Versterker heeft het begeven?

Status
Niet open voor verdere reacties.

robjuh007

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2010
Berichten
11
Hallo mensen,

Ik ben grote fan van muziek luisteren en doe dat ook elke dag met mijn oude versterker die ik van mijn pa heb gekregen. Het is een Erres hifi sound project TA 4000. Hij is aangesloten op mijn computer via jack>tulp. En het geluid komt uit 2 pioneer CS-775 boxen. Vanmiddag was ik muziek aan het luisteren en ineens viel de muziek weg wat direct werd gevolgd door gekraak, ook een hoge sistoon en een soort van knallen waardoor de woofers flink heen en weer gingen. Ik heb de zekeringetjes in de oude versterker gecheckt maar daar ligt het niet aan. Kan iemand mij vertellen waar het wel aan zou liggen? Ik denk zelf aan de bekabeling tussen boxen en versterker, dat die maar eens vervangen moet worden. Een andere bron van muziek (mp3speler) heb ik al geprobeerd, dit levert geen verschil. Nog iets: het is nu zo dat als ik de versterker aanzet dat het meteen begint met flink gekraak en geknal wat erger wordt als ik hem niet uitzet, ookal staat de volumeknop helemaal op 0.
 
Omdat het probleem zich bij alle signaalbronnen voordoet, zit het probleem waarschijnlijk niet in het voorversterkergedeelte en potmeters, maar in de eindversterker of eindtrap.
Het zou een ontkoppel elko kunnen zijn in een eindtrap. Of een (ik verwacht in zo'n oude versterker) een eindtransistor die het heeft begeven. Ook zitten er meestal een paar vette weerstanden die doorgefikt kunnen zijn.

Maar het zou ook het filter in één van de speakerboxen kunnen zijn. Draai de speakersboxen eens om, dus de linker met de rechter. Dan weet je in iedergaval of het aan de speakers ligt of aan de versterker.

De speaker bekabeling lijkt mij niet defect, omdat je knallen hoort.
 
Laatst bewerkt:
Zit de storing op beide speakers?
Dan verwacht ik de storing niet in een eindtrap, maar eerder in het voedings deel.

Kan wel zijn, dat een defecte voeding (bolle condensator / elco) de oorzaak is, dat beide eindtrappen stuk gaan.
Maar random gekraak kan zeker een defecte diode in de gelijkrichter zijn.

Zekeringen niet.
 
Ik weet het niet, Erres heeft nooit dusdanige hoogvermogen versterkers gebouwd waarbij een dubbele voeding noodzakelijk is. ( voor elke eindtrap eentje )
In deze hifi versterker zit dus hoogstwaarschijnlijk een enkele voeding en als deze voeding defect is knetterd het in beide boxen.

Misschien is er nog ergens een schema te vinden van dit oudje wat meer duidelijk verschaft ?



Mod-[Edit] Onnodige quote verwijderd. Klik “Reageer op vraag” ipv “Quote”. [/edit]
.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zit de storing op beide speakers?
Ja..


Alle begrippen die jullie noemen ken ik niet, zoals elco en eindtrap enz.:shocked: Ik denk dat het handig is dat ik een foto maak van de achterkant van de versterker. Deze upload ik zsm mogelijk.

Nogmaals, de zekeringetjes zijn al gecheckt.
 
Hmmm, dan denk ik dat je de versterker beter weg kunt brengen naar een hobbyist, die hem kan herstellen.
Niet zelf aan gaan knutselen.

Ennuh: elke keer aanzetten nu, leverd meer schade op !

@ M.M.: vandaar mijn vraag of het beide speakers betrof.
Dan sluit je uit of het 1 eindtrap of de voeding betreft.
Idd, een oude versterker met enkele voeding.
Gekraak doet me denken aan een diode of een elco.
De eindtrap blijft dan vaak nog heel.
 
Voordat ik hem wegbreng ga ik eerst het stereodraad verwisselen, misschien levert dat wat op?

Hij staat nu helemaal uit en ik doe hem ook niet meer aan. Alleen even voor het testen van nieuw stereodraad.



Mod-[Edit] Onnodige quote verwijderd. Klik “Reageer op vraag” ipv “Quote”. [/edit]
.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hmmm, dan denk ik dat je de versterker beter weg kunt brengen naar een hobbyist, die hem kan herstellen.
Precies, als je er geen verstand van hebt en geen apparatuur zoals een toongenerator, oscilloscope en een multimeter hebt om het één en ander door te meten, NIET AAN BEGINNEN en overlaten aan iemand die daar wel verstand van heeft.

[edit]Toch nog een kleine toevoeging, er hoeft helemaal niets kapot te zijn.
Het kan nog gewoon een losse soldeerverbinding op de printplaat zijn.

Eindversterkers kunnen heet worden ( dit is normaal ) en daarom zullen komponenten uitzetten en inkrimpen, waardoor deze los kunnen raken van de printplaat.
Even doorsolderen kan daarom soms vele problemen oplossen.[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Nieuw stereo-draad? Wat bedoel je daarmee?

Als er geen ingangen zijn aangesloten, en alleen 1 of 2 speakers, en hij kraakt nog steeds, dan is zeker een defect in de versterker, en helpt niets anders dan (laten) herstellen.

Woon je in de buurt van Dordt? Klik dan op het logo in mijn handtekening.
 
hoi, jullie mogen deze topic sluiten. ik ga de versterker proberen te verkopen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan