Versies Windows 8

Status
Niet open voor verdere reacties.

Liame

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2005
Berichten
17
Aan de redactie:
Er zijn van Windows 8 twee versies die nogal verschillen. Ik bedoel de versie voor Intel processoren en de versie voor ARM-processoren. De Windows versie voor ARM heet volgens mij Windows 8 RT. Maar waar ik echt nieuwsgierig naar ben is de verschillen in functionaliteit van beide versies. Wat ondersteunen beide versies bijv. aan randapparatuur en aan programma's? Kan dat eens uit de doeken gedaan worden in de Help-Mij nieuwsbrief?
Wat ik namelijk mis bij bijv Android apparaten is de ondersteuning van randapparatuur via de USB-poort. Je kunt er een usb-stick of externe hd op aansluiten, maar dan heb je het gehad. Ik wil een W8 versie die ook andere apparaten ondersteunt, zoals scanner, printer, NAS, e.d. Dan heb ik tenminste een W8-apparaat dat 'alles' kan. En dan liefst natuurlijk een apparaat dat niet te groot is met een multi touch IPS-scherm. Dan denk ik aan een 'convertible' of een laptop.
Zie http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows/buying-guide?ocid=GA8_O_WOL_INL_NewPC_PC_Null
Ik kan deze (nog) niet vinden op internet.
Ben benieuwd naar de reactie(s).
 
@Lange Pier,

In 2005 about 98% of the more than one billion mobile phones sold each year used at least one ARM processor.[4] As of 2009 ARM processors accounted for approximately 90% of all embedded 32-bit RISC processors[5] and were used extensively in consumer electronics, including personal digital assistants (PDAs), tablets, mobile phones, digital media and music players, hand-held game consoles, calculators and computer peripherals such as hard drives and routers.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/ARM_architecture.
 

ARM processoren worden in licensie gebouwd door derde partijen. Een recent en bekend voorbeeld is Nvidia -ja, die van de grafische kaarten- die de bekende processoren bouwt voor Android tablets, de Tegra's. Deze hebben een andere architectuur dan de Intel processoren voor bijv de laptops en desktops voor bijv. Windows. Android werkt dus op een ARM-processor. Nu komt Windows 8 uit die werkt op zowel Intel- als op ARM-processoren. Microsoft wil zo voor beide partijen een besturingssysteem hebben en daardoor de markt voor zowel de 'normale' Windows pc's als de tabletmarkt aan elkaar binden met hun Windows 8 dat er op beide platforms hetzelfde uit ziet. Zo wil ze haar marktaandeel vergroten in beide segmenten. Heel slim bekeken.
Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd.

Denk niet dat de redactie hier mee leest, maar stuur eens een mail er over naar redactie@helpmij.nl
:)

OK, bedankt voor je tip. Ik heb er meteen een mailtje naar gestuurd.


Ik heb je link bekeken. Bedankt!
Ik snap alleen niet dat er bij Microsoft Office staat dat alleen de RT-versie deze ondersteunt. Ik weet dat er een speciale versie voor de RT-versie komt/is van Office en dat die automatisch wordt geupdatet zodra de 'officiele' versie klaar is. Maar Windows 8 en W8-Pro moeten ook Office ondersteunen. Ik heb tenminste gewoon Office 10 op een W8 (Intel-pc) geinstalleerd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De "office opmerking" is dat die ingebakken zit. Windows RT komt dus gebundeld met office. Bij gewone windows is office een apart pakket.

Overigens is Android niet beperkt in het aansturen van andere apparaten per se. Android kan prima vele andere devices aansturen over USB. Door de makers van de meeste tablets is er echter gekozen om dat niet te doen vanwege de grootte van de kernel, stroomverbruik en extra kosten voor ondersteuning. Dit is een beperking door de makers. Als je een eigen android versie "bakt" en die op je apparatuur kan plaatsen, kun je ondersteuning in principe gewoon toevoegen. De vraag gaat een beetje zijn of fabrikanten van RT tablets dit wel gaan doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan