Verschillende soorten moederborden

Status
Niet open voor verdere reacties.

goudvis123

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2004
Hallo,

Ik ben me aan het orienteren op een nieuw moederbord. Nu zag ik dat je allerlei verschillende soorten moederborden hebt nml de volgende:

- Slot 1 moederborden
- Slot A moederborden
- Socket 370 moederborden
- Socket 423 moederborden
- Socket 478 moederborden
- Socket 603/604 moederborden
- Socket 754 moederborden
- Socket 775 moederborden
- Socket 939 moederborden
- Socket 940 moederborden
- Socket A moederborden

Is er iemand die het verschil tussen de verschillende soorten moederborden uit kan leggen? Ik hoor het heel graag.

Groetjes, Leonie

Begin te bedenken welke processor je wilt hebben, dan volgt daar vanzelf een moederbord uit.
De kreten waar jij het over hebt zijn namelijk verschillende processor aansluitingen, dus de processor bepaald welk (type) moederbord aansluiting jij nodig hebt.

Hoi,

Bedankt voor je reactie.

Hangt het type moederbord dan ook niet samen met wat voor soort geheugen en harde schijf je erop aan wil sluiten, of is dat bijzaak.

Is de combinatie processor/moederbord essentieel?

Hoe kan ik weten welke processor geschikt is voor welk moederbord type. Moet ik dan alleen naar de socket (= toch aansluitingspunt van de processor op moederbord?) kijken of ook nog naar iets anders?

Zijn de slot 1 en slot A moederborden de voorganger van de socket. M.a.w. staat slot 1 en slot A ook voor een type processor aansluiting.

Alvast bedankt voor je hulp.

Groetjes, Leonie

De zogenaamde 'slot' moederborden zijn zo oud dat daar niet eens meer processoren voor te krijgen zijn.
Je redenatie klopt redelijk en toch ook weer niet.
Je begint met te bedenken met welke processor je wilt kopen (hoeveel geld en welke snelheid), dat bepaald dus welke processor aansluiting je moet hebben op je moederbord. Als die keuze gemaakt is zijn er in die categorie weer een hoop verschillende moederborden te vinden.
De huidige moederborden ondersteunen allemaal DDR geheugen (de huidige standaard) alleen de ondersteunde geheugen snelheid kan verschillen, maar ook die hangt weer samen met de keuze van je processor (FSB front side bus).
Daarnaast krijg je dan de volgende keuzes:
-wil on-board geluid? Als je geen geluidsfreak bent volstaat dat meestal.
-wil je on-board netwerkkaart (is wel aan te raden, zelfs al zou je hem nu nog niet nodig hebben)
-wil je een on-board videokaart? (meestal niet aan te raden, tenzij je hem als kantoormachine gaat gebruiken)
-Hoe snel moet de harddiskaansluiting zijn? (UDMA 100/133 of SATA?)
Enzovoort, maar de vraag begint dus altijd met, welke processor je wilt gaan gebruiken.

Hoi,

Alweer bedankt voor je reactie.

Wat is precies die FSB (front side bus). Ik kom dat vaker tegen.

Als ik met het programma Everest naar mijn huidige moederbord ga kijken dan staat er ook:

Front Side Bus Properties
Bus Type Intel GTL+
Bus Width
Real Clock
Effective Clock
Bandwidth

Memory Bus Properties
Bus Type
Bus Width
Real Clock
Effective
Bandwidth

Is de front side bus een onderdeel van de processor, of is dat iets aparts?

Ik hoor het graag.

Groetjes, Leonie

Hoi,

Bedankt voor de link. Ik kende hem al. Ik had de front side bus er ook al op opgezocht, maar niet gevonden. Ik heb nu nog een keer gezocht op de afkortings FSB en voila inderdaad de betekenis. Erg handige site. Dat computerwoordenboek.

Toch nog even een vraagje: Zit de FSB in je processor of is dat een apart iets wat op het moederbord zit. Als het een apart iets is, kan je het dan net zoals je processor op je moederbord plaatsen of zit dat definitief aan je moederbord vast?

Ik hoor het weer graag.

Groetjes, Leonie

:D De maximale snelheid wordt bepaald door je processor, het geheugen en het moederbord.

Stel je hebt een processor met een FSB van 800mhz en je neemt daar bijpassend geheugen bij, maar een moederbord dat maar tot 533mhz gaat, dan zal je processor nooit de volledige snelheid halen, dus is dan zonde van je geld.
Om het nog even moeilijker te maken, 800mhz geheugen bestaat eigenlijk niet maar wordt bereikt door twee geheugens van 400mhz tegelijk het werk te laten doen alsof het één stuk geheugen is (dat heeft weer de mooie naam 'dual channel')
Dus ook hier begin je weer met de keuze van de processor en past daar de rest van de onderdelen bij aan om een zo goed mogelijke (snelle) combinatie te maken voor het geld dat je er voor over hebt.

Hoi,

Bedankt voor je reactie.

Op de site van www. mycom.nl staan verschillende processoren onderverdeeld in kolommen. Deze kolommen zijn:

Merk
Model
Type
Snelheid b.v. 2.2 GHz
Systeembus b.v. 800 MHz
Cache b.v. 128 kb L1 en 256 KB L2
Platform (=socket=aansluiting van je processor die nodig is voor op het moederbord toch?).

Bedoelen ze hier met systeembus hetzelfde als FSB?
Ook nog een vraagje over het Cache. Waar staat de L1 en L2 voor?

Verder schrijf je:
De maximale snelheid wordt bepaald door je processor, het geheugen en het moederbord.
Heeft de grootte van je harddisk helemaal niets te maken met de snelheid van je computer?

Ook schrijf je:
Stel je hebt een processor met een FSB van 800mhz en je neemt daar bijpassend geheugen bij, maar een moederbord dat maar tot 533mhz gaat, dan zal je processor nooit de volledige snelheid halen.

Wat van je moederbord gaat dan maar tot 533mhz. Is dat de chipset? Als dat zo is begrijp ik dan goed:
Dat de FSB iets is wat in de processor zit en wat zorgt voor datacommunicatie met het geheugen op een bepaalde snelheid uitgedrukt in Mhz. Deze communicatie van de FSB met het geheugen gaat via een chipset die op het moederbord zit. Zowel de FSB, de chipset en het geheugen moeten op dezelfde snelheid met elkaar communiceren om geen snelheidsverlies te hebben. Binnen de FSB's kan je kiezen uit verschillende snelheden.

Als ik dit goed heb snap ik alleen nog niet hoe het zit met de "echte" snelheid van de processor b.v. de 2.2 GHz (zoals hierboven in het voorbeeld). Haalt een slome FSB de snelheid van een krachtige processor naar beneden en haalt een snelle FSB de snelheid van een slome processor omhoog? M.a.w. zit het zo in elkaar dat een krachtige processor heel krachtig kan zijn maar niet zo snel met zijn omgeving kan communiceren als de FSB niet zo snel is?

Ik hoor het weer graag.

Groetjes, Leonie

Ja, de systeembus is hetzelfde als FSB (wat zou het handig zijn als iedereen eens dezelfde benamingen zou gebruiken)
Level 1 (L1) klein stukje geheugen dat in de processor zit en op zeer hoge snelheid werkt.
Level2 (L2) ook een klein stukje geheugen dat net buiten de processor zit, meestal net iets trager dan L1, maar nog altijd sneller dan je interngeheugen. Let wel, de processor is kleiner dan het 'blokje' wat je koopt. Dus het L2 zit ook wel op dat 'blokje' maar, zeg maar, net niet in het hart.

Niet de grootte van je harddisk heeft te maken met de algehele snelheid van de pc, maar de snelheid (lees aansluiting) ervan. Maar daar had je in je andere topic al een antwoord op gekregen.

Inderdaad, de gebruikte chipset bepaald de o.a. FSB die het moederbord aankan.

Ja eigenlijk is het ook fout om, als je het over FSB hebt, het over mhz te hebben, je kunt het beter over bandbreedte hebben.
Hieronder een voorbeeld wat de bandbreedte van de diverse processoren zijn (dus hoeveel data kan deze verwerken):

P4 FSB 200Mhz QDR 800Mhz = 6400MB/sec
P4 FSB 133Mhz QDR 533Mhz = 4200MB/sec
P4 FSB 100Mhz QDR 400Mhz = 3200MB/sec
P3 FSB 133Mhz = 1064MB/sec
P3 FSB 100Mhz = 800MB/sec

Nu de geheugen bandbreedten:
Single channel PC100 = snelheid 100Mhz met max. bandbreedte 800MB/sec
Single channel PC133 = snelheid 133Mhz met max. bandbreedte 1064MB/sec
Single channel DDR200 / PC1600 = snelheid 200Mhz met max. bandbreedte 1600MB/sec
Single channel DDR266 / PC2100 = snelheid 266Mhz met max. bandbreedte 2100MB/sec
Single channel DDR333 / PC2700 = snelheid 333Mhz met max. bandbreedte 2700MB/sec
Single channel DDR400 / PC3200 = snelheid 400Mhz met max. bandbreedte 3200MB/sec

Dual channel DDR266 / PC2100 = snelheid 266Mhz met max. bandbreedte 4200MB/sec
Dual channel DDR333 / PC2700 = snelheid 333Mhz met max. bandbreedte 5400MB/sec
Dual channel DDR400 / PC3200 = snelheid 400Mhz met max. bandbreedte 6400MB/sec

Dan zie je dat alleen DDR400 dual channel in staat is om dezelfde aan te kunnen als dezelfde PIV met een FSB van 800mhz.

Dus als je processor niet op volle snelheid met het geheugen kan praten, dan verlies je inderdaad snelheid.

Hoi,

Onwijs bedankt voor je hulp. Het begint langzaam aan een beetje duidelijk te worden hoe een computer is opgebouwd

Ik sluit dit onderwerp af. Waarschijnlijk zal ik nog wel meer vragen stellen in de toekomst, maar dan open ik wel een nieuw topic. Dat is wat overzichterlijker misschien.

Nogmaals harstikke bedankt voor je hulp!!

Groetjes, Leonie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan