Vershillende statussen optellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

actionhenk

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2008
Hoi,

Ben nog steeds bezig met een problemen database. Hiervoor heb ik een rapport gemaakt. Maar nu zou ik graag in het rapport het aantal problemen die opgelost zijn of niet opgelost in percentages willen weer geven.

Stel dat er in week 3, 20 problemen zijn geregistreerd en daarvan zijn er 17 opgelost en 3 onopgelost. Op mn rapport zou ik dan

Opgelost: 85%
Onopgelost: 15%

Willen hebben. Ik heb al een beetje rondgekeken maar de meeste mensen tellen met cijfers ( :confused: ) en in dit geval wil ik apart zijn en met tekst gaan tellen :thumb: . Dus ik zou het aantal keer dat het word "opgelost" en "onopgelost" op het rapport voorkomt moeten tellen en vervolgens krijg ik daarmee cijfers waarmee ik zoals een normaal mens de percentages kan berekenen.

Ik zit alleen beetje vast met het laatste deel. Het optellen van die stukje tekst wil maar niet lukken. Heeft iemand suggesties hoe ik dit zou kunnen doen ? De gegevens staan in een gewoon tekstvak wat nergens aan gebonden is.

Alvast bedankt!

Is zo niet 123 te zeggen. Veel hangt af waar je je rapport mee hebt opgebouwd. Bv een query? Hoe ziet je query er dan uit? Hoe ziet je rapport eruit?

Gaarne ietwat meer informatie.

mvg
Charles

Hoi, Bedankt voor je reply. Het rapport wordt volledig opgesteld door een formulier op basis van een selectie. Persoon nummer ( gebonden aan persoon :eek: ) en week nummer. Vervolgens klik je op een knop en het rapport wordt gefilterd. Op het rapport heb ik ook groeperen en sorteren. Verder geen query ofzo, alleen SQL via formulier...

Heb een attachment bijgevoegd met een screen van het rapport ( mischien iets te letterlijk O_o ? )

Thanks!!

Bijlagen

• rapport.JPG
    rapport.JPG
    77,8 KB · Weergaven: 43
Zie ik het goed dat het een kwestie is van regels tellen per groep.

mvg
Charles

Inderdaad, dat is het ook. Maar met een specifieke criteria op woorden. Zoals "Opgelost" / "Onopgelost" etc.

Thanks

Per groep kun je regels tellen met de functie DCount. Even in de help functie van Access zoeken op DCount.

Tevens een subgroep maken op "Opgelost" en "Onopgelost".

mvg
Charles

Laatst bewerkt:
Het probleem wat ik tegenkom met DCount is dat het op tabel niveau werkt. Niet op rapport niveau. Nu krijg ik alle records uit het tabel "problemen" waarbij het criteria "opgelost" is. Het is dus de bedoeling dat de records die op dat moment ( worden op week geselecteerd ) opgeteld worden.

:D

Thanks anyways

Je kunt ook bij de dcount() functie een voorwaarde opgeven, dat is de laatste parameter die je mee kunt geven. Daar zet je alles wat achter de where clausule van een sql statement zou komen.
Als je je database even post en aangeeft waar je probleem zit is het veel simpeler om een hapklare oplossing voor je te geven......

Dat je criteria op kunt geven met dcount dat weet ik. Maar deze zijn volgens mij alleen van toepassing op een tabel. Ik heb iets nodig wat van toepassing kan zijn op een geselecteerd rapport.

Hierbij voeg ik iniedergeval de database ff toe. Hoop dat het de situatie wat duidelijker maakt. Thanks iniedergeval!

Omdat het groter is dan 100kb heb ik het op megaupload.com gezet ( 125kb :rolleyes: ).
http://www.megaupload.com/?d=MYGGHBGF

Het is al vele malen gezegd. Rar is een formaat dat niet iedereen kan lezen. Ik ga geen rar installeren op mijn computers. Zippen is veel beter, alle Windows computers kunnen dat probleemloos lezen.
Zippen dus, niet rarren.

Eigenlijk is de oplossing voor jou heel simpel.
Je doet de dingen in de verkeerde volgorde.
Je opent eerst je formulier, dan open je meteen (in de bij openenen gebeurtenis) het rapport. Vervolgens geef je je selectie criteria in en dan wil je de inhoud van je rapport wijzigen. Dat gaat niet!

Je moet het als volgt doen.
Eerst je formulier openen.
Dan de selectie criteria op het formulier invullen.
Vervolgens op een knoppie drukken om het rapport te openen.
Bij de code onder dat knoppie even de filtercriteria opbouwen, zoals je dat nu ook doet.
En dan het rapport openen met behulp van die filtercriria:

DoCmd.OpenReport "rpt_problemen", A_PREVIEW, strFilter

Op die manier komen alleen de gegevens die je wilt hebben op je rapport terecht.

Grappig overigens dat je mdb kleiner is als de rar file....

Je kan je rapport natuurlijk ook, op basis van een query maken. Met een query kun je gegroepeerd al de aantallen laten berekenen.

Ik heb een voorbeeldje bijgesloten.

mvg
Charles

Bijlagen

Hoi,

Bedankt voor de replies! Ik heb jouw teller geprobeerd Bakk. Krijg echter wel een probleem dat ik ook de namen,probleem titel, persoonnr's e.d in de query moet hebben. Als ik dat toevoeg aan de query telt ie de statussen niet meer op :( . Thanks anyway voor de moeite! :thumb:

gr

Kep de volgende oplossing gevonden:

Met behulp van een ongebonden tekstvak het volgende besturingsbron toewijzen: =Aantal(IIf([bron]="criteria",0))

Thanks!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan