Verschillende Volgnummers in 1 rapport

Status
Niet open voor verdere reacties.
OctaFisH, heb naar aanleiding hiervan toch nog een vraag en hoop dat je mij in de goede richting kunt duwen.
Ben nu ook bezig om een overzicht (rapport) te maken met betrekking tot de groei van de kleuterklassen gedurende het jaar.

Dus in de linkerkolom de maanden (startend vanaf september tot en met augustus) en per maand het totale aantal kleuters geteld wat in de klas zit.
Gedurende het schooljaar stromen er natuurlijk steeds meer kleuters in en wordt de klas groter totdat in augustus er weer een hele groep naar de groep 3 gaan.

Als gegeven hebben we natuurlijk al een instroomdatum. Verder heb ik in de query al een veld gemaakt met de volgende procedure:
Startkleuterjaar: IIf(Month([Instroomdatum])<9;Year([Instroomdatum])-1;Year([Instroomdatum]))
Uit_Kleuter_Klas: DateSerial([Advies Leraar];8;31) (deze geeft als waarde wanneer een kleuter de kleuterklas verlaat = altijd 31-8 en het advies jaar van de leraar)

Ik heb alle waarden nu wel, maar wat moet ik gebruiken om het aantal kleuters te bepalen wat in een bepaalde maand in de klas zit.

Als voorbeeld heb ik een afbeelding toegevoegd met wat ik graag zou willen zien.
Alvast bedankt. Overzicht Groei Kleuterklas.png

Om te beginnen: Startkleuterjaar kan simpeler.
PHP:
Startkleuterjaar: Year([Instroomdatum]) + (Month([Instroomdatum])<9)
Om het door jou gewenste overzicht te kunnen maken heb je een query nodig waarin je de maand dat een kind in een klas zit vergelijkt met de maand van het schooljaar. Normaal gesproken match je op exacte gegevens, en dat werkt in dit geval niet, want je hebt één startdatum en één einddatum. Daartussendoor zit niks, maar loopt de periode uiteraard wel door.

De oplossing is dan een Cartesisch Product, waarbij je een tabel met maanden vergelijkt met de twee datums. En bij een match kun je dan een teken of zo neerzetten. Van het uiteindelijke resultaat maak je dan een kruistabel die alle maanden bevat, en waarbij de kolommen dus leeg blijven als er geen periode is. Daarbij gebruik je dan de maanden als rijkop, en de begeleiders als kolomkop en een telling als Waardeveld.
Kortom: het is geven wat werk, maar prima te doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan