntfs.sys

3e error die terugkomt:
Als de computer aan het opstarten is, en je desktop is er al, je kan al programma's opstarten, maar je hoort je harde schijf nog hard bezig zijn, en je start een paar programma's tegelijk op, krijg k ook een error.
De error:
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
Bestand wat aangegeven word: ntfs.sys

4e error die terugkomt:
Als ik mijn computer soms 's nachts aan laat, om te downloaden. Dan is die de hele nacht 'idle'.
Dan krijg ik heel vaak ook een BSOD.
Dus als de pc 'idle' is, ook vaak een BSOD.
Welke BSOD verschilt dan, dat kan IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL zijn, of PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA , dat verschilt nogal.

Situatie waaronder ik vaak een BSOD krijg:
Onder het spelen van een spel.
Maakt niet uit welk spel, soms al na 10 min, soms na 2 uur.
De error verschilt ook, maar het bestand is dan vaak 'nv4_disp.dll'.
Dat is volgens mij een driver bestand van de video kaart.

Lang verhaal... :P
Volgens mij is er heel veel mis met mn computer, omdat die vaak het bestand ntfs.sys aangeeft, en ook nv4.dsp. Dat heeft dus met de harde schijf en met de videokaart te maken. Het probleem moet volgens mij wel hardwarematig zijn, want opnieuw installeren heeft geen zin.
In mijn windows\minidump - map heb ik 197 minidump bestanden staan, allemaal sinds de laatste her-installatie. En 4 ervan zijn van vandaag....het is niet echt leuk als je computer 4x op een dag uitvalt, dus help me aub.

Ik heb mijn memory getest met memtest, maar daar kwam uit dat er helemaal niets mis mee was, mijn harde schijven heb ik alle 3 10x getest, geen een error volgens de programma's. (welke ik daarvoor heb gebruikt weet ik niet meer).
Mijn temperaturen zijn het niet, ik heb een aerogate2, dat is zo'n ding om je temps mee in de gaten te houden. ;)

Nog snel even mijn systeem specs:
Video kaart NVIDIA GeForce FX 5200 (256 MB)
CPU Type AMD Athlon XP-A, 2083 MHz (6.25 x 333) 2800+
Moederbordnaam Asus A7V8X (6 PCI, 1 AGP, 3 DIMM)
Moederbord Chipset VIA VT8377 Apollo KT400
Systeemgeheugen 1024 MB (DDR SDRAM)
Harde schijf Maxtor 6L160P0
Harde schijf Maxtor 6Y060L0 (60 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
Harde schijf Maxtor 6Y080L0 (80 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
Optische Station ATAPI DVD DUAL 16X4X12

Als dat nog niet genoeg is, hier een uitgebreide AIDA32 log (als je die helemaal doorleest weet je meer over mn pc dan ikzelf ;) ):
Klikkie ;)

Ik denk dat dit wel genoeg informatie is...nu nog kijken of iemand zo aardig is om het allemaal door te lezen :thumb: :p

Robbert

Laatst bewerkt:
Er is een ding in het bijzonder dat mij in de lange opsomming direct opvalt :

probleem Op disk C: is nog maar 5% ruimte vrij.
probleem Op disk D: is nog maar 5% ruimte vrij.
probleem Op disk E: is nog maar 4% ruimte vrij.

Dit betekent in ieder geval :
1. dat Windows maar heel moeilijk (zo niet onmogelijk) kan swappen van en- naar het wisselbestand en
2. dat je nooit defragmenteert, want met minder dan zo'n 15% vrije harddiskruimte krijg je van defrag de melding dat er niet gedefragmenteerd kan worden omdat er.. ja idd. te weinig vrije ruimte is om te defragmenteren.

Hoef je voor mij niet verder te zoeken!.
Het probleem is je geheugen,als je die vervang door 2 anderen ,ben je van dat probleem af.

PS:weet dat je het getest hebt,maar neem van mij maar aan dat het dat is.

Op mijn C schijf is nog 3.8 GB vrij...moet meer dan genoeg zijn, toch?
Op mijn D schijf is nog 3.0 GB vrij...is denk ik ook genoeg.
En op E is nog 5.8 Gb vrij. Maar de vrije ruimte op E schommelt de hele tijd, soms rond de 20 GB, en soms rond de 4.

Maar de E schijf heb ik er later bij gekocht.

Ik dacht eerst zelf dat het aan mijn harde schijf lag, die BSOD's. Maar toen heb ik die schijf erbij gekocht, windows op een andere schijf geinstalleerd, maar dat heeft geen effect gehad.

BANDIT123 zei:
Hoef je voor mij niet verder te zoeken!.
Het probleem is je geheugen,als je die vervang door 2 anderen ,ben je van dat probleem af.

PS:weet dat je het getest hebt,maar neem van mij maar aan dat het dat is.
Daar heb ik ook een lange tijd aan gedacht, maar waarom krijg ik dan errors zoals ntfs.sys en nv4_disp.dll ?
Dat lijkt mij toch iets met de videokaart/harde schijf te maken te hebben.

Waarom ben je er zo zeker van dat het het geheugen is?

Laatst bewerkt:
Je kunt wel *.* GB vrij hebben op een of meerdere disks, maar voor een goede werking van Windows (defragmentatie) heb je MINIMAAL zo'n 15% schijfruimte nodig. M.a.w. als deze situatie al langer actueel is, dan heb je een zodanig gedefragmenteerd systeem, daar lusten de loopse hondjes echt geen witbrood van..................

(Nog even los van de geheugen oorzaak)

Laatst bewerkt:
Dat je zo wijnig ruimte op je schijven had heb ik overheen gelezen , dat moet ook veel meer zijn.

Maar om uit te leggen waarom ik zo zeker ben het volgende ,Waneer je de warmwater kraan een klein stukje open zet,gaat hij langzaam minder worden.
Je geheugen werkt vergelijkbaar,dus zet iets uit,en dat is net voldoende om die fouten te veroorzaken.

Weet nu al dat er gelachen wordt, maar dit is puur praktijk ervaring

Bandit,
ik had het gevoel dat ik iets ging leren, maar na je laatste bericht over dat geheugen heb ik eigenlijk alleen maar meer vragen dan dat ik antwoorden las, wat bedoel je met beide reacties over het geheugen en met name die laatste? Wat is er mis met die huidige geheugenconfiguratie?

Note: ik lach er niet om, ik ben juist heel nieuwsgierig wat je er waarom precies mee bedoelt?

Heb vaak heel vaak geheugen met progjes getest,en altijd goed!!

Maar een echt oude rot in dit vak heeft het me voorgedaan, door te zorgen dat het geheugen heel laag bleef,en dePC gewoon lekker 14 dagen draaid.
Zo zij die en nu gaan we het eens verwarmen,en binnen de kortste keren een BOSD,met ook de bovenste fouten

Dus ondankst de testen met progjes ,toch niet goed!!

Ik zou hem eerst helemaal uitbouwen en met alleen de benodigde hardware proberen, je kunt in de bios nog kijken of de geheugentimings door spd worden ingesteld, een te strakke timings willen ook nog wel eens voor problemen zorgen.

Je kunt dan tevens zien of er niet een busje teveel in de backplate :eek: zit en/of het mobo er wel goed inzit zonder ergens een kontakt te maken.

Neem aan dat je alle drivers hebt geupgrade?

Lange Pier zei:
Ik zou hem eerst helemaal uitbouwen en met alleen de benodigde hardware proberen, je kunt in de bios nog kijken of de geheugentimings door spd worden ingesteld, een te strakke timings willen ook nog wel eens voor problemen zorgen.

Je kunt dan tevens zien of er niet een busje teveel in de backplate :eek: zit en/of het mobo er wel goed inzit zonder ergens een kontakt te maken.

Neem aan dat je alle drivers hebt geupgrade?
Ja, alles is up-to-date bij mijn weten...

BANDIT123 zei:
Heb vaak heel vaak geheugen met progjes getest,en altijd goed!!

Maar een echt oude rot in dit vak heeft het me voorgedaan, door te zorgen dat het geheugen heel laag bleef,en dePC gewoon lekker 14 dagen draaid.
Zo zij die en nu gaan we het eens verwarmen,en binnen de kortste keren een BOSD,met ook de bovenste fouten

Dus ondankst de testen met progjes ,toch niet goed!!
Wil je daarmee zeggen dat memory-cooling het probleem oplost?

Bandit, het zal wel aan mij liggen, maar waaruit blijkt dan dat het geheugen in de probleemcomputer "te warm wordt" / waaruit haal jij die info (of lees ik ergens overheen?)

Pasja zei:
Bandit, het zal wel aan mij liggen, maar waaruit blijkt dan dat het geheugen in de probleemcomputer "te warm wordt" / waaruit haal jij die info (of lees ik ergens overheen?)
De PC doet het eerst wel !,na dat het geheugen warm wordt ontstaat dat probleem pas

Nu vat ik 'm, alleen had ik de oorspronkelijke vraag zo niet direct gelezen omdat daarin o.a. geschreven wordt over 10 minuten tot 2 uur voordat er weer een BSOD komt en omdat de BS'sOD ook komen wanneer de pc "idle" is (downloaden 's-nachts).

Dan kun je er toch vanuit gaan dat die schijven nog niet vol waren en de geheugbankjes nog nieuw?
En ook toen al BSOD's.

Ik heb het nog nooit meegemaakt dat als het geheugen ( de normale reepjes, niet de ver overclockbare ) te heet zou kunnen worden, maar ja, wat niet is.......

Wel kan geheugen op de videokaart dit probleem veroorzaken als dit te heet wordt door overclocken, maar vaker is het een passief gekoelde gpu.

Frappant wat Elisa schrijft. Dat doet mij denken aan een heeeeeeeeeeeel oud topic hier dat handelde over fabriekspc's (Dell / Compaq etc. etc.) en de volledig zelf samengestelde. In dit topic toen werd geopperd dat heel soms niet alle harwarecomponenten 100% met elkaar willen samenwerken. Als dit zelden optredende probleem zich voordoet, dan doet zich dat sowieso 99,9% vaker voor bij 100% zelf samengestelde (gebouwde?) systemen dan bij "fabriekspc's". De boys die de fabriekspc's bouwen testen veelal uitputtend de diverse samengestelde configuraties alvorens zij ze verkopen.

Kan dat (als het 't geheugen niet is) mogelijk de oorzaak zijn van jouw probleem ? (100% zelf samengesteld en / of zelf gebouwd?)

Laatst bewerkt:
Elisa zei:

Dan kun je er toch vanuit gaan dat die schijven nog niet vol waren en de geheugbankjes nog nieuw?
En ook toen al BSOD's.
De schijf was nog niet vol toen ik de pc kocht, nee ;) :P

Maar waar ik wel aan heb gedacht is dat de geheugenbankjes beschadigd ofzo zijn geraakt met het 'erin zetten'.

@Lange pier,
Jij zegt nu allemaal mogelijkheden waar ik ook bang voor ben.
Je bevestigt mijn angst, mn hele pc is rot. Het geheugen functioneert niet goed meer, de videokaart doet het niet goed meer, een van mn harde schijven is kapot (of meerdere), etc. etc.
En dan heb je nog niet de USB_PORT.SYS error verklaart (moederbord kapot?).

@Pasja,
Mn pc is zelf samengesteld, niet zelf gebouwd. Alhoewel ik er zelf een nieuwe geluidskaart, 2 harde schijven en een dvd brander in heb gezet.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan