• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Versneld getallen invoeren/automatisch aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

PanasI

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 mei 2011
Hallo allemaal,

Wie kan mij helpen met het volgende:

Is het met Excel 2007 mogelijk om getallen in te voeren, zodat Excel de nummers automatisch aanpast zoals ik wil hebben?

Wat ik bedoel is het volgende:
Als ik 100 invoer, moet het 10.0 worden
Als ik 91 invoer, moet het 9.1 worden.
Als ik 55 invoer, moet het 5.5 worden.
Etc.

Zoals je ziet wil ik dat Excel automatisch er een puntje tussenzet, dit om wat tijd te besparen.

Groeten,

De tijdwinst door geen punt in te tikken is nagenoeg niets.
Want hoeveel tijd kost het je om 10.0 in te tikken of 100 in te tikken.
Ik kan het verschil niet meten.
Bovendien elke handeling die excel moet doen kost ook tijd

Dus de motivatie tijdwinst vind ik niet relevant

Dat is, met alle respect, een mening, en geen oplossing. Die vind je in het menu <Opties>, onder <Geavanceerd>, optie <Automatisch een decimaalteken invoegen>. Hier geef je aan hoeveel tekens achter de komma automatisch moeten worden ingevoegd. Laten we maar zeggen dat genoeg mensen zo'n instelling interessant genoeg vinden, anders had Microsoft 'm er al jaren geleden uitgehaald ;)

@OctaFish
Dat is inderdaad mijn mening en daar hoef jij het helemaal niet eens mee te zijn.
Wij zijn vrij om onze mening te geven.

Maar ik denk dat de oplossing via VBA moet gaan en niet via de excel instelling.
Als je het daar gaat veranderen geldt dat voor alle excel bestanden op die computer en ik denk dat de TS dit ook niet wilt.

Verder is VBA niet mijn ding en zul je dus ook geen oplossing van mij kunnen verwachten.

@Octafish
Dank voor het snelle antwoord, dit is inderdaad hoe ik het wil hebben.

Verder win je natuurlijk wel tijd als je vele getallen in moet tikken. En het is gewoon makkelijker om niet de hele tijd een punt in te moeten tikken.

Groet,

andere mogelijke oplossing.

a1 = 100 b1 =a1/10 (en opmaak in a2 zetten op 1 cel achter de komma)

daarna kun je de formule van a2 naar onderen doorkopieren.
vervolgens kun je met copieren => plakken speciaal => waarden
de waarden in kolom B copieren naar kolom A.
en vervolgens kolom B verwijderen.

@popipipo: je hebt mij niet horen zeggen of ik het er mee eens ben of niet... TS stelt een op zich makkelijke vraag, en volgens mij ken jij deze oplossing ook wel. Geef 'm dan ook, zou ik zeggen. Daar is zo'n forum toch voor?

Zelf heb ik de instelling ook wel eens gebruikt voor een tijdelijke klus, en dan werkt het prima. Of je 'm altijd aan moet hebben, mag iedereen voor zichzelf uitmaken. Ik zou er een macrootje voor opnemen, die de instelling aan zet. Met een kleine aanpassing zet je vervolgens de invoer aan of uit.

Code:
Sub GetalInvoer()
If Application.FixedDecimal = True Then
    Application.FixedDecimal = False
Else
    With Application
        .FixedDecimal = True
        .FixedDecimalPlaces = 1
    End With
End If
End Sub

Status