versterker doorgebrand?

Status
Niet open voor verdere reacties.

noudi93

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2010
hallo,

ik was laatst op een feestje aan het draaien en opeens ging mijn versterker uit. Stekker eruit gedaan en af laten koelen maar daarna deed hij het alsnog niet meer. De onderkant was wel heel heet, de bovenkant viel mee.

weet iemand wat er gebeurd kan zijn, hoe ik het kan controleren en of het gerepareerd kan worden?

versterker: akai am-a2

alvast bedankt

Heb je geen zekering in dat ding? Ik kan daar zo snel even niets over vinden namelijk, maar komt wel eens voor dat dit gebeurd en met een beetje geluk, als je een zekering erin hebt, heb je het zo weer opgelost..

Laatst bewerkt:
eerlijk gezegd begin ik net mijn interesse te kweken in audio apparatuur dus ik weet nog bijna niks erover.

Ik kan morgen denk ik wel even een foto maken van de binnenkant als dat handig is? Moet wel met mijn telefoon (8mp) maar moet genoeg zijn denk ik.

Ik kan aan de binnenkant zelf niks vinden wat verkeerd zou zijn.

kan ik dan gewoon de zekering vervangen? die kan ik gewoon bij een doe het zelf zaakje halen ofzo?

een snelle blik op internet blijkt het te gaan om een versterker uit ongeveer de jaren 80 met 2 keer 50 watt vermogen, niet echt bepaald een versterker voor een feestje ( ligt eraan ook hoe hard je hem hebt gehad. ).

als er verder geen eigenaardige brandgeur ervanaf komt, is er niks doorgebrand. Een zekering kan het probleem zijn, kijk of hij wel of niet heel is. is hij kapot, voor een paar centen kun je een nieuwe halen bij een electronica zaak. neem de ouwe zekering mee, er zijn verschillende ;).

het kan anders ook zijn dat een component beschadigd is, en er zijn veel enthousiastelingen die het wel kunnen repareren, alleen is de vraag hoeveel heb je er voor over.

Ja, of je misschien kun je met je versterker even langs een elektronicaboer :P Dan bedoel ik niet een Media Markt ofzo, maar gewoon echt zo'n technisch zaakje met schakelaartjes zekeringen condensatoren enz. In principe zit een versterker elektronisch gezien niet heel lastig in elkaar. Misschien kunnen zij zo aangeven wat er kapot is en of er een zekering in zit :)

een snelle blik op internet blijkt het te gaan om een versterker uit ongeveer de jaren 80 met 2 keer 50 watt vermogen, niet echt bepaald een versterker voor een feestje ( ligt eraan ook hoe hard je hem hebt gehad. ).
.

toen ik op google keek vond ik toch echt 4x100watt

ik zal even kijken of wij hier nog een electronica winkel in de buurt hebben zitten.

alvast bedankt voor deze info

ik zat verkeerd te kijken, google kwam met am u2, ipv am a2.

op de website van hifiland staat 2 X 60 watt bij de type die jij hebt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Een versterker zou z'n volledige vermogen langdurig moeten kunnen leveren.
Ik zie dat het hier een Akai versterker betreft. Een huis, tuin en keuken merk, maar toch zou deze onder een normale belasting niet stuk moeten gaan.

Er kan vanalles gebeurd zijn. Natuurlijk heeft niet alles het eeuwige leven en zou deze bij toeval kapot zijn gegaan ( De wet van Murphy)
Een sluiting in de speaker kabels. Een veel voorkomend euvel op een feestje met niet professionele materiralen.
Een glas bier dat omvalt in de versterker.
Te veel speakers op een versterker aangesloten, waardoor de impedantie niet acceptabel is voor de eindversterker.

Te veel speakers op een versterker aangesloten, waardoor de impedantie niet acceptabel is voor de eindversterker.

dit zou wel eens het geval kunnen zijn. Maar toch ik vond dat hij 4x100watt aankon en ik had er 4 boxen op aangesloten.

4x100 Watt, betekent 4 eindversterker trappen van 100 watt. ( Dus 2x 100 Watt stereo )
Als deze het alle 4 niet meer doen, zal er, of een zekering kapot zijn, of de voeding heeft het begeven.

de zekeringen zijn toch glazenbuizjes met ijzerdraadjes erdoorheen? die zijn allebei nog heel. Waarschijnlijk is de ?transformator? (weet niet zeker of dit het goede woord is) doorgebrand. De onderkant van waar die zit was ook extreem heet toen die niet kapot was gegaan.

Hallo

de zekeringen zijn toch glazenbuizjes met ijzerdraadjes erdoorheen?

Doet bij mij het vermoeden rijzen dat je er zelf niet zo veel verstand van hebt.

Laat deze versterker dus controleren op :

Defekte zekeringen en gescheurde soldeerverbindingen v/d eindtrappen.

Een defekte transformator zul je zo goed als zeker ruiken.

Je vermeld 2 zekeringen ...

Er zitten er zo goed als zeker meer in hoor.

Post anders eens een paar duidelijke foto's van het binnenwerk.

Let op !!! intern zijn er dodelijke spanningen aanwezig , indien je niet weet met wat je bezig bent , niet aankomen en laten doen door iemand met de nodige ervaring.

De kans is ook reeel dat je meer nutteloze schade berokkend , dan hersteld.

Een multimeter , soldeerbout zijn de minimum vereisten om aan deze taak te beginnen.

Peter

ik heb inderdaad niet veel ervaring, maar voor ik hem laat repareren wil ik weten wat er kapot is. Anders gaan hun weer kosten rekenen voor het vinden van het probleem etc....

ik rook een sterke geur van verbrand rubber toen hij net kapot was.

Hallo

Post anders eens een paar duidelijke foto's van het binnenwerk.

Of ... een deftige lokale t.v. technieker contacteren.

Deze bezitten nog eergevoel voor het uitgevoerde werk , en zijn meestal niet zo/te duur.

Vraag uiteraard eerst een offerte alvorens deze te laten herstellen.

Of ... schaf u een 2e hands exemplaar aan op een lokale rommelmarkt.

Peter

P.s : een defekte "verbrande voedingstransformator" ruikt/stinkt permanent , met een bijtende geur "transformatorlak"

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan