• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verschillende datums filteren naar unieke maanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lieke2019

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2019
Hallo Forum,

Zouden jullie mij kunnen helpen bij het volgende:

In kolom A heb ik meerdere verschillende datums staan
Van iedere unieke maand zou er 1 in een andere kolom (Bijvoorbeeld kolom C) geplaatst moeten worden zoals ik daar nu handmatig heb gedaan om te laten zien wat de bedoeling is.
In kolom E gaat dit met een formule maar daar krijg ik dus meerdere dezelfde maanden ipv maar 1 blijkbaar omdat de dagen (getal) toch uniek is

in het voorbeeld met namen werkt het nl wel goed (uitgezonderd de 0 onderaan ....)

Wie kan mij hiermee helpen, ik blijf nl alsmaar in een kringetje ronddraaien...

BVD alvast Lieke

Bijlagen

Maak er eens dit van:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(A$4:A$27;VERGELIJKEN(ONWAAR;ISGETAL(VERGELIJKEN(TEKST(A$4:A$27;"mmm");TEKST(F$3:$F3;"mmm");0));0));"")

Matrix formule, dus afsluiten na invoer met CTRL-SHIFT-ENTER.

Laatst bewerkt:
Hallo Ed,
Heel erg bedankt voor de hulp, ik zie in jouw formule dat ik er eerst een tekstveld van had moeten maken.... waarschijnlijk toch te lang met hetzelfde probleem bezig geweest ... zoiets als door de bomen het bos niet meer kunnen / willen zien ...

Wat mij nog wel irriteert is waarom in het voorbeeld bestand bij de gefilterde namen toch iedere keer weerv onderaan die 0 verschijnt, heb je daar eventueel ook een antwoord op?

Nogmaals heel erg bedankt voor je hulp!!
Groetjes Lieke

Dat komt omdat je voorbij de laatste naam kijkt.
Maak er dit van:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(L$4:L$22;VERGELIJKEN(ONWAAR;ISGETAL(VERGELIJKEN(L$4:L$22;N$3:$N3;0));0));"")

Daarin is dus L$33 gewijzigd in L$22.

Bedankt voor de uitleg Ed!
Maar ... nu zit ik met nog een probleem, hoe kan ik alle dagen van dezelfde maand bij elkaar op tellen ?

Bijlagen

Hallo VenA,

DAT zou een oplossing kunnen zijn, als ik niet graag zou willen weten waarom mijn manier niet werkt... noem het koppigheid maar als je ergens lang mee aan het puzzelen bent wil je graag (tenminste ik) dat jouw manier werkt .. daarnaast probeer ik er ook wat van te leren ..

Zoals jezelf zegt: Je kan een paard naar het water leiden, maar je kan het niet dwingen te drinken.:d

Code:
=SOMPRODUCT((TEKST(Sheet1!$A$4:$A$29;"mmm")=TEKST(C4;"mmm"))*1)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan