• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verschuivende kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

petervv19

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2008
Ik heb meerdere bladen in Excel zitten. Op het eerste blad voer ik elke week gegevens in, deze moeten weer terug komen op een ander blad. Ik voeg elke week een nieuwe kolom toe aan het eerste blad (waar ik de gegevens op invul) en die moet weer terug komen op andere bladen.
(Dus de gegevens welke ik nodig heb verschuiven steeds een kolom naar rechts.)

Weet iemand hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

Het lijkt mij een stuk handiger als je de nieuwe gegevens achteraan toevoegt. Dan hoef je alleen maar formules klaar te zetten.

Typ '=Verschuiving' (zonder de quotes) en druk op de ƒx links van de formulebalk.
Nu zie je alle argumenten van de formule.
Bekijk de formule in je link, zet in het argument van 'rijen' een 0 (nul) en het stukje van de 'aantalarg()_formule' in het argument van 'kolommen'.

Ik kan je de formule wel geven, maar zo leer je er ook wat van.
Succes.

Typ '=Verschuiving' (zonder de quotes) en druk op de ƒx links van de formulebalk.
Nu zie je alle argumenten van de formule.
Bekijk de formule in je link, zet in het argument van 'rijen' een 0 (nul) en het stukje van de 'aantalarg()_formule' in het argument van 'kolommen'.

Ik kan je de formule wel geven, maar zo leer je er ook wat van.
Succes.

Als ik dit doe dan krijg ik de volgende code:

=VERSCHUIVING($B$2;0;AANTALARG(B:B)-1)

Maar hij blijft dan maar aangeven dat hij naar een lege cel verwijst.

Je moet wel de formule "aantalarg" op de rij nemen en niet op kolom B.

Laatst bewerkt:
Je moet wel de formule "aantalarg" op de rij nemen en niet op kolom B.

Dan zou hij zo moeten worden?

=VERSCHUIVING($A$2;0;AANTALARG(A2)-1)

Als ik deze code gebruik en ik voeg een kolom toe na de laatste kolom, dan doet hij nog niks.

Je telt nu het aantal argumenten in cel A2... Dan kom je ook niet zo ver... ;)

Dan snap ik het echt even niet meer :confused:

Zal gelijk vertellen hoe het er uit eindelijk uit zal moeten gaan zien. Dacht, doe eerst de eerste stap, maar nu ben ik al even de weg kwijt. Heb hiervoor even een voorbeeld gemaakt hoe het er uit eindelijk uit zal moeten gaan zien (zie bijlage). Op Pagina1 voer ik de gegevens in en komt er elke keer aan de rechterkant een kolom bij. Het getal uit de laatste kolom wil ik op Pagina 2 terug laten komen in de gele cel.

Ik gebruik nu al dat ik iets vanuit een andere pagina haal en in een grafiek zet, dat doe ik met de code =Delft!$B$45:$BB$46 en dat werkt goed.

Ik zie nu alles duizelen, heeft iemand een voorbeeld van wat ik graag zou willen? Of nog meer tips?

Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx

Ik heb het niet zo op hele rijen of kolommen, maar voor dit kan het wel.
Code:
=VERSCHUIVING(Pagina1!B2;0;AANTALARG(Pagina1!2:2)-1)

Sorry, ik gaf over die rij alleen maar aan dat ik dat nu al gebruik.
Het gaat mij echt nu om het voorbeeld. Hoe ik het laatste getal op pagina 2 in het gele vlak krijg.

Super, dank je wel. Hier kan ik mee aan de slag. Ga hem eens ontleden voor mezelf :-)

Zou ik het veranderen in:
Code:
=VERSCHUIVING(INDIRECT(ADRES(2;1;;;"Pagina1"));0;AANTALARG(Pagina1!2:2)-1)
Anders veranderd de formule van A2 naar B2.
Of:
Code:
=ZOEKEN(9,99999*EXP(10);Pagina1!2:2)

Zou ik het veranderen in:
Code:
=VERSCHUIVING(INDIRECT(ADRES(2;1;;;"Pagina1"));0;AANTALARG(Pagina1!2:2)-1)
Anders veranderd de formule van A2 naar B2.
Of:
Code:
=ZOEKEN(9,99999*EXP(10);Pagina1!2:2)

De eerste welke je neerzet werkt bij mij niet, de tweede wel.
Wat is het verschil met die van Cobbe?

Dat vermoeden had ik al bij het invoegen van een nieuw kolom in 'pagina1'.
De formule werkt dan pas als er weer iets is ingevuld in pagina1!A2.
Vandaar de tweede formule.

De formule van @Cobbe zal niet werken bij het invoegen van een nieuw kolom in 'pagina1' en het vullen van 'pagina1!A2'.

Laatst bewerkt:
Dat vermoeden had ik al bij het invoegen van een nieuw kolom in 'pagina1'.
De formule werkt dan pas als er weer iets is ingevuld in pagina1!A2.
Vandaar de tweede formule.

De formule van @Cobbe zal niet werken bij het invoegen van een nieuw kolom in 'pagina1' en het vullen van 'pagina1!A2'.

Die van Cobbe werkt bij mij wel. Elke keer als ik in een nieuwe kolom toevoeg past hij netjes het getal aan. Die laatste van jou werkt ook bij mij.

A.u.b. niet steeds onnodig quoten.

Jammer dat je de berichten maar half leest.
Pak het bestand van @Cobbe erbij.
Als je een kolom A invoegt in blad 'pagina1', en je vult cel A2 van dat blad, dan is de uitkomst 0 (nul) i.p.v. 150.

Test het maar eens; Je hoeft het resultaat hier niet te plaatsen, die is hier al bekend.

@petervv19
Gebruik de oplossing van Harry nu maar want dat blijft anders duren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan